30.3.2023 Liikenne Pyöräliitto vastustaa pyöräilijöiden promillerajaa – voi jopa lisätä rattijuoppojen määrää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöräliiton mukaan poliisi voi jo nyt pysäyttää päihtyneen pyöräilijän tai potkulautailijan, jos hän aiheuttaa vaaraa muille. Pyöräliitto vastustaa pyöräilijöille kaavailtua 0,5 promillen promillerajaa. Pyöräliiton mukaan pyöräilijöille asetettu promilleraja voisi pahimmillaan ohjata päihtyneitä henkilöitä käyttämään moottoriajoneuvoja polkupyörän sijaan. Tällöin pyöräilijöille asetettu promilleraja kääntyisi tarkoitustaan vastaan. Pyöräliiton mukaan pyöräilijöille asetettu promilleraja vähentäisi myös lain kunnioitusta sekä olisi myös mahdoton valvoa.Liikenne- ja viestintäministeriö on arviomuistiossaaan ehdottanut, että sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista pyöräilylle ja mikroliikkumiselle tulisi 0,5 promillen raja.Pyöräliiton mielestä nykylainsäädäntö on jo nyt toimiva sen osalta, mitä tulee päihtyneenä pyöräilyyn. Tieliikennelaissa määritetään jo nyt, että päihtyneenä ei saa ajaa mitään ajoneuvoa, jos se vaikuttaa ajokykyyn. Tieliikennelain 17 § koskee myös polkupyöräilyä päihtyneenä.– Jo nyt poliisi voi pysäyttää päihtyneen pyöräilijän tai potkulautailijan, jos hän aiheuttaa vaaraa muille. Jos poliisin valvontaa halutaan helpottaa, olisi yksinkertaisinta antaa poliisille valtuudet määrätä myös pyöräilijä tai sähköpotkulautailija alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi suoritettavaan kokeeseen. Erillisen promillerajan määrittelyä tähän ei tarvita, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPromillerajaa ei noudatettaisiPyöräliiton kanta on, että ehdotettu promilleraja voisi tuoda mukanaan myös useita kielteisiä sivuvaikutuksia. Sivuvaikutuksia olisivat esimerkiksi se, että on todennäköistä, että promillerajaa ei käytännössä noudatettaisi. Tämä puolestaan heikentäisi lainsäädännön kunnioitusta. Lakia olisi lisäksi hankalaa valvoa. Laki ohjaisi myös poliisin huomiota ja resursseja pois vakavampien rikosten, kuten rattijuopumusten, torjunnasta.– Erityisen ongelmallisia tilanteita olisivat suuret yleisötapahtumat. Haluammeko me tehdä tuhansien Ruisrockista palaavien pyöräilijöiden toiminnasta laitonta? Miten poliisi voisi puuttua näin suureen lakia rikkovaan ryhmään? Koistinen kysyy.Pahimmillaan promilleraja kääntyisi tarkoitustaan vastaan. Se voisi Pyöräliiton mukaan lisätä jopa moottoriajoneuvojen päihtyneenä kuljettamista. Esimerkiksi maaseudulla on tarve liikkua päihtyneenäkin, mutta joukkoliikennettä ja takseja ei ole tarjolla. Polkupyörällä liikkuessaan päihtynyt kuljettaja aiheuttaa vaaraa tai vahinkoa lähinnä itselleen.Promilleraja lisäisi myös sosiaalisia ongelmiaPyöräliiton mukaan promilleraja voisi myös siirtää alkoholin nauttimista ravintoloista yhä enemmän koteihin, minkä tiedetään aiheuttavan sosiaalisia ongelmia.– Jos esitetty tiukka promilleraja lisää vähänkin moottoriajoneuvojen käyttöä päihtyneenä, menetetään helposti sen potentiaaliset hyödyt, Matti Koistinen toteaa.Kotimaassa tehtyjen tilastojen perusteella vasta yli 1,2 promillen päihtymys näyttäisi lisäävän merkittävästi vakavien pyöräilyonnettomuuksien riskiä. Tilastojen mukaan vuosina 2011–2020 liikenteessä kuolleista 178 pyöräilijästä 3 prosentilla mitattiin verestä alle 1,2 promillen päihtymys. Noin 15 prosentilla kuolleista pyöräilijöistä päihtymys oli yli 1,2 promillea.– Pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista yhteensä alle viidennes oli siis päihtyneitä. Tämä on samaa luokkaa kuin jalankulkijoiden kohdalla, tosin sillä erolla, että jalankulkijoiden kuolemista tilastoidaan ainoastaan törmäykset ajoneuvojen kanssa. Päihtyneiden jalankulkijoiden kaatumisia ei tilastoida tieliikenneonnettomuuksina kuten pyöräilijöiden.Pyöräliitto myös muistuttaa isommasta ongelmasta: Onnettomuustutkintainstituutin päihderaportin mukaan vuosina 2016–2020 kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 36 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. Näissä onnettomuuksissa kuoli yhteensä 321 henkilöä, joista 68 oli muita kuin ajoneuvon kuljettajia.Mahdollinen promilleraja oltava korkeaPyöräliitto toteaa tiedotteessaan, että jos pyöräilylle asetettaisiin promilleraja, olisi sen oltava selkeästi korkeampi kuin moottoriajoneuvojen kohdalla. Esimerkiksi Saksassa promilleraja polkypyörällä on 1,6 promillea.– Nykyinen lainsäädäntö on päihtyneenä pyöräilyn suhteen järkevä ja yhteiskunnan kannalta toimiva. Niin pitkään kuin meillä sallitaan alkoholin myynti, on hyväksyttävä myös siitä aiheutuvia haittoja. Nämä kannattaa luonnollisesti minimoida. Polkupyörä on siinä mielessä järkevä väline, ettei sillä päihtyneenä liikkuessa aiheuteta yleensä vaaraa muille, Koistinen huomauttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpotkulautailu kuriin sääntelylläPyöräliiton mielestä sähköpotkulautojen aiheuttamiin eri ongelmiin löytyy myös ratkaisu. Niistä tehokkain olisi Norjan mallin mukainen toimilupajärjestelmä.Norjassa kunnat voivat määrätä monista kevyiden sähköajoneuvojen vuokraukseen liittyvistä asioista toimiluvan myöntämisen yhteydessä. Myönnetyssä toimiluvassa voidaan säädellä muun muassa paikoista sekä alueista, joilla kevyitä sähköajoneuvoja saa pysäköidä sekä alueista, missä niillä ajaminen on kiellettyä. Samalla voidaan määritellä nopeusrajoituksia sekä ajankohdista, jolloin vuokraaminen on sallittua. Myös ajoneuvoihin liittyvien standardien ja tekniikan määritteleminen on mahdollista tässä vaiheessa.Sairaalatilastoja sekä henkilöliikennetutkimuksen tilastoja yhdistämällä nähdään, että sähköpotkulautaonnettomuuksien riski on jopa kahdeksankertainen matkaa kohti. Ongelmia voitaisiin ehkäistä tekemällä sähköpotkulaudoista turvallisempia.– Vaadimme, että ministeriö ryhtyy toimiin keveiden sähköajoneuvojen rakenteen muuttamiseksi turvallisemmaksi. Ajoneuvot ovat hankalasti hallittavia verrattuna polkupyöriin, ja sen vuoksi niillä sattuu paljon enemmän onnettomuuksia. Tämä on oikeastaan koko ongelman ydin, johon tulisi puuttua sekä EU-tason että kansallisen lainsäädännön avulla, Matti Koistinen sanoo.Lähde Pyöräliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin