26.1.2021

Puoli grammaa huti: Volkswagen joutuu maksamaan yli sata miljoonaa euroa päästösakkoja

Volkswagen päästörsakot

Volkswagenin ydinmerkkien yhteinen päästötavoite 99,3 grammaa kilometriltä jäi noin 0,5 g/km päähän vuonna 2020. Autojätti oli varautunut päästökorvauksiin aiemmin.

Volkswagen-ryhmä joutuu maksamaan yli 100 miljoonaa euroa päästösakkoja vuoden 2020 Euroopan unionin päästötavoitteiden ylittämisestä. Ryhmän yhteinen tavoite hiilidioksidipäästöissä oli 99,3 g/km, mutta Volkswagenin mukaan se jäi 99,8 g/km tasolle.

Volkswagen kertoi kasvatteensa lataushybridien ja sähköautojen myyntimäärää 335% verrattuna vuoteen 2019. Sen ansiosta VW pystyi pudottamaan päästöjään 20%. VW kertoi, että se toimitti 56 500 kappaletta ID.3:a loppuvuoden aikana ja merkkinä Volkswagen olisikin selvittänyt päästörajat ongelmitta.

Ryhmän mukaan Volkswagen ja Audi pääsivät merkkikohtaisiin tavoitteisiinsa kiitos uusien sähköautomallien. Seatin, Škodan ja Porschen päästötavoitteiden saavuttamisesta ei ollut mainintaa Volkswagenin tiedotteessa. Luksusautomerkit Lamborghini ja Bentley mitataan erikseen, eivätkä ne ole mukana VW-ryhmän yhteispäästöissä.

VW-ryhmä varautui päästörajan ylitykseen jo aiemmin, sillä se varasi noin 300 miljoonaa euroa mahdollisia sakkoja varten jo viime vuoden aikana. Volkswagenin päästöt lasketaan EU:n autovalmistajien päästökaupan mukaisesti yhteen kiinalaistaustaisten MG Motorin, Aiwaysin, LEVC:n ja Next E.Go Mobilen kanssa, joiden sähköautopanos helpottaa saksalaiskonsernin tulosta.

Volkswagen arvioi, että se saavuttaa vuoden 2021 tavoitteet helpommin, kiitos useiden MEB-pohjaisten sähköautomallien usean eri merkin mallistoissa. Alkuvuodesta markkinoille saapuvat ainakin Volkswagen ID.4 ja Škoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron ja Cupra el-Born. Ryhmä arvioi, että edelleen kiristyvien päästörajojen takia se nostaa 2030 mennessä hybridi- ja sähköautojen myyntiosuuden 60 prosenttiin aiemmasta 40 prosentin arviosta.

Lähteet: Automotive News, Volkswagen Kuva: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat