20.2.2022 Ajoneuvot Raportti paljastaa: Toyota kehittää uutta manuaalivaihteistoa – sähköautoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikkei moisella ratkaisulla ole paljonkaan merkitystä autotekniikan kehityksen kannalta, on siinä ihan oikea ajatus taustalla, sillä autovalintahan on enimmäkseen tunteeseen perustuva. Toyotan patenttihakemuksen paljastama idea sähköauton manuaalivaihteistosta tuo välittömästi mieleen viime vuonna nähdyn Opel Manta GSe ElectroMOD -retrokonseptin, jota Moottori pääsi muutama kuukausi sitten jopa testaamaan Helsingissä. Kyseessä on siis täyssähköauto, mutta siitä löytyy leikkimielisesti nelipykäläinen vaihdekeppi ja kytkinpoljin. Auto käyttäytyy kuitenkin niin haluttaessa myös täysin sähköautomaisesti.Manta GSe ElectroMOD:in vaihdekeppi ei voisi juuri autenttisempi olla.Toyota on patentin mukaan viemässä ajatusta muutamaa askelta pidemmälle. Kytkin ja vaihdekeppi tulevat tuntumaltaan vastaamaan käsivalintaisella vaihteistolla varustettua polttomoottoriautoa, kuten myös sähkömoottorin toiminta. Järjestelmä siis käytännössä simuloi tietokoneen avulla perinteisen, polttomoottorikäyttöisen ja manuaalivaihteisen (urheilu)auton toimintaa.Toyotan sähköauton manuaalivaihteistossa tulee patentin mukaan olemaan kolme erilaista ajotilaa. On täysmanuaali, joka toimii kuvaillun kaltaisesti, sitten on täysautomaatti, joka kuitenkin huomionarvoisesti säilyttää voimalinjassa polttomoottorille tyypillisen portaallisuuden ja kolmantena näiden välimuoto, jossa kytkintä ei tarvitse käyttää, mutta vaihdekeppiä kuitenkin liikutellaan.Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen moderni ja kaupallinen sähköauto. Lisääkin niitä on tuloillaan, mutta Toyota näkee myös vedyllä sekä mäntämoottoreilla olevan valoisaa tulevaisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTosi paljon "feikkiä" - ei silti kannata heti tuomitaSähköautot ovat rengasääniä lukuun ottamatta lähes äänettömiä, ja tämä luontainen ominaisuus onkin jo pitkään poikinut niihin erilaisia kaiuttimilla toteutettuja äänitehosteratkaisuja. Kaikenlaista onkin ollut, päättyen aidonkuuloiseen V8-ärjyntään, eli "feikkiääniin". Lisäksi Toyotalla on bZ4X:n yhteydessä esiteltyyn steer-by-wire -ratkaisuun eli kärjistetysti ”feikkiohjaus”, eli "feikkikäsivaihteisto" mahtunee hyvin muiden joukkoon. Myös pienemmät yksityiskohdat, kuten ”feikkikierroslukumittari” tulevat tässä tapauksessa kyseeseen.Edellä lueteltu saattaa äkkiseltään kuulostaa varsin teennäiseltä eli ”feikiltä”, ja sitä kautta aiheuttaa negatiivisia assosiaatioita, mutta kun miettii asian kääntöpuolta, on uudella teknologialla tarjota myös ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Sähkö(urheilu)autosta tulee näin vähän kuin videopeli, jossa auton säätöjä ja tuntumaa voi muuttaa paljon aiempaa laajemmin, vaikka kesken ajon, tilanteesta tai fiiliksestä riippuen.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Carscoops Kuvat: Toyota, Moottorin arkistoLisää aiheestaToyota Gazoo Racingilta hurjan näköisiä konsepteja Ensin oli GRMN: Toyota laajentaa Gazoo-inspiroitunutta tarjontaansa Koeajo: Toyota GR Supra – ajamisen iloa japaniksi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa