12.11.2022 Liikenne Poliisin kamera-auto takoo sakkoja liukuhihnalta: ”Tunnissa välähtää jopa 80 kertaa” Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikuteltavat kamera-autot tuovat poliisin automaattiseen liikennevalvontaan tehokkaan lisän. Musta Volkswagen seisoo bussipysäkillä Järvenpään keskustan tuntumassa. Tummennetun takaikkunan läpi kajastaa salamavalo, joka välkkyy syksyisessä aamussa tiuhaan. Kyseessä on poliisin kamera-auto, joka nappaa kuvan ylinopeutta ajavista autosta.Auto on sijoitettu vilkkaan liikenneväylän varteen. Tien oikealla puolella on ammattioppilaitos ja hieman kauempana vasemmalla alakoulu. Paikalla on 40 kilometrin nopeusrajoitus, vaikka tie on leveä, eikä sen poikki juuri kuljeta. Paikka on kansankielellä klassinen sakkorysä.– Tällä paikalla tulee noin 15–20 sakkoa tunnin aikana, kertoo Itä-Uudenmaan poliisin ylikonstaapeli Hannu Ahola.Paikka ei ole sakkomielessä vilkas, sillä isot liikennemäärät tarkoittavat sitä, että jonoja muodostuu. Tuolloin ylinopeuden ajaminen on hankalampaa ja välähdyksiä tulee harvemmin. Parhaimmilla paikoilla välähtää Aholan mukaan ”helposti 80 kertaa tunnissa”.– Minua ei kyllä oikeasti kiinnosta se, kuinka monta kertaa kamera välähtää. Kyse on liikenneturvallisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtion selfieautomaatti laskuttaa minimissään 100 euroa40 km/h alueella välähdykseen riittää pienikin ylitys. Pienin sakko napsahtaa muutaman kilometrin ylityksellä ja sakkoporras alkaa 100 eurosta. 11–15 km/h ylityksestä rangaistaan puolestaan 170 euron edestä. Muutama kilometri tulee siis kalliiksi.Aina kun VW Transporterin uumenissa välähtää, seuraa kuljettajalle sakko postissa. Tätä nykyä pienistä ylityksistä ei enää anneta huomautusta, vaan suoraan sakko. Tämä on Poliisihallituksen linjaus, jonka mukaan varoitusten aika on ohi.– Aiemmin annettiin niin sanottuja huomautusnopeuksia, mutta ne ovat jääneet kokonaan pois. Silloin jopa puolet välähdyksistä saattoivat olla huomautuksia.Seisomme Hannu Aholan kanssa poliisiauton vieressä aamuruuhkassa. Poliisin ja siviilihenkilön luulisi kiinnittävän autoilijoiden huomion tien viereen parkkeerattuun autoon. Harva tuntuu kiinnittävän huomiota meihin, saati autoon ja salama välähtelee tiheään. Ruotsalaisen Sensys Gatro Groupin valmistama järjestelmä takoo rahaa valtion kassaan tasaisena virtana.Yleensä valvonta-auton kameraan ajaneet autoilijat tehtailevat tililleen pieniä ylityksiä ja maltillisia sakkoja. Harvemmassa ovat tapaukset, joissa tolppa-autoon ajellaan roiseja ylinopeuksia. Sellaisiakin Ahola toki muistaa.– Muistan yhdenkin tapauksen, jossa viidenkympin alueella kuljettaja ajoi 120 km/h.Pahimpia ylityksiä tulee tietyömaiden kohdalla, sillä moottoritiellä saattaa 120 alueella saattaa olla remontin vuoksi 50 km/h rajoitus. Näille paikoille valvontapyyntöjä tulee reilusti.Valvontapyyntöjä satelee koulujen lähelleValvontapyyntöjä satelee poliisille muutenkin paljon. Tyypillisesti kamera-autoa pyydetään kodin tai koulujen lähelle. Paikalliset tietävät missä ylinopeuksia ajellaan ja mille paikoille autoja kannattaa sijoittaa.Auton nähdessään osa kuskeista hyppää jarrupolkimelle. Sanotaan, että uuden tekniikan kameroilla se olisi turhaa. Ne toki seuraavat autoa 150 metrin päästä, mutta varsinainen kuva otetaan lähempänä. Etäisyys on pitkälti vastaava kuin perinteisissä kameroissa, joten jarrutus ennen kameraa saattaa tepsiä edelleen.Automaattinen liikennevalvonta ei saa aina varauksetonta ihailua kansalaisten keskuudessa. Monen mielestä kamerat ovat pelkästään keino kartuttaa valtion rahakirstua. Tämä pitää montaa taustaa vasten paikkansa, mutta nopeusrajoituksien valvonnalla on toki myös tärkeä tehtävä. Ilman valvontaa nopeuksia tuskin noudattaisi kovinkaan moni.Mitä ylinopeus sitten aiheuttaa? Hannu Ahola paketoi asian ymmärrettävään muotoon esimerkin kautta.– Jos rajoitus on 40 km/h, huomaat jalankulkijan ja painat jarrun pohjaan, niin saat auton juuri ja juuri pysäytettyä ennen törmäystä. Jos taas nostat vauhtia 50:een, niin auto törmää ihmiseen 38 km/h vauhdilla.Luvut herättävät ajatuksia, sillä pieni lisä vauhtiin kasvattaa auton kulkemaa matkaa merkittävästi. Tästä syystä kaupungit haluavat keskusta-alueen rajoitukseksi mieluummin 40 kuin 50. Se saattaa pelastaa jalankulkijan vakavalta loukkaantumiselta tai kuolemalta. Siinä 10 km/h lisäys ei vaakakupissa enää painakaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajalaa:2:{i:0;s:6:"123518";i:1;s:5:"69480";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin 13.11.2024 Liikenneturvallisuus Moottorikelkalle vakuutus heti talven ajokauden alusta! 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Autoilu Älykäs riistavaroitus osoittanut tehonsa 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä