15.5.2020 Ajoneuvot PSA:n sähköpakuperhe kasvaa ranskalaiskaksosilla – Citroën Ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin Opel esitteli tarkempia tietoja täyssähköisestä Vivaro-e pakettiautosta. Nyt konserni esittelee myös sisarukset Citroën Ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin, joiden on määrä tulla Suomeen vuoden 2020 lopulla. Kaikki kolme sähköpakettiautoa tulevat markkinoille kahdella eri akkuvaihtoehdolla: 50 kilowattituntisella WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 230 kilometriä ja suuremmalla 75 kWh-kapasiteetilla varustetulla 330 km.Niin Peugeotissa kuin Citroënissakin pienempi akku on saatavilla kaikkiin kolmeen (XS, M ja XL) koripituuteen. Suurempi akku ei löydy enää pienimmän XS-koripituuden valikoimasta. Peugeot kertoo akun takuuksi kahdeksan vuotta / 160 000 km, Citroënin takuu on saman mittainen, mutta sen tarkennetaan koskevan koko voimalinjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi sähkömoottori – kolme ajotilaaCitroën kertoo auton voimalähteenä toimivan yhden 100 kilowatin (136 hv) tehoisen sähkömoottorin. Huippunopeus on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Ajotiloja mainitaan olevan kolme: Normal, Eco ja Power.Latausportti sijaitsee auton etuosassa.Taloudellinen Eco-ajotila minimoi energiankulutuksen lämmitystä ja ilmastointia keventämällä. Lisäksi ajotila rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä. Power-ajotila antaa käyttöön suurimman kantavuuden, joka vastaa normaalia ajotilaa ilman kuormaa.Molemmat lähipäästöttömät hyötyajoneuvot on varustettu 11 kilowatin tehoisella 3x16 A -laturilla. Citroën kertoo Ë-Jumpyn latautuvan tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla alle kahdeksassa tunnissa.Akut on sijoitettu auton pohjaan.Pikalatauksella ranskattaret latautuvat parhaillaan 100 kilowatin teholla. 0–80 prosentin pikalatauksen kerrotaan vievän 50 kWh -akulla 30 minuuttia ja 75 kWh -akulla puolestaan 45 minuuttia.Kantaako sähkö jatkossa?Kaikkien mallien kantavuus on Opelin tapaan 1 275 kg, eli lähes saman verran kuin polttomoottorimalleillakin. 1 000 kg:n vetomassalla sähköpakettiautot häviävät selvästi polttomoottorisisaruksille.Tietoviihdejärjestelmää on uusittu sähkövoimalinjan ominaisuuksia varten.Sähkövoimalinjojen myötä autojen mittaristonäkymiä on päivitetty sähköautolla ajamiseen liittyvän informaation näyttämiseksi. Citroën kertoo seitsemän tuuman kosketusnäyttöön lisätyn Energy-valikon, josta voi seurata energian virtausta ja statistiikkaa. Lisäksi valikosta voi ajastaa latausta ja esilämmitystä.Lastaustilavuus on samankokoinen kuin polttomoottorimalleissa.Molempien autojen on määrä saapua Suomeen vuoden 2020 lopulla. Peugeot e-Expertin ennakkomyynti on alkanut 75 kWh -akustollisilla malleilla, joilla myös Citroën Ë-Jumpy tekee Suomeen tulemisensa. Tämä tarkoittaa että lyhyintä korimallia saa odottaa muita malleja pidempään. Peugeot e-Expertin hinnat alkaa M-koripituudella 47 979 ja XL-koripituudella 49 375 eurosta.Lähteet ja kuvat: Peugeot ja Citroën Lue lisää: Hinaa vähän, kanna paljon: täyssähköinen Opel Vivaro-e lähes dieselin kantavuudella PSA:lta useita sähköpakuja ensi vuonna – tarjolle myös kaksi akkuvaihtoehtoa Suvunvaihto tuo sähkövoimaa: Opel Vivaro-e saapuu kahdella akkuvaihtoehdolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”