30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laukaan Lievestuoreella sijaitseva Pönttövuoren rautatietunneli olisi nyt kaupan. Kävimme ihmettelemässä aikansa mahtavinta tunnelia. Ärsyttääkö kaverisi pienoisrautatiekokoelma? Eikö puolisosi salli tuoda pihaan omaa junavaunua? Ei hätää! Nyt junista innostuneille on kaupan jotain sellaista, mikä herättää varmasti kateutta rautatiepiireissä.Valtion tilapalveluja hallinnoiva Senaatti-kiinteistöt on laittanut Laukaassa myyntiin rautatiekiinteistön. Kaikkiaan noin seitsemän hehtaarin kokoinen määräala on pääasiassa metsämaata, mutta kiinteistöön kuuluu myös varsinainen erikoisuus: historiallisesti merkittävä Pönttövuoren rautatietunneli.Mahdollisuus rautatietunnelin ostamiseksi on sen verran harvinaista, että Moottori päätti vierailla Pönttövuoren vanhalla tunnelilla. Olihan Savon ja Hämeen yhdistävä tunneli kuitenkin merkittävä osa niin suomalaista rautatieliikenne-, mutta myös kulttuurihistoriaa. Pönttövuoren suoran rautatietunnelin päästä näkee helposti valoa, vaikka pituutta on yli 1,2 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPönttövuoren tunnelin historiaPönttövuoren rautatietunnelin historia nivoutuu Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuuden tekemiseen, jota suunniteltiin isoin odotuksin 1910-luvun alkupuolella. Junaliikenteen määrä oli jatkuvasti kasvanut ja uusi rataosuus viimeistelisi ratayhteyden Pietarista Suomen sisäosien kautta Vaasaan – olihan Suomi tuolloin vielä osa Venäjän keisarikuntaa.Yksi rataosuuden mielenkiintoisimmista kohdista oli Laukaan Lievestuoreella sijaitseva Pönttövuori, jonka kanssa piti tehdä merkittäviä päätöksiä: kierrettäisiinkö se, vai mentäisiinkö siitä läpi? Edellä mainituista syistä johtuen rataosuuden teko päätettiin ottaa kerrankin vaikeimman ja kalleimman kautta, joten Pönttövuori sai tunnelinsa.Yli sadan vuoden takainen louhintaurakka on ollut päätös, sillä vaihtoehtona olisi ollut myös Pönttövuoren kiertäminen. Pönttövuoren läpäisyä puolsi suoraviivaisuus, sillä noin 1,2 kilometrin mittaisen tunnelin myötä rata olisi lyhentynyt 760 metrillä. Päätös tunnelin tekemisestä oli kova, sillä tuolloin Suomessa oli vain yksi pääradalla sijaitseva rautatietunneli. Vuonna 1898 valmistunut Pohjankurun rautatietunneli oli sekin vain 156-metrinen, joten Pönttövuoreen louhittaisiin lähes kymmenkertaisesti pidempi tunneli.Tunnelin rakentamisvaiheeseen päästiin vuonna 1914, jolloin tunnelia alettiin louhimaan itsevarmasti Pönttövuoren molemmista päistä. Vaikka urakkaa vauhditti ensimmäistä kertaa Suomessa myös konevoima, oli eteneminen siitäkin huolimatta hidasta. Konevoimin tunnelia syntyi vajaan 60 metrin kuukausivauhtia ja käsivoimin vain 30 metriä kuukaudessa.Tunnelin itäisen eli Metsolahden puoleisen pään suuaukkoa koristaa leijonavaakuna ja louhimisen vuosiluvut 1914-1917. Lopulta kesän 1917 juhannusaattona louhintaryhmät kohtasivat noin puolivälissä Pönttövuorta, joskin kiskot ja varsinainen valmistuminen venyi vasta vuoden 1918 alkuun. Aivan kivutta rataosuus ei kuitenkaan valmistunut, sillä kuusi työmiestä sai louhinnan aikana surmansa. Valtaosa heistä menehtyi poran osuessa räjähtämättömään dynamiittiin.Lopulta 1 223-metrinen Pönttövuoren tunneli ja oikeastaan koko Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuus pääsivät heti valmistuessaan osaksi Suomen historian käännekohtia. Sisällissotaan ajautuneessa Suomessa uusi rataosuus auttoi strategisesti valkoisia, sillä punaiset olivat vuorostaan saaneet haltuunsa Riihimäen–Viipurin-radan.Rataosuus oli osaltaan vauhdittamassa paljon keskisuomalaista teollisuutta, sillä kiskoista hyötyivät mm. SOK:n Vaajakosken tehtaat, Lievestuoreen sellutehdas ja Hankasalmen saha. Sodan jälkeisinä vuosikymmeninä yksi rataosuuden tutuimpia näkyjä olivat kiskobussit DM6 ja DM7 – tuttavallisemmin ”Lättähatut”.Suomen pisimmän rautatietunnelin titteliä Pönttövuori sai pitää vuoteen 1964, jolloin uusi 2 734-metrinen Kangasvuoren tunneli Jyväskylä–Haapajärvi-radalla kiilasi pituudessa ohi.Pönttövuoren alkuperäinen tunneli palveli junaliikennettä aina vuoteen 1995, jolloin se olisi tarvinnut radan sähköistymisen vuoksi modernisointia, mikä tarkoitti siis lisää korkeutta sekä leveyttä. Vanhan tunnelin laajentaminen laskettiin kannattamattomaksi, joten uusi Pönttövuoren puhkaiseva tunneli päätettiin rakentaa aivan vanhan tunnelin viereen.Junaliikenne tunnelissa lakkasi vuonna 1995. Nykyään tunnelin päät on suljettu ja kiskot sekä tekniikka viety pois. Pönttövuoren vanha tunneli nykyäänVuoden 1995 jälkeen Pönttövuoren vanhan tunnelin läpi ei ole kulkenut enää junia. Sittemmin tunnelista on poistettu kiskot ja sinne pääsy on estetty metallisella verkolla.Mikäli tunneli kiinnostaa, sitä on melko helppo käydä katsomassa. Tunnelin kahdesta päästä helpommin saavutettava on itäinen, Metsolahden puoleinen pää, jossa autolla pääsee saapumaan lähes tunnelille asti. Google Maps ohjaa jostain syystä tunnelin ”väärään päähän”, ja kaiken huipuksi uuden radan väärälle puolen, josta käsin vanhaan tunneliin tutustuminen on mahdotonta.Pönttövuoren vanhan tunnelin suuaukolla vastassa on korkeat kalliot. Tunnelinsuun yläpuolella koreilee leijonavaakuna ja vuosiluvut 1914-1917, jotka viittaavat louhinnan kestoon. Koska Pönttövuoren tunneli on lähes luotisuora, tunnelin vastapuolen näkee hyvin selvästi päiväsaikaan. Paikalla voi myös tutkailla vanhaa radanpohjaa.Vanhan tunnelin alueella liikkuvien on kuitenkin syytä muistaa yleinen varovaisuus. Uusi ja yhä käytössä oleva rata sijaitsee paikan lähistöllä, eikä Pönttövuoren uuden tunnelin suuaukolle ole mitään asiaa.Tunnelin ohella paikalla voi arvioida sitä, mistä kohti vanha ratapohja on kulkenut. Huutaa saa 28.10.2024 astiSenaatti-kiinteistöt myy kohteen huutokauppana, jonka pohjahinta on 12 000 euroa. Tätä artikkelia kirjoittaessa huutokaupassa on mukana 15 käyttäjää, jotka ovat jättäneet jo yhteensä 20 huutoa, joista 36 000 euron tarjous johtaa kilpailua. Senaatti-kiinteistöt on kuitenkin pidättänyt oikeuden hyväksyä tai hylätä suurimman tarjouksen.Huutokaupan on määrä päättyä maaanantaina 28.10.2024 klo 16:00, tai mahdollisesti 3 minuuttia viimeisen tarjouksen jälkeen.Myyjä muistuttaa ilmoituksessa myös siitä, että alueella ei ole, eikä sinne johda yleisiä teitä, lukuun ottamatta kulkuväyliä on tunnelin molempiin päihin sekä Pönttövuoren laelle. Myynti-ilmoituksen mukaan ostaja vastaa tontinmuodostamiskustannuksista.Huutokauppa rautatiekiinteistöstä huipentuu lokakuun lopussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle