10.12.2018

Pysäköidessä rysähtää todennäköisimmin

Pysäköinti

Liikennevakuutuksesta korvattuja liikennevahinkoja sattui vuonna 2017 kaikkiaan 94 969.

Yleisin liikennevahinkotyyppi on peruutusvahinko, joita oli vuonna 2017 kaikkiaan noin kolmannes kaikista vahingoista. Asia ilmenee Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämistä tiedoista.

Liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja sattui vuonna 2017 kaikkiaan 94 969. Vahingoista vajaa puolet (44 %) sattui pysäköintialueilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peruutusvahinko tyypillinen

Peruutusvahingot ovat tyypillisiä erityisesti pysäköintialueilla.

– Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vinkkaa.

– Lisäksi talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä.

Peräänajotkin yleisiä

Pysäköintialueiden ulkopuolella yleisimmäksi vahinkotyypiksi nousivat peräänajot. Peräänajoja oli reilu neljännes tieliikenteessä sattuneista vahingoista.

OTI saa vakuutusyhtiöiltä vuosittain tiedot korvatuista liikennevahingoista. OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto on vahinkomäärältään maan laajin liikenneonnettomuustilasto.

Hyvä talvikausi

Vuoteen 2017 osui edellisvuotta vähemmän vaikeita ajokelejä. Tämä näkyi kolaripiikkien tasoittumisena.

– Talvi oli viime vuonna hyvä ajokelejä ajatellen. Lumisen ja jäisen kelit vahingot vähenivät hiukan, samoin peräänajot, Esa Räty kertoo.

Tyypillisesti vahinkoja sattuu eniten, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry.

Viime vuonna oli vain kolme päivää, jolloin sattui yli 500 vahinkoa. Koko vuonna liikennevahinkoja sattui keskimäärin 260 päivässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mopojen liikennevahingot vähentyneet

Mopojen liikennevahinkojen määrä on laskenut selvästi viiden vuoden takaisista luvuista. Yhteenajojen eli toisiin ajoneuvoihin törmäämisten määrä on vähentynyt viidessä vuodessa neljänneksen (25 %).

Tapaukset, joissa mopoilija kaatuu tai kolaroi yksinään, ovat pysyneet määrältään samana.

Myös moottoripyörille tapahtuneet yhteenajo-onnettomuudet ovat vähentyneet. Toisaalta moottoripyöräilijöille yksinään sattuneet vahingot ovat lisääntyneet hitaasti, mutta tasaisesti viime vuosina.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutin vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2017

Mikä OTI?

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa.

OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi.

OTIn keräämien ja analysoimien tietojen avulla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. OTI toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat