26.2.2020

Polestar Precept – tästä täyssähköisestä konseptiautosta kaikki muut voisivat ottaa mallia

Polestar Precept

Raikas Polestar Precept rakentaa omaa brändiä ja parempaa tulevaisuutta.

Varsin vauhdikkaasti Volvon sivubrändistä omaksi tähdekseen noussut Polestar on esitellyt konseptiauton, joka esiintyy virallisesti ensimmäistä kertaa Geneven autonäyttelyssä. Polestar 1 ja Polestar 2 -tuotantoautoja seuraava Polestar Precept on tyylipuhdas ja näyttävä konseptiauto, joka tietysti vihjaa tulevasta.

Polestar Precept

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kestäviä materiaaleja ja antureita

Polestar kertoo konseptiauton suunnittelun painottaneen ympäristöllisesti kestäviä sisustusmateriaaleja ja entistä parempaa digitaalista käyttöliittymää. Yhtiö kertoo auton myös korostavan merkin omaa asemaa, millä epäilemättä halutaan rakentaa eroa Volvon ja Polestarin välille.
Yhtäläisyyksiäkin on paljon – Volvon korkeatasoisena pidetty muotokieli jatkuu Polestarin puolella erilaisena, mutta tunnistettavana. Precept onnistuu välttämään monia saksalaismerkkejä vaivaavan yliyrittämisen – linjat ovat harkittuja, selkeitä ja juuri oikeilla paikoilla. Jopa sähköauton ikuisuusongelmaksi muodostunut keulamaskin puute on ratkaistu tyylikkäällä ilma-aukolla Jaguar I-Pacen tapaan.

Polestar Precept

Toki konseptiautoa ei voi julkaista sortumatta edes vähän markkinointijargoniin: Polestar kertoo keulan maskittomuuden olevan oikeasti SmartZonea, joka kuvaa keulailmeen vaihtumisen hengittämisestä havaitsemiseksi. Jäähdyttäjät ovat väistyneet antureilta.

Polestar kertoo keulan kätkevän kaksi tutkaa ja teräpiirtokameran. Taustapeilin päällä oleva kohouma taas kätkee laserkeilaimen (lidar).

Kalaverkoista Androidiin

Polestar Precept

Kestävistä materiaaleista valmistaja mainitsee esimerkiksi BCompin valmistamat pellavapohjaisiin komposiitteihin perustuvat sisätilojen paneelit ja istuinten selkänojat, jotka ovat puolet tavallista keveämpiä ja vähentävät muovijätteen määrää 80 prosenttia. Istuinverhoilu taas on 3D-kudosta PET-kierrätysmuovipullojen jäänteistä. Sivutuet ja niskatyynyt ovat kierrätyskorkkia ja matot uusiokäytettyä kalaverkkoa.

Digitaalinen käyttökokemus taas perustuu uuteen Android-pohjaiseen käyttöjärjestelmään. 15-tuumainen keskinäyttö saa tukea 12,5-tuumaiselta mittaristonäytöltä. Käyttöliittymä tukee katseohjausta ja etäisyystunnistimia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Polestar

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat