4.10.2023 Ajoneuvot Tässä se nyt on: tarvelähtöisesti uudelleen keksitty Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen polven Kodiaq on täysin uuden sijaan merkittävä päivitys edeltäjäänsä, mutta toisaalta mitään tarvettakaan ei ole ollut uudistua kuin tietyiltä kohdin. Pääpiirteissään tämä tarkoittaa lisää tilaa sekä monen odottamaa lataushybridivaihtoehtoa. Škoda Kodiaq kuuluu VAG:n keskiluokan MQB-nelikkoon, joka laitetaan tänä vuonna perusteellisesti uusiksi. Sen lisäksi, että Kodiaq on ainakin Suomessa tuon nelikon myydyin malli, on se myös Škodan lippulaivamaasturi ja myydyin SUV, joten tärkeästä uutuudesta on siis ilman muuta kyse. Kodiaqin jälkeen enää yksi nelikon uutuuksista jää odottamaan ensi-iltaansa marraskuuhun asti, nimittäin Škoda Superb. Kaikki nämä mallit rakentuvat uudistetulle MQB Evo -alustalle, ja ovat tällä tietoa lajinsa viimeisiä polttomoottoripohjaisia. Kodiaq oli vuonna 2016 Škodalle uusi aluevaltaus, suurikokoinen, 7-paikkainen katumaasturi. Toinen sukupolvi tuo tullessaan joitain uusia piirteitä, ja sopivan ajanmukaistuksen, pitäen kuitenkin tuotteen tuttuna ja turvallisena Kodiaqina. Uuden Kodiaqin lähin sukulaismalli ja lähes sisarmalli on muutama viikko sitten esitelty kolmannen polven Volkswagen Tiguan. Autot jakavat käytännössä kaiken tekniikkansa keskenään. Ohjaamossa meininki on sama: uudistusta siellä missä tarvitaan. Aloitetaan vaihteenvalitsimesta, joka vapauttaa nyt keskikonsolista ison määrän tilaa muille hyödykkeille, siirtyessään ohjauspylvääseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi mukaan kuvioihin Eräs "puute", mikäli sitä sellaiseksi voi kutsua, oli ensimmäisen Kodiaq-sukupolven kohdalla lataushybridivaihtoehdon puuttuminen mallistosta. Sikälimikäli tämä esti osaa potentiaalisista ostajista päätymästä ylipäätään Kodiaqiin, korjaantuu tämä ongelma kertaheitolla toisen sukupolven kohdalla. Kodiaq iV -lataushybridivaihtoehto on konsernin kuvastoista erittäin tuttu. Siinä 1,5-litrainen TSI yhdistyy sähkömoottoriin ja 6-portaiseen DSG:hen, tuottaen 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman kokonaistehon. Ajoakun kapasiteetin kanssa ei ole lähdetty säästelemään, vaan Kodiaq iV käsittää erään lataushybridimarkkinoiden kookkaimmista akuista, 25,7-kilowattituntisen. Kodiaq iV:tä on mahdollista ladata 11 kilowatin vaihtovirralla tai jopa 50 kilowatin tasavirralla. Suuri akku mahdollistaa Kodiaq iV:lle yli 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mutta tässä on yksi mutta. Vahvistus asiaan puuttuu tässä aivan ensi vaiheessa, mutta seitsenpaikkaisen katumaasturin yhdistäminen kookkaaseen akkuun tuskin on ollut mahdollista, joten Kodiaq iV lienee saatavilla ainoastaan viisipaikkaisena. Tavaratila on kuitenkin onneksi suorastaan jättimäinen, tosin 165 litraa muita malleja pienempi. Muilta osin Škoda Kodiaqin voimalinjat jatkavat pääpiirteissään totutuissa urissaan. Ehkä mainittavana poisjääntinä voisi mainita manuaalivaihteiston, sillä Kodiaq-mallistossa voima välitetään jatkossa aina DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Puolisisarmalli VW Tiguanin tavoin Kodiaqiin on rantautunut säädettävän iskunvaimennuksen viimeisin versio, DCC Pro. Konepellin alle saa kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa, joista kummankin osalta toinen on tehokkaampi ja nelivetoinen. Numeroina tämä tarkoittaa TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista kevythybridiä 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150 kilowatin