29.7.2024

Rallissa kiire on todellinen – Kolme Škoda-mekaanikkoa vaihtaa MM-rallin ajaksi työpaikkansa kenttäolosuhteisiin

Teksti Miika Wuorela
Kuva Miika Wuorela
Walter Karlsson (vas.), Arto Tikkanen ja Mika Virkkunen vastaavat siitä, että Teemu Asunmaan ja Lauri Joonan autot pysyvät toimintakuntoisina Suomen MM-rallissa.

Kuinka sujuu mekaanikon arki, kun sekuntiviisarin tikityksen lisäksi lähimmän esimiehen silmät tuntee selässään?

Vahvasti ralliin niin kotimaisella kuin kansainvälisellä tasolla panostava Škoda antoi ikimuistoisen mahdollisuuden kolmelle mekaanikolle liittyä mukaan remmiin, kun ensi viikon MM-ralli Jyväskylässä pyörähtää käyntiin.

Kyse ei ole mistään autojen ihailusta, tai huoltoalueen lakaisusta, vaan kaikki kolme huiskivat hommia siinä missä tiimien muutkin mekaanikot.

Oulun Wetterissä Škoda-mekaanikkona työskentelevä Mika Virkkunen huoltaa rallin aikana Lauri Joonan autoa, kun taas Espoon erikoiskorjaamolla, maahantuojan palveluksessa olevat Walter Karlsson ja Arto Tikkanen ovat rallin aikana Teemu Asunmaan huollossa.

Walter Karlsson huomasi ralli-Škodan osien olevan tulikuumia. Lämpöaalto iskee päin kasvoja välittömästi, kun auton pyörän irrottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mieleenpainuva kokemus

Kokemus on kaikille uusi ja ihmeellinen. Jokaisella on vuosien tausta siviiliautojen parissa, mutta moderni Rally2-auto on jotain aivan muuta.

Kolmikko haki tuntumaa tuleviin työtehtäviinsä rallia edeltävän viikon testissä. Silloin aikataulu oli vielä leppoisa, ja auton teknisiä ratkaisuja oli mahdollista tutkia kiireettä.

– Saimme kutsun rallitapahtumaan mekaanikoiksi. Tämä on ainutlaatuinen kokemus, kun pääsee katsomaan toimintaa aidan toiselta puolen, pilttuusta, jossa korjataan vehkeet. Tämä on tosi mielenkiintoista, ja aivan erilaista, mitä olin ajatellut sen olevan. Kisatilanne tulee olemaan sitten vielä erilainen, kun työskentely on hektisempää, Mika Virkkunen tunnelmoi.

Leveä hymy kasvoillaan oli myös Walter Karlsson, joka sai hyvin konkreettisesti huomata ralliauton tulikuumien komponenttien vaikeuttavan työtä. Auton saapuessa huoltoon ei ole aikaa odotella osien jäähtymistä, vaan toimeen on käytävä välittömästi.

Yksi mekaanikko nostaa auton ylös, minkä jälkeen pyörät irtoavat liki samanaikaisesti ja alustan osien tutkiminen alkaa. Iltahuollossa huoltoaikaa on vartti enemmän, jolloin autosta käydään läpi aivan kaikki. Tiimi tekee kaikkensa, jotta matka ei katkeaisi ainakaan tekniseen vikaan.

– Nyt päästään kokeilemaan rallimekaanikon arkea. Pohjaa ei tälle puolelle ole, joten tässä on hypätty tuntemattomaan. Kaikki osat ovat pirun kuumia, minkä huomaa, kun ottaa pyörän pois. Osat eivät ole samanlaisia kuin siviili-Fabiassa, mutta iskari on tässäkin iskari. Tämä on vasta harjoittelua, mutta toistaiseksi on ollut tosi siistiä, iloitsi Karlsson.

Mika Virkkunen vaihtaa mielellään katsojan roolin aktiiviseen tekemiseen. Kutsu rallimekaanikoksi oli oululaiselle mieluisa.

Kahvitaukoa lykättävä

Jos on ralli armoton kuljettajille ja kartanlukijoille, niin sitä se on myös mekaanikoille. Heidän työnsä on hoiduttava samalla intensiteetillä, oli keli mikä hyvänsä.

Lajin sähäkkä luonne pakottaa mekaanikot venyttämään omia rajojaan ja kurkistamaan mukavuusalueen ulkopuolelle. Yhtä ralli-Škodaa huoltaa viisi mekaanikkoa, joista jokaisella on oma nurkka autosta työstettävänä.

Neljännesvuosisadan pituisen uran tshekkimerkin palveluksessa tehnyt Arto Tikkanen jännittää erityisesti kovaa kiirettä, joka ei miehen leipätyössä ole tuttu käsite. Rallissa tuntityö vaihtuu urakkatyöhön, mutta työn palkitsevuus kasvaa niin ikään.

Vaihdelaatikon vaihto siviiliautoon kestää viisi tuntia, mutta ralliautoon saman työn on sujuttava tarvittaessa 30 minuutin päivähuollossa. Se tuntuu kaiken nähneestä ammattilaisesta ennakkoon ajatellen suurimmalta haasteelta.

– Siviilityössäni ei ole aikataulua. Työ on tehty, kun auto tulee kuntoon – meni siihen sitten tunti tai kuukausi. Aikataulu on itselleni se suurin haaste, sillä olen tottunut rauhallisempaan tahtiin, Tikkanen hymyilee.

Siitä huolimatta Tikkanenkaan ei miettinyt hetkeäkään, kun hänelle kerrottiin mahdollisuudesta.

– Ei siitä voinut kieltäytyä. Paljon uutta asiaa tulee, kun päästään tositoimiin. Autosta näkee heti, että se on siviiliautoa yksinkertaisempi rakenteeltaan. Tässä autossa on mietitty, että osia pitää korjata ja vaihtaa.

Nähtäväksi jää, puraiseeko rallikärpänen jotakuta kolmikosta niin kovasti, että lajista tulee uusi harrastus siviilitöiden ohella.

Arto Tikkanen jännittää eniten kiirettä, joka on rallimekaanikon arkea. Puolen tunnin päivähuollossa ja 45 minuutin iltahuollossa autoon tehdään pitkä lista tarkistuksia ja korjauksia, jotta se kestää kisan rasitukset.

Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet

Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024.

Secto Rally Finland 2024:n reittiopas

Luetuimmat