30.1.2021 Liikenne Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset neljä vuotta vähenemään päin. Peltipoliisit puhuttavat herkästi autoilijoita, joista osa on sitä mieltä, että poliisin liikennevalvonnassa nojaudutaan jo liiaksikin automaattiseen nopeusvalvontaan poliisipartioiden tien päällä suorittaman havaintoihin ja ratsioihin perustuvan liikenne- ja ajotapavalvonnan kustannuksella. Kriitikot huomauttavat, että automaattinen nopeuskameravalvonta ei esimerkiksi auta löytämään ja poistamaan liikenteestä päihteiden vaikutuksena autoilevia tai muualla kuin peltipoliisin kohdilla kaahailevia.Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset vuodet vähenemään päin.Poliisihallitus seuraa liikennevalvontaa, joka on osa poliisin perustoimintaa. Liikennevalvonnan määriin eli siihen käytettäviin työtunteihin vaikuttaa myös poliisien määrä. Sisäministeriön poliisiosaston poliisitarkastaja Jari Pajunen tuo esiin, että poliisien lukumäärä väheni noin 7 %:lla eli noin 500 poliisilla vuodesta 2010 vuoteen 2017, mutta sittemmin poliisien määrä on muutaman vuoden ajan lisääntynyt.– On hyvä mieltää, että poliisien määrä on edelleen selvästi alhaisempi kuin vuonna 2010.Liikennevalvontaa suorittavat poliisilaitosten liikennevalvonnan partiot sekä myös pääosin hälytystehtäviä suorittavat poliisin partiot. Pajusen mukaan poliisien tekemällä nopeus- ja ajotapavalvonnalla on tärkeä rooli poliisin liikennevalvonnan kokonaisuudessa. Hän myös avaa, että poliisiresurssien kohdennukset eri valvonnan muotoihin, kuten ajotapavalvontaan tehdään erikseen Poliisihallituksessa ja poliisilaitoksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisin liikennevalvonta vuosina 2010–2020Henkilötyövuosimäärä (ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa)2010 592 2011 611 2012 573 2013 565 2014 597 2015 509 2016 535 2017 513 2018 499 2019 462 2020 472Lähde: PoliisihallitusAutomatiikka ei auta kaikkeenPajunen myöntää, ettei automatiikalla voida valvoa kaikkia liikenteen riskitekijöitä.– Mutta sillä pystytään valvomaan automatiikan mahdollistamia valvontakohteita 24/7 ja siten lisäämään valvonnan ajallista sekä paikallista ulottuvuutta. Tässä laajuudessa poliisipartiot eivät pysty valvontaa tekemään.– Automaattisella liikenteenvalvonnalla lisätään ja tuetaan poliisipartioiden suorittaman valvonnan toteuttamista.Automaattivalvonnalla pystytään Pajusen mukaan puuttumaan nopeusvalvonnan ohessa muihinkin rikkomuksiin kuten esimerkiksi turvavöiden käyttämättömyyteen, kun rajoituksen ylittävän ajonopeuden vuoksi ajoneuvosta on valokuva, josta kuljettaja on tunnistettavissa.Pajusen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana automaattisen liikennevalvonnan työajan osuus poliisin liikennevalvonnasta ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa on vaihdellut 8,7–14,4 prosentin välillä.Pajunen taustoittaa, että poliisin suorittaman liikennevalvonnan henkilötyövuosimäärien muutoksia tarkasteltaessa on huomioitava, että vuoden 2019 EU-puheenjohtajuuskausi vaikutti alentavasti liikennevalvonnan määrään.– On myös mahdollista, että vuoden 2020 tiedoista voi vielä puuttua osa loppuvuoden työajoista.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Sisäministeriön poliisiosasto, Poliisihallitus Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla