4.10.2023 Ajoneuvot Tässä se nyt on: tarvelähtöisesti uudelleen keksitty Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toisen polven Kodiaq on täysin uuden sijaan merkittävä päivitys edeltäjäänsä, mutta toisaalta mitään tarvettakaan ei ole ollut uudistua kuin tietyiltä kohdin. Pääpiirteissään tämä tarkoittaa lisää tilaa sekä monen odottamaa lataushybridivaihtoehtoa. Škoda Kodiaq kuuluu VAG:n keskiluokan MQB-nelikkoon, joka laitetaan tänä vuonna perusteellisesti uusiksi. Sen lisäksi, että Kodiaq on ainakin Suomessa tuon nelikon myydyin malli, on se myös Škodan lippulaivamaasturi ja myydyin SUV, joten tärkeästä uutuudesta on siis ilman muuta kyse. Kodiaqin jälkeen enää yksi nelikon uutuuksista jää odottamaan ensi-iltaansa marraskuuhun asti, nimittäin Škoda Superb. Kaikki nämä mallit rakentuvat uudistetulle MQB Evo -alustalle, ja ovat tällä tietoa lajinsa viimeisiä polttomoottoripohjaisia. Kodiaq oli vuonna 2016 Škodalle uusi aluevaltaus, suurikokoinen, 7-paikkainen katumaasturi. Toinen sukupolvi tuo tullessaan joitain uusia piirteitä, ja sopivan ajanmukaistuksen, pitäen kuitenkin tuotteen tuttuna ja turvallisena Kodiaqina. Uuden Kodiaqin lähin sukulaismalli ja lähes sisarmalli on muutama viikko sitten esitelty kolmannen polven Volkswagen Tiguan. Autot jakavat käytännössä kaiken tekniikkansa keskenään. Ohjaamossa meininki on sama: uudistusta siellä missä tarvitaan. Aloitetaan vaihteenvalitsimesta, joka vapauttaa nyt keskikonsolista ison määrän tilaa muille hyödykkeille, siirtyessään ohjauspylvääseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi mukaan kuvioihin Eräs "puute", mikäli sitä sellaiseksi voi kutsua, oli ensimmäisen Kodiaq-sukupolven kohdalla lataushybridivaihtoehdon puuttuminen mallistosta. Sikälimikäli tämä esti osaa potentiaalisista ostajista päätymästä ylipäätään Kodiaqiin, korjaantuu tämä ongelma kertaheitolla toisen sukupolven kohdalla. Kodiaq iV -lataushybridivaihtoehto on konsernin kuvastoista erittäin tuttu. Siinä 1,5-litrainen TSI yhdistyy sähkömoottoriin ja 6-portaiseen DSG:hen, tuottaen 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman kokonaistehon. Ajoakun kapasiteetin kanssa ei ole lähdetty säästelemään, vaan Kodiaq iV käsittää erään lataushybridimarkkinoiden kookkaimmista akuista, 25,7-kilowattituntisen. Kodiaq iV:tä on mahdollista ladata 11 kilowatin vaihtovirralla tai jopa 50 kilowatin tasavirralla. Suuri akku mahdollistaa Kodiaq iV:lle yli 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mutta tässä on yksi mutta. Vahvistus asiaan puuttuu tässä aivan ensi vaiheessa, mutta seitsenpaikkaisen katumaasturin yhdistäminen kookkaaseen akkuun tuskin on ollut mahdollista, joten Kodiaq iV lienee saatavilla ainoastaan viisipaikkaisena. Tavaratila on kuitenkin onneksi suorastaan jättimäinen, tosin 165 litraa muita malleja pienempi. Muilta osin Škoda Kodiaqin voimalinjat jatkavat pääpiirteissään totutuissa urissaan. Ehkä mainittavana poisjääntinä voisi mainita manuaalivaihteiston, sillä Kodiaq-mallistossa voima välitetään jatkossa aina DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Puolisisarmalli VW Tiguanin tavoin Kodiaqiin on rantautunut säädettävän iskunvaimennuksen viimeisin versio, DCC Pro. Konepellin alle saa kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa, joista kummankin osalta toinen on tehokkaampi ja nelivetoinen. Numeroina tämä tarkoittaa TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista kevythybridiä 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150 kilowatin tehoisena sekä siis nelivetoisena. TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia, joista etuvetomalli kehittää 110 kilowattia. Dieselnelivetoautomaatissa on puolestaan tarjolla vastaavasti 142 kilowattia eli voimaa löytyy kuin pienestä alaskalaisesta kylästä. Kukonaskeleen verran suurempi - ei tosin aivan joka suuntaan Tila on toinen juttu, jolle on aina tarvetta. Aina voisi olla lisää tilaa. Tuskin kukaan alkuperäisen Renault Espacenkaan omistaja on välttynyt tilanteelta, jossa jollain tavalla, johonkin suuntaan ovat senttimetrit alkaneet loppua kesken. Uuden ohjaamon keskellä keijuu joko 10- tai 13-tuumainen tietoviihdenäyttö. Volkswagenin toilailuista oppia ottaneena Škoda ei ole keskittänyt kaikkia toimintoja näytön digiviidakkoon. Sen sijaan puhallussuutinten alapuolella on kolme 1,25 tuuman pyöreää näyttöä, joilla hallinnoidaan ilmastointia, mutta niin haluttaessa myös tietoviihdenäytön toimintoja, kuten vaikkapa median äänenvoimakkuutta. Kuljettajan näyttö puolestaan on aina 10-tuumainen, ja saataville tulee myös uusinta uutta HUD-teknologiaa. Kodiaq on saanut täysin uuden korin, jonka mitat suovat edeltäjään verrattuna lisää tilaa eri puolille autoa. Auto on ensinnäkin 6,1 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi, ollen kokonaispituudeltaan 4,758-metrinen. Samasta perustasta edeltäjäsukupolven kanssa kertoo se, että akseliväli on täysin sama, 2,971 metriä. Näiden jälkeen hieman erikoista on, että Kodiaq on kaventunut 1,8 senttimetrillä ja madaltunut 1,7 senttimetrillä. Toisaalta, eiväthän autot loputtomasti voi joka suuntaan kasvaakaan, ja leveyden sekä korkeuden pienentäminen tekee hyvää otsapinta-alalle ja täten taloudellisuudelle varsinkin moottoritienopeuksilla. Tähän liittyen, myös Kodiaqin ilmanvastuskerroin on pienentynyt 0,31:stä 0,282:een. Teknologiassa piisaa tässä perhemaasturissa. Keskikonsolista löytyy kahdelle älypuhelimelle langaton lataus viilennystoiminnolla. USB-C -portteja löytyy kaikkiaan viisi, yhden sijaitessa taustapeilin yhteydessä. Saatavilla ovat niin ikään hierovat etuistuimet. Kaiuttimia on versiosta riippuen yhdeksästä 14:ään. Niin, lisäpituus ennen muuta tarkoittaa myös takatilojen kasvua. Viisipaikkaisessa asussaan Kodiaqissa on nyt 75 litraa aiempaa suurempi tavaratila, kokonaistilavuudeltaan 910 litraa. Kaksipaikkaisena käytettävissä on jopa 2 105 litraa, ja edelleen seitsenpaikkaisena 340 litraa eli mukavat 70 litraa enemmän kuin ennen. Mikäli Kodiaqinsa ottaa seitsenpaikkaisena, taaimmaisia matkustajia hellitään nyt puolitoista senttiä sallivammalla pääntilalla. Lataushybridimallin tullessa kyseeseen, syö akku tavaratilaa sen verran, että viisi penkkiä pystyssä kontin tilavuus on 745 litraa. Ulkonäkönsäkin puolesta uusi Kodiaq on tunnistettavissa nimensä kantajaksi, mutta toki aina kun kaikki pellit uusitaan, auto näyttää erilaiselta. Kodiaqin sivuprofiilista voi havaita auton pidentymisen, ja katto todellakin laskeutuu perää kohti aiempaa verkkaisemmin, niin kuin edellä kävi ilmi. Keulalta löytyvät parhaimmillaan Tiguanin tavoin uudet, toisen sukupolven led-matriisiajovalot, mutta tuttu "nelisilmäinen" ilme on tallella. Mielenkiintoisia uusia muotoiluyksityiskohtia ovat esimerkiksi muodikkaasti toisiinsä yhdistetyt takavalot sekä D-pilarin erottaminen muusta korista kromijäljitelmäpaneelilla. Sportlinessa samainen D-pilari on tosin musta, kuten kovin moni muukin auton urheilulliseksi aiottu yksityiskohta. Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan