18.7.2024

Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan

Kuva Porsche

Täyssähköiseksi muuttunutta Porsche Macania tarjotaan nyt aiempien 4:n ja Turbon lisäksi takavetoisena sekä keskimmäiseksi asettuvana nelivetomallina 4S:nä. Uusi lähtötason Macan hurmaa jopa hinnallaan.

Tätä ei todellakaan pidä ottaa virallisena, tutkittuna tietona, mutta sen sijaan valistuneena näppituntumana: Macan saattaa olla kaikkien aikojen edullisin Porsche Suomessa, kunhan inflaatio otetaan laskuista pois. Heti ensiesittelyn yhteydessä Macanin - jolla tässä tapauksessa tarkoitetaan Macan-mallin perusmuotoista takavetoversiota - alkaen-hinnaksi Suomessa on ilmoitettu 78 440 euroa. Näinkin huokeaa Porsche-hintaa avittaa sähköauton nollan prosentin autovero.

Moista autoveropäätöstä ei ole Porschen mallistolle vielä kovin montaa kertaa saatu, ja sen sijaan saksalaisvalmistajan tehokkaat polttomoottorit ovat tienneet yleensä isoa CO2 -pohjaista autoveroa. Toki Porschet ovat suorituskykyisinä laatuautoina tavallisesti jo pyyntihinnaltaan varsin hintavia.

Takavetoisessa Macanissa tämä nollan prosentin autovero sitten yhdistyy suhteellisen edulliseen perhe-Porscheen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet tulokkaat: Macan ja Macan 4S

Kun Porsche aiemmin tänä vuonna esitteli täyssähköisen toisen polven Macanin, käynnistyi myynti kahdella eritehoisella nelivetomallilla, Macan 4:llä sekä Macan Turbolla. Nyt mallisto on siis tuplaantunut, kun se sisältään tästä lähtien yhteensä neljä malliversiota.

Jo hinnan puolesta hämmästelty takavetomalli eli yksinkertaisesti Macan on lähtötason malli myös voimalinjansa puolesta. Siinä on sama takamoottori kuin Macan 4:ssä, mutta etumoottori todellakin puuttuu. Näillä eväin tehoa on 250 kilowattia eli 340 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 563 newtonmetriä, tosin tuo huippuvääntö on käytettävissä vain tilapäisesti. Tilapäisesti myös hevosvoimia voi olla käytössä 20 lisää.

Käytössä on muiden versioiden kanssa sama 95 nettokilowattitunnin akusto, ja auton PPE-pohjarakenteen 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa vaihtovirralla jopa 270 kilowatin lataustehon. Näin varaustilassa 10:stä 80:aan prosenttiin voidaan nousta 21 minuutissa. Koska painoa on vähintään 110 kiloa vähemmän kuin nelivetomalleissa, ja koska yksi moottori kuluttaa kahta vähemmän sähköä, on Macan myös pihein Macanin malliversioista. Se tietää Macan-malliston pisintä toimintamatkaa, jopa 641 WLTP-kilometriä.

Takavetoinen Macan kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa ja kulkee 220 km/h.

Suomessa 93 260 euron Macan 4S perustuu sekin tavallaan Macan 4:ään, mutta siinä on tehokkaampi takamoottori.

Macan 4:n 300 kilowatin sijaan 4S:ssä on 330 kilowattia eli 448 hevosvoimaa. Tästä on tilapäisesti mahdollista nousta 50 kilowatilla ylöspäin, jolloin saavutetaan myös 820 newtonmetrin huippuvääntö.

4S tietää myös sitä, että akusta saadaan imettyä 604 WLTP-kilometriä toimintamatkaa.

Launch Controlin ollessa käytössä päästään Macan 4S:llä nollasta sataan 4,1 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 240 km/h. Vertailun vuoksi Macan 4 kiihtyy nollasta sataan 5,2 sekunnissa ja Macan Turbo puolestaan 3,3 sekunnissa.

Uusien malliversioiden lisäksi Macan saa tässä vaiheessa myös Offroad Design -paketin. Se tarkoittaa nimensä mukaisesti offroad-henkisiä visuaalisia elementtejä, mutta myös muutamia siihen suuntaan viittaavia lukuja. Esimerkiksi erilainen etupuskuri on nostanut Macanin keulan kohtauskulman 17,4 asteeseen. Myös standardimaavara kasvaa kymmenellä sentillä 19,5 senttimetriin.

Lähde: Porsche

Luetuimmat