tehoisena sekä siis nelivetoisena. TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia, joista etuvetomalli kehittää 110 kilowattia. Dieselnelivetoautomaatissa on puolestaan tarjolla vastaavasti 142 kilowattia eli voimaa löytyy kuin pienestä alaskalaisesta kylästä. Kukonaskeleen verran suurempi - ei tosin aivan joka suuntaan Tila on toinen juttu, jolle on aina tarvetta. Aina voisi olla lisää tilaa. Tuskin kukaan alkuperäisen Renault Espacenkaan omistaja on välttynyt tilanteelta, jossa jollain tavalla, johonkin suuntaan ovat senttimetrit alkaneet loppua kesken. Uuden ohjaamon keskellä keijuu joko 10- tai 13-tuumainen tietoviihdenäyttö. Volkswagenin toilailuista oppia ottaneena Škoda ei ole keskittänyt kaikkia toimintoja näytön digiviidakkoon. Sen sijaan puhallussuutinten alapuolella on kolme 1,25 tuuman pyöreää näyttöä, joilla hallinnoidaan ilmastointia, mutta niin haluttaessa myös tietoviihdenäytön toimintoja, kuten vaikkapa median äänenvoimakkuutta. Kuljettajan näyttö puolestaan on aina 10-tuumainen, ja saataville tulee myös uusinta uutta HUD-teknologiaa. Kodiaq on saanut täysin uuden korin, jonka mitat suovat edeltäjään verrattuna lisää tilaa eri puolille autoa. Auto on ensinnäkin 6,1 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi, ollen kokonaispituudeltaan 4,758-metrinen. Samasta perustasta edeltäjäsukupolven kanssa kertoo se, että akseliväli on täysin sama, 2,971 metriä. Näiden jälkeen hieman erikoista on, että Kodiaq on kaventunut 1,8 senttimetrillä ja madaltunut 1,7 senttimetrillä. Toisaalta, eiväthän autot loputtomasti voi joka suuntaan kasvaakaan, ja leveyden sekä korkeuden pienentäminen tekee hyvää otsapinta-alalle ja täten taloudellisuudelle varsinkin moottoritienopeuksilla. Tähän liittyen, myös Kodiaqin ilmanvastuskerroin on pienentynyt 0,31:stä 0,282:een. Teknologiassa piisaa tässä perhemaasturissa. Keskikonsolista löytyy kahdelle älypuhelimelle langaton lataus viilennystoiminnolla. USB-C -portteja löytyy kaikkiaan viisi, yhden sijaitessa taustapeilin yhteydessä. Saatavilla ovat niin ikään hierovat etuistuimet. Kaiuttimia on versiosta riippuen yhdeksästä 14:ään. Niin, lisäpituus ennen muuta tarkoittaa myös takatilojen kasvua. Viisipaikkaisessa asussaan Kodiaqissa on nyt 75 litraa aiempaa suurempi tavaratila, kokonaistilavuudeltaan 910 litraa. Kaksipaikkaisena käytettävissä on jopa 2 105 litraa, ja edelleen seitsenpaikkaisena 340 litraa eli mukavat 70 litraa enemmän kuin ennen. Mikäli Kodiaqinsa ottaa seitsenpaikkaisena, taaimmaisia matkustajia hellitään nyt puolitoista senttiä sallivammalla pääntilalla. Lataushybridimallin tullessa kyseeseen, syö akku tavaratilaa sen verran, että viisi penkkiä pystyssä kontin tilavuus on 745 litraa. Ulkonäkönsäkin puolesta uusi Kodiaq on tunnistettavissa nimensä kantajaksi, mutta toki aina kun kaikki pellit uusitaan, auto näyttää erilaiselta. Kodiaqin sivuprofiilista voi havaita auton pidentymisen, ja katto todellakin laskeutuu perää kohti aiempaa verkkaisemmin, niin kuin edellä kävi ilmi. Keulalta löytyvät parhaimmillaan Tiguanin tavoin uudet, toisen sukupolven led-matriisiajovalot, mutta tuttu "nelisilmäinen" ilme on tallella. Mielenkiintoisia uusia muotoiluyksityiskohtia ovat esimerkiksi muodikkaasti toisiinsä yhdistetyt takavalot sekä D-pilarin erottaminen muusta korista kromijäljitelmäpaneelilla. Sportlinessa samainen D-pilari on tosin musta, kuten kovin moni muukin auton urheilulliseksi aiottu yksityiskohta. Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan