12.11.2022 Liikenne Poliisin kamera-auto takoo sakkoja liukuhihnalta: ”Tunnissa välähtää jopa 80 kertaa” Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikuteltavat kamera-autot tuovat poliisin automaattiseen liikennevalvontaan tehokkaan lisän. Musta Volkswagen seisoo bussipysäkillä Järvenpään keskustan tuntumassa. Tummennetun takaikkunan läpi kajastaa salamavalo, joka välkkyy syksyisessä aamussa tiuhaan. Kyseessä on poliisin kamera-auto, joka nappaa kuvan ylinopeutta ajavista autosta.Auto on sijoitettu vilkkaan liikenneväylän varteen. Tien oikealla puolella on ammattioppilaitos ja hieman kauempana vasemmalla alakoulu. Paikalla on 40 kilometrin nopeusrajoitus, vaikka tie on leveä, eikä sen poikki juuri kuljeta. Paikka on kansankielellä klassinen sakkorysä.– Tällä paikalla tulee noin 15–20 sakkoa tunnin aikana, kertoo Itä-Uudenmaan poliisin ylikonstaapeli Hannu Ahola.Paikka ei ole sakkomielessä vilkas, sillä isot liikennemäärät tarkoittavat sitä, että jonoja muodostuu. Tuolloin ylinopeuden ajaminen on hankalampaa ja välähdyksiä tulee harvemmin. Parhaimmilla paikoilla välähtää Aholan mukaan ”helposti 80 kertaa tunnissa”.– Minua ei kyllä oikeasti kiinnosta se, kuinka monta kertaa kamera välähtää. Kyse on liikenneturvallisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtion selfieautomaatti laskuttaa minimissään 100 euroa40 km/h alueella välähdykseen riittää pienikin ylitys. Pienin sakko napsahtaa muutaman kilometrin ylityksellä ja sakkoporras alkaa 100 eurosta. 11–15 km/h ylityksestä rangaistaan puolestaan 170 euron edestä. Muutama kilometri tulee siis kalliiksi.Aina kun VW Transporterin uumenissa välähtää, seuraa kuljettajalle sakko postissa. Tätä nykyä pienistä ylityksistä ei enää anneta huomautusta, vaan suoraan sakko. Tämä on Poliisihallituksen linjaus, jonka mukaan varoitusten aika on ohi.– Aiemmin annettiin niin sanottuja huomautusnopeuksia, mutta ne ovat jääneet kokonaan pois. Silloin jopa puolet välähdyksistä saattoivat olla huomautuksia.Seisomme Hannu Aholan kanssa poliisiauton vieressä aamuruuhkassa. Poliisin ja siviilihenkilön luulisi kiinnittävän autoilijoiden huomion tien viereen parkkeerattuun autoon. Harva tuntuu kiinnittävän huomiota meihin, saati autoon ja salama välähtelee tiheään. Ruotsalaisen Sensys Gatro Groupin valmistama järjestelmä takoo rahaa valtion kassaan tasaisena virtana.Yleensä valvonta-auton kameraan ajaneet autoilijat tehtailevat tililleen pieniä ylityksiä ja maltillisia sakkoja. Harvemmassa ovat tapaukset, joissa tolppa-autoon ajellaan roiseja ylinopeuksia. Sellaisiakin Ahola toki muistaa.– Muistan yhdenkin tapauksen, jossa viidenkympin alueella kuljettaja ajoi 120 km/h.Pahimpia ylityksiä tulee tietyömaiden kohdalla, sillä moottoritiellä saattaa 120 alueella saattaa olla remontin vuoksi 50 km/h rajoitus. Näille paikoille valvontapyyntöjä tulee reilusti.Valvontapyyntöjä satelee koulujen lähelleValvontapyyntöjä satelee poliisille muutenkin paljon. Tyypillisesti kamera-autoa pyydetään kodin tai koulujen lähelle. Paikalliset tietävät missä ylinopeuksia ajellaan ja mille paikoille autoja kannattaa sijoittaa.Auton nähdessään osa kuskeista hyppää jarrupolkimelle. Sanotaan, että uuden tekniikan kameroilla se olisi turhaa. Ne toki seuraavat autoa 150 metrin päästä, mutta varsinainen kuva otetaan lähempänä. Etäisyys on pitkälti vastaava kuin perinteisissä kameroissa, joten jarrutus ennen kameraa saattaa tepsiä edelleen.Automaattinen liikennevalvonta ei saa aina varauksetonta ihailua kansalaisten keskuudessa. Monen mielestä kamerat ovat pelkästään keino kartuttaa valtion rahakirstua. Tämä pitää montaa taustaa vasten paikkansa, mutta nopeusrajoituksien valvonnalla on toki myös tärkeä tehtävä. Ilman valvontaa nopeuksia tuskin noudattaisi kovinkaan moni.Mitä ylinopeus sitten aiheuttaa? Hannu Ahola paketoi asian ymmärrettävään muotoon esimerkin kautta.– Jos rajoitus on 40 km/h, huomaat jalankulkijan ja painat jarrun pohjaan, niin saat auton juuri ja juuri pysäytettyä ennen törmäystä. Jos taas nostat vauhtia 50:een, niin auto törmää ihmiseen 38 km/h vauhdilla.Luvut herättävät ajatuksia, sillä pieni lisä vauhtiin kasvattaa auton kulkemaa matkaa merkittävästi. Tästä syystä kaupungit haluavat keskusta-alueen rajoitukseksi mieluummin 40 kuin 50. Se saattaa pelastaa jalankulkijan vakavalta loukkaantumiselta tai kuolemalta. Siinä 10 km/h lisäys ei vaakakupissa enää painakaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajalaa:2:{i:0;s:6:"123518";i:1;s:5:"69480";} Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti