30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laukaan Lievestuoreella sijaitseva Pönttövuoren rautatietunneli olisi nyt kaupan. Kävimme ihmettelemässä aikansa mahtavinta tunnelia. Ärsyttääkö kaverisi pienoisrautatiekokoelma? Eikö puolisosi salli tuoda pihaan omaa junavaunua? Ei hätää! Nyt junista innostuneille on kaupan jotain sellaista, mikä herättää varmasti kateutta rautatiepiireissä.Valtion tilapalveluja hallinnoiva Senaatti-kiinteistöt on laittanut Laukaassa myyntiin rautatiekiinteistön. Kaikkiaan noin seitsemän hehtaarin kokoinen määräala on pääasiassa metsämaata, mutta kiinteistöön kuuluu myös varsinainen erikoisuus: historiallisesti merkittävä Pönttövuoren rautatietunneli.Mahdollisuus rautatietunnelin ostamiseksi on sen verran harvinaista, että Moottori päätti vierailla Pönttövuoren vanhalla tunnelilla. Olihan Savon ja Hämeen yhdistävä tunneli kuitenkin merkittävä osa niin suomalaista rautatieliikenne-, mutta myös kulttuurihistoriaa. Pönttövuoren suoran rautatietunnelin päästä näkee helposti valoa, vaikka pituutta on yli 1,2 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPönttövuoren tunnelin historiaPönttövuoren rautatietunnelin historia nivoutuu Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuuden tekemiseen, jota suunniteltiin isoin odotuksin 1910-luvun alkupuolella. Junaliikenteen määrä oli jatkuvasti kasvanut ja uusi rataosuus viimeistelisi ratayhteyden Pietarista Suomen sisäosien kautta Vaasaan – olihan Suomi tuolloin vielä osa Venäjän keisarikuntaa.Yksi rataosuuden mielenkiintoisimmista kohdista oli Laukaan Lievestuoreella sijaitseva Pönttövuori, jonka kanssa piti tehdä merkittäviä päätöksiä: kierrettäisiinkö se, vai mentäisiinkö siitä läpi? Edellä mainituista syistä johtuen rataosuuden teko päätettiin ottaa kerrankin vaikeimman ja kalleimman kautta, joten Pönttövuori sai tunnelinsa.Yli sadan vuoden takainen louhintaurakka on ollut päätös, sillä vaihtoehtona olisi ollut myös Pönttövuoren kiertäminen. Pönttövuoren läpäisyä puolsi suoraviivaisuus, sillä noin 1,2 kilometrin mittaisen tunnelin myötä rata olisi lyhentynyt 760 metrillä. Päätös tunnelin tekemisestä oli kova, sillä tuolloin Suomessa oli vain yksi pääradalla sijaitseva rautatietunneli. Vuonna 1898 valmistunut Pohjankurun rautatietunneli oli sekin vain 156-metrinen, joten Pönttövuoreen louhittaisiin lähes kymmenkertaisesti pidempi tunneli.Tunnelin rakentamisvaiheeseen päästiin vuonna 1914, jolloin tunnelia alettiin louhimaan itsevarmasti Pönttövuoren molemmista päistä. Vaikka urakkaa vauhditti ensimmäistä kertaa Suomessa myös konevoima, oli eteneminen siitäkin huolimatta hidasta. Konevoimin tunnelia syntyi vajaan 60 metrin kuukausivauhtia ja käsivoimin vain 30 metriä kuukaudessa.Tunnelin itäisen eli Metsolahden puoleisen pään suuaukkoa koristaa leijonavaakuna ja louhimisen vuosiluvut 1914-1917. Lopulta kesän 1917 juhannusaattona louhintaryhmät kohtasivat noin puolivälissä Pönttövuorta, joskin kiskot ja varsinainen valmistuminen venyi vasta vuoden 1918 alkuun. Aivan kivutta rataosuus ei kuitenkaan valmistunut, sillä kuusi työmiestä sai louhinnan aikana surmansa. Valtaosa heistä menehtyi poran osuessa räjähtämättömään dynamiittiin.Lopulta 1 223-metrinen Pönttövuoren tunneli ja oikeastaan koko Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuus pääsivät heti valmistuessaan osaksi Suomen historian käännekohtia. Sisällissotaan ajautuneessa Suomessa uusi rataosuus auttoi strategisesti valkoisia, sillä punaiset olivat vuorostaan saaneet haltuunsa Riihimäen–Viipurin-radan.Rataosuus oli osaltaan vauhdittamassa paljon keskisuomalaista teollisuutta, sillä kiskoista hyötyivät mm. SOK:n Vaajakosken tehtaat, Lievestuoreen sellutehdas ja Hankasalmen saha. Sodan jälkeisinä vuosikymmeninä yksi rataosuuden tutuimpia näkyjä olivat kiskobussit DM6 ja DM7 – tuttavallisemmin ”Lättähatut”.Suomen pisimmän rautatietunnelin titteliä Pönttövuori sai pitää vuoteen 1964, jolloin uusi 2 734-metrinen Kangasvuoren tunneli Jyväskylä–Haapajärvi-radalla kiilasi pituudessa ohi.Pönttövuoren alkuperäinen tunneli palveli junaliikennettä aina vuoteen 1995, jolloin se olisi tarvinnut radan sähköistymisen vuoksi modernisointia, mikä tarkoitti siis lisää korkeutta sekä leveyttä. Vanhan tunnelin laajentaminen laskettiin kannattamattomaksi, joten uusi Pönttövuoren puhkaiseva tunneli päätettiin rakentaa aivan vanhan tunnelin viereen.Junaliikenne tunnelissa lakkasi vuonna 1995. Nykyään tunnelin päät on suljettu ja kiskot sekä tekniikka viety pois. Pönttövuoren vanha tunneli nykyäänVuoden 1995 jälkeen Pönttövuoren vanhan tunnelin läpi ei ole kulkenut enää junia. Sittemmin tunnelista on poistettu kiskot ja sinne pääsy on estetty metallisella verkolla.Mikäli tunneli kiinnostaa, sitä on melko helppo käydä katsomassa. Tunnelin kahdesta päästä helpommin saavutettava on itäinen, Metsolahden puoleinen pää, jossa autolla pääsee saapumaan lähes tunnelille asti. Google Maps ohjaa jostain syystä tunnelin ”väärään päähän”, ja kaiken huipuksi uuden radan väärälle puolen, josta käsin vanhaan tunneliin tutustuminen on mahdotonta.Pönttövuoren vanhan tunnelin suuaukolla vastassa on korkeat kalliot. Tunnelinsuun yläpuolella koreilee leijonavaakuna ja vuosiluvut 1914-1917, jotka viittaavat louhinnan kestoon. Koska Pönttövuoren tunneli on lähes luotisuora, tunnelin vastapuolen näkee hyvin selvästi päiväsaikaan. Paikalla voi myös tutkailla vanhaa radanpohjaa.Vanhan tunnelin alueella liikkuvien on kuitenkin syytä muistaa yleinen varovaisuus. Uusi ja yhä käytössä oleva rata sijaitsee paikan lähistöllä, eikä Pönttövuoren uuden tunnelin suuaukolle ole mitään asiaa.Tunnelin ohella paikalla voi arvioida sitä, mistä kohti vanha ratapohja on kulkenut. Huutaa saa 28.10.2024 astiSenaatti-kiinteistöt myy kohteen huutokauppana, jonka pohjahinta on 12 000 euroa. Tätä artikkelia kirjoittaessa huutokaupassa on mukana 15 käyttäjää, jotka ovat jättäneet jo yhteensä 20 huutoa, joista 36 000 euron tarjous johtaa kilpailua. Senaatti-kiinteistöt on kuitenkin pidättänyt oikeuden hyväksyä tai hylätä suurimman tarjouksen.Huutokaupan on määrä päättyä maaanantaina 28.10.2024 klo 16:00, tai mahdollisesti 3 minuuttia viimeisen tarjouksen jälkeen.Myyjä muistuttaa ilmoituksessa myös siitä, että alueella ei ole, eikä sinne johda yleisiä teitä, lukuun ottamatta kulkuväyliä on tunnelin molempiin päihin sekä Pönttövuoren laelle. Myynti-ilmoituksen mukaan ostaja vastaa tontinmuodostamiskustannuksista.Huutokauppa rautatiekiinteistöstä huipentuu lokakuun lopussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen