8.4.2021 Ajoneuvot Polestarin tavoitteena täysin hiilineutraali auto vuoteen 2030 mennessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri Suomeen saapuneen Polestarin suurempi tavoite on saavuttaa täysin hiilineutraali auto vielä ennen vuotta 2030. Oikotie ei kelpaa. Volvon, ja Volvon Kiinalaisen emoyhtiön Geely Groupin, oma suorituskykyyn tähtäävä automerkki Polestar on asettanut itselleen melkoisen tavoitteen. Merkin pitäisi onnistua valmistamaan täysin hiilineutraali auto vuoteen 2030 mennessä.Juuri Suomeen saapuneella merkillä on tarjolla kaksi automallia. Näistä edullisempi on täyssähköauto Polestar 2, jonka hinta alkaa alta 60 000 euron. Lippulaivatuotteena toimii lataushybridi Polestar 1.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestar 0 – hiilineutraali autoProjekti on nimeltään Polestar 0. Tämä tarkoittaa automerkille koko kehitys- ja tuotantoprosessin läpikäymistä ja uudistamista elinkaariajattelun näkövinkkelistä. Myös arvoketjua tullaan ravistelemaan aina alihankkijoista jälleenmyyntiin.– Olemme sähköistyneet, joten meidän ei tarvitse huolehtia polttomoottoreiden tuottamista haitallisista paikallispäästöistä, mutta tämä ei tarkoita työnsarkamme olevan ohi. Nyt työskentelemme kitkeäksemme kaikki ajoneuvojemme tuotannosta syntyvät päästöt koko elinkaaren ajalta. Kyseessä on sekä historiallinen että jännittävä aikakausi autonvalmistajille, eräänlainen mahdollisuus tarttua tilaisuuteen toimiakseen paremmin ja uskaltaakseen rakentaa päästöneutraaleja, kestävän kehityksen mukaisia ja kauniita autoja, kertoo Polestarin kestävän kehityksen päällikkö Fredrika Klaren.Polestar painottaa haluavansa saavuttaa tavoitteen ennen kaikkea vähentämällä päästöjä eikä niinkään vain istuttamalla puita päästökompensaatio mielessä. Nämä ovat kaksi hyvin erilaista strategiaa autojen elinkaariajattelun kannalta.– Päästökompensaatio on ongelmien kiertelyä. Pyrkimyksessämme täysin hiilineutraalin auton kehittämiseen, joudumme kurkottamaan pidemmälle kuin tällä hetkellä tekniikka sallii. Joudumme kyseenalaistamaan kaiken, innovoimaan ja etsimään tulevaisuuden teknologiaa tavoitteessamme päästä nollapäästöihin, sanoo Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath.Polestar selvitti elinkaaren aikaisia päästöjä tuotannossa olevan Polestar 2 -mallin osalta. Tuon automallin hiilijalanjälki on tehtaalta lähtiessään 26 tonnia, joista suurin osa syntyy akkujen ja metallien valmistuksesta. Valmistaja aikookin lisätä verkkosivuilleen nähtäville, esimerkiksi ruoka- ja vaateteollisuudesta tutut, ympäristömerkinnät kertomaan hiilijalanjäljestä ja materiaalivalinnoista.– Kuluttajat ovat suurin eteenpäin vievä voima tässä tulevassa muutoksessa kohti kestävää kehitystä ja sen mukaista kiertotaloutta. Heille on kuitenkin tarjottava oikeat työkalut, jotta he voivat tehdä tietoisia ja eettisiä päätöksiä. Näin ollen asiat ovat mielestämme hyvin yksinkertaisia. Tällä hetkellä Polestar 2 poistuu tehtaan porteista hiilijalanjälki nilkassaan. Vuonna 2030 haluamme tarjota auton, jolla ei kyseistä taakkaa enää ole, jatkaa Ingenlath.Kuvat ja lähde: PolestarLisää aiheestaMaistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin