29.7.2024 Moottoriurheilu Rallissa kiire on todellinen – Kolme Škoda-mekaanikkoa vaihtaa MM-rallin ajaksi työpaikkansa kenttäolosuhteisiin Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Walter Karlsson (vas.), Arto Tikkanen ja Mika Virkkunen vastaavat siitä, että Teemu Asunmaan ja Lauri Joonan autot pysyvät toimintakuntoisina Suomen MM-rallissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuinka sujuu mekaanikon arki, kun sekuntiviisarin tikityksen lisäksi lähimmän esimiehen silmät tuntee selässään? Vahvasti ralliin niin kotimaisella kuin kansainvälisellä tasolla panostava Škoda antoi ikimuistoisen mahdollisuuden kolmelle mekaanikolle liittyä mukaan remmiin, kun ensi viikon MM-ralli Jyväskylässä pyörähtää käyntiin.Kyse ei ole mistään autojen ihailusta, tai huoltoalueen lakaisusta, vaan kaikki kolme huiskivat hommia siinä missä tiimien muutkin mekaanikot.Oulun Wetterissä Škoda-mekaanikkona työskentelevä Mika Virkkunen huoltaa rallin aikana Lauri Joonan autoa, kun taas Espoon erikoiskorjaamolla, maahantuojan palveluksessa olevat Walter Karlsson ja Arto Tikkanen ovat rallin aikana Teemu Asunmaan huollossa.Walter Karlsson huomasi ralli-Škodan osien olevan tulikuumia. Lämpöaalto iskee päin kasvoja välittömästi, kun auton pyörän irrottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieleenpainuva kokemusKokemus on kaikille uusi ja ihmeellinen. Jokaisella on vuosien tausta siviiliautojen parissa, mutta moderni Rally2-auto on jotain aivan muuta.Kolmikko haki tuntumaa tuleviin työtehtäviinsä rallia edeltävän viikon testissä. Silloin aikataulu oli vielä leppoisa, ja auton teknisiä ratkaisuja oli mahdollista tutkia kiireettä.– Saimme kutsun rallitapahtumaan mekaanikoiksi. Tämä on ainutlaatuinen kokemus, kun pääsee katsomaan toimintaa aidan toiselta puolen, pilttuusta, jossa korjataan vehkeet. Tämä on tosi mielenkiintoista, ja aivan erilaista, mitä olin ajatellut sen olevan. Kisatilanne tulee olemaan sitten vielä erilainen, kun työskentely on hektisempää, Mika Virkkunen tunnelmoi.Leveä hymy kasvoillaan oli myös Walter Karlsson, joka sai hyvin konkreettisesti huomata ralliauton tulikuumien komponenttien vaikeuttavan työtä. Auton saapuessa huoltoon ei ole aikaa odotella osien jäähtymistä, vaan toimeen on käytävä välittömästi.Yksi mekaanikko nostaa auton ylös, minkä jälkeen pyörät irtoavat liki samanaikaisesti ja alustan osien tutkiminen alkaa. Iltahuollossa huoltoaikaa on vartti enemmän, jolloin autosta käydään läpi aivan kaikki. Tiimi tekee kaikkensa, jotta matka ei katkeaisi ainakaan tekniseen vikaan.– Nyt päästään kokeilemaan rallimekaanikon arkea. Pohjaa ei tälle puolelle ole, joten tässä on hypätty tuntemattomaan. Kaikki osat ovat pirun kuumia, minkä huomaa, kun ottaa pyörän pois. Osat eivät ole samanlaisia kuin siviili-Fabiassa, mutta iskari on tässäkin iskari. Tämä on vasta harjoittelua, mutta toistaiseksi on ollut tosi siistiä, iloitsi Karlsson.Mika Virkkunen vaihtaa mielellään katsojan roolin aktiiviseen tekemiseen. Kutsu rallimekaanikoksi oli oululaiselle mieluisa.Kahvitaukoa lykättäväJos on ralli armoton kuljettajille ja kartanlukijoille, niin sitä se on myös mekaanikoille. Heidän työnsä on hoiduttava samalla intensiteetillä, oli keli mikä hyvänsä.Lajin sähäkkä luonne pakottaa mekaanikot venyttämään omia rajojaan ja kurkistamaan mukavuusalueen ulkopuolelle. Yhtä ralli-Škodaa huoltaa viisi mekaanikkoa, joista jokaisella on oma nurkka autosta työstettävänä.Neljännesvuosisadan pituisen uran tshekkimerkin palveluksessa tehnyt Arto Tikkanen jännittää erityisesti kovaa kiirettä, joka ei miehen leipätyössä ole tuttu käsite. Rallissa tuntityö vaihtuu urakkatyöhön, mutta työn palkitsevuus kasvaa niin ikään.Vaihdelaatikon vaihto siviiliautoon kestää viisi tuntia, mutta ralliautoon saman työn on sujuttava tarvittaessa 30 minuutin päivähuollossa. Se tuntuu kaiken nähneestä ammattilaisesta ennakkoon ajatellen suurimmalta haasteelta.– Siviilityössäni ei ole aikataulua. Työ on tehty, kun auto tulee kuntoon – meni siihen sitten tunti tai kuukausi. Aikataulu on itselleni se suurin haaste, sillä olen tottunut rauhallisempaan tahtiin, Tikkanen hymyilee.Siitä huolimatta Tikkanenkaan ei miettinyt hetkeäkään, kun hänelle kerrottiin mahdollisuudesta.– Ei siitä voinut kieltäytyä. Paljon uutta asiaa tulee, kun päästään tositoimiin. Autosta näkee heti, että se on siviiliautoa yksinkertaisempi rakenteeltaan. Tässä autossa on mietitty, että osia pitää korjata ja vaihtaa.Nähtäväksi jää, puraiseeko rallikärpänen jotakuta kolmikosta niin kovasti, että lajista tulee uusi harrastus siviilitöiden ohella.Arto Tikkanen jännittää eniten kiirettä, joka on rallimekaanikon arkea. Puolen tunnin päivähuollossa ja 45 minuutin iltahuollossa autoon tehdään pitkä lista tarkistuksia ja korjauksia, jotta se kestää kisan rasitukset. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 15.3.2024 Ajoneuvot Škoda Epiq: Skoda laajentaa sähköautomallistoaan alle 30 000 euroon 14.2.2024 Ajoneuvot Škoda Octavia faceliftattiin – suosikkimalli puolustaa asemiaan entistäkin parempana 2.2.2024 Ajoneuvot Škoda lisää Enyaqin houkuttelevuutta – uusitut varustetasot, edullisemmat lähtöhinnat, pienentyvät toimitusajat 2.11.2023 Ajoneuvot Škoda Superbin toisen aallon neljäs osa on vihdoin täällä – entistäkin edustavampaa farmari- ja hatchbacktyyliä 4.10.2023 Ajoneuvot Tässä se nyt on: tarvelähtöisesti uudelleen keksitty Škoda Kodiaq 1.8.2023 Ajoneuvot Škoda faceliftasi sekä Kamiqin että Scalan – samalla parivaljakko pudotti kaikki dieselit pois 24.7.2023 Ajoneuvot Entisestään kasvanut Škoda Superb esittäytyy – naamiot vaan pitäisi saada ensin pois Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle