15.5.2020 Ajoneuvot PSA:n sähköpakuperhe kasvaa ranskalaiskaksosilla – Citroën Ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin Opel esitteli tarkempia tietoja täyssähköisestä Vivaro-e pakettiautosta. Nyt konserni esittelee myös sisarukset Citroën Ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin, joiden on määrä tulla Suomeen vuoden 2020 lopulla. Kaikki kolme sähköpakettiautoa tulevat markkinoille kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 50 kilowattituntisella WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 230 kilometriä ja suuremmalla 75 kWh-kapasiteetilla varustetulla 330 km.Niin Peugeotissa kuin Citroënissakin pienempi akku on saatavilla kaikkiin kolmeen (XS, M ja XL) koripituuteen. Suurempi akku ei löydy enää pienimmän XS-koripituuden valikoimasta. Peugeot kertoo akun takuuksi kahdeksan vuotta / 160 000 km, Citroënin takuu on saman mittainen, mutta sen tarkennetaan koskevan koko voimalinjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi sähkömoottori – kolme ajotilaaCitroën kertoo auton voimalähteenä toimivan yhden 100 kilowatin (136 hv) tehoisen sähkömoottorin. Huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Ajotiloja mainitaan olevan kolme: Normal, Eco ja Power.Latausportti sijaitsee auton etuosassa.Taloudellinen Eco-ajotila minimoi energiankulutuksen lämmitystä ja ilmastointia keventämällä. Lisäksi ajotila rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä. Power-ajotila antaa käyttöön suurimman kantavuuden, joka vastaa normaalia ajotilaa ilman kuormaa.Molemmat lähipäästöttömät hyötyajoneuvot on varustettu 11 kilowatin tehoisella 3x16 A -laturilla. Citroën kertoo Ë-Jumpyn latautuvan tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla alle kahdeksassa tunnissa.Akut on sijoitettu auton pohjaan.Pikalatauksella ranskattaret latautuvat parhaillaan 100 kilowatin teholla. 0–80 prosentin pikalatauksen kerrotaan vievän 50 kWh -akulla 30 minuuttia ja 75 kWh -akulla puolestaan 45 minuuttia.Kantaako sähkö jatkossa?Kaikkien mallien kantavuus on Opelin tapaan 1 275 kg, eli lähes saman verran kuin polttomoottorimalleillakin. 1 000 kg:n vetomassalla sähköpakettiautot häviävät selvästi polttomoottorisisaruksille.Tietoviihdejärjestelmää on uusittu sähkövoimalinjan ominaisuuksia varten.Sähkövoimalinjojen myötä autojen mittaristonäkymiä on päivitetty sähköautolla ajamiseen liittyvän informaation näyttämiseksi. Citroën kertoo seitsemän tuuman kosketusnäyttöön lisätyn Energy-valikon, josta voi seurata energian virtausta ja statistiikkaa. Lisäksi valikosta voi ajastaa latausta ja esilämmitystä.Lastaustilavuus on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa.Molempien autojen on määrä saapua Suomeen vuoden 2020 lopulla. Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on alkanut 75 kWh -akustollisilla malleilla, joilla myös Citroën Ë-Jumpy tekee Suomeen tulemisensa. Tämä tarkoittaa että lyhyintä korimallia saa odottaa muita malleja pidempään. Peugeot e-Expertin hinnat alkaa M-koripituudella 47 979 ja XL-koripituudella 49 375 eurosta.Lähteet ja kuvat: Peugeot ja Citroën Lue lisää: Hinaa vähän, kanna paljon: täyssähköinen Opel Vivaro-e lähes dieselin kantavuudella PSA:lta useita sähköpakuja ensi vuonna – tarjolle myös kaksi akkuvaihtoehtoa Suvunvaihto tuo sähkövoimaa: Opel Vivaro-e saapuu kahdella akkuvaihtoehdolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla