24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reutersin mukaan näitä piraattisitikoita tehdään Stellantiksen toissa vuonna hylkäämällä Kalugan tehtaalla läntisellä Venäjällä, Stellantiksen kiinalaiskumppani Dongfengin toimittamista osista. Siinä ei ole mitään uutta, että länsimaalaiset autonvalmistajat vetäytyivät Venäjältä sen hyökättyä Ukrainaan kaksi vuotta sitten, niin myyntiedustuksen kuin tuotannon puolesta. Uutta ei ole siinäkään, että venäläiset yrittävät edelleen tehdä autoja, pakotteista huolimatta.Sekin valitettavasti jo tiedetään, että Kiina panostaa nyt Venäjän automarkkinoihin sekä myynnillä että investoinneilla. Siitä on saatu jälleen yksi tökerö esimerkki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiraattisitikoita Kiinan tuellaStellantis hylkäsi Citroën-tehtaansa Venäjän Kalugassa samaan aikaan kun kaikki länsimaiset autonvalmistajat kiirehtivät vetäytymään Venäjältä keväällä 2022. Tehdas, joka sijaitsee muuten melko lähellä sekä Ukrainan että Valko-Venäjän rajaa, ehti olla tyhjillään yli puolitoista vuotta.Mutta kuten saksalainen uutistoimisto Reuters ensimmäisenä uutisoi, tehtaalla on jo joulukuussa uudelleen käynnistynyt Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kaikkea muuta kuin Stellantiksen siunauksella, vaikka Stellantis virallisesti omistaakin edelleen tehtaasta enemmistön. Loppuosan tehtaasta omistaa Mitsubishi.Komponentteja autojen valmistukseen toimittaa Venäjälle kiinalainen Dongfeng. Dongfeng on merkittävä kiinalainen autonvalmistaja, jonka brändikaton alta löytyy muiden muassa Voyah, joka olisi tekemässä tuloaan myös Suomen markkinoille. Lisäksi Dongfeng tekee yhteistyötä useampien länsimerkkien, kuten Nissanin ja Renaultin, kanssa. Yhteisyritys Dongfeng Peugeot-Citroën on ollut pystyssä jo yli 30 vuotta, ja sen puitteissa Kiinassa valmistetaan ranskalaismerkkien eri malleja. Tätä kautta Dongfengillä on siis myös Citroën C5 Aircrossin tuotantovälineet hallussaan, ja se pystyy toimittamaan auton komponentteja Venäjälle kokoonpanoon.Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Kiinasta toimitetaan komponentteja "venäläistä" autotuotantoa varten. Jo viime vuonna Moskvichin tuotanto käynnistettiin Venäjällä kiinalaistuella.Tämä ei ole myöskään ensimmäinen kerta, kun länsimainen pakoterintama vuotaa nimenomaan Kiinan kautta. Kuten Moottorikin aiemmin uutisoi, Volvon tekniikkaa virtaa Venäjälle Kiinan kautta, ja muun muassa Ruotsin armeija on harkinnut laittavansa tästä syystä Volvon boikottiin.Venäjän automarkkinat alkavat olla käytännössä riippuvaisia Kiinasta. Citroënin esimerkki osoittaa, etteivät Kiina ja Venäjä kaihda keinoja myöskään pakotteiden kiertämiseen. Jokainen suomalainenkin autoilija voi myös halutessaan itse vaikuttaa ostopäätöksellään siihen, millaiset resurssit Kiinan autoteollisuudella on tukea ja elvyttää Venäjän autoteollisuutta.Lähteet: Reuters, Carscoops Kuvat: Citroën Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle