20.2.2022

Raportti paljastaa: Toyota kehittää uutta manuaalivaihteistoa – sähköautoihin

Toyota GR Yaris

Vaikkei moisella ratkaisulla ole paljonkaan merkitystä autotekniikan kehityksen kannalta, on siinä ihan oikea ajatus taustalla, sillä autovalintahan on enimmäkseen tunteeseen perustuva.

Toyotan patenttihakemuksen paljastama idea sähköauton manuaalivaihteistosta tuo välittömästi mieleen viime vuonna nähdyn Opel Manta GSe ElectroMOD -retrokonseptin, jota Moottori pääsi muutama kuukausi sitten jopa testaamaan Helsingissä. Kyseessä on siis täyssähköauto, mutta siitä löytyy leikkimielisesti nelipykäläinen vaihdekeppi ja kytkinpoljin. Auto käyttäytyy kuitenkin niin haluttaessa myös täysin sähköautomaisesti.

Manta GSe ElectroMOD:in vaihdekeppi ei voisi juuri autenttisempi olla.

Toyota on patentin mukaan viemässä ajatusta muutamaa askelta pidemmälle. Kytkin ja vaihdekeppi tulevat tuntumaltaan vastaamaan käsivalintaisella vaihteistolla varustettua polttomoottoriautoa, kuten myös sähkömoottorin toiminta. Järjestelmä siis käytännössä simuloi tietokoneen avulla perinteisen, polttomoottorikäyttöisen ja manuaalivaihteisen (urheilu)auton toimintaa.

Toyotan sähköauton manuaalivaihteistossa tulee patentin mukaan olemaan kolme erilaista ajotilaa. On täysmanuaali, joka toimii kuvaillun kaltaisesti, sitten on täysautomaatti, joka kuitenkin huomionarvoisesti säilyttää voimalinjassa polttomoottorille tyypillisen portaallisuuden ja kolmantena näiden välimuoto, jossa kytkintä ei tarvitse käyttää, mutta vaihdekeppiä kuitenkin liikutellaan.

Toyota bZ4X – Toyota Kenshiki Forum 2021
Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen moderni ja kaupallinen sähköauto. Lisääkin niitä on tuloillaan, mutta Toyota näkee myös vedyllä sekä mäntämoottoreilla olevan valoisaa tulevaisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tosi paljon "feikkiä" - ei silti kannata heti tuomita

Sähköautot ovat rengasääniä lukuun ottamatta lähes äänettömiä, ja tämä luontainen ominaisuus onkin jo pitkään poikinut niihin erilaisia kaiuttimilla toteutettuja äänitehosteratkaisuja. Kaikenlaista onkin ollut, päättyen aidonkuuloiseen V8-ärjyntään, eli "feikkiääniin". Lisäksi Toyotalla on bZ4X:n yhteydessä esiteltyyn steer-by-wire -ratkaisuun eli kärjistetysti ”feikkiohjaus”, eli "feikkikäsivaihteisto" mahtunee hyvin muiden joukkoon. Myös pienemmät yksityiskohdat, kuten ”feikkikierroslukumittari” tulevat tässä tapauksessa kyseeseen.

Toyota Mark X GRMN

Edellä lueteltu saattaa äkkiseltään kuulostaa varsin teennäiseltä eli ”feikiltä”, ja sitä kautta aiheuttaa negatiivisia assosiaatioita, mutta kun miettii asian kääntöpuolta, on uudella teknologialla tarjota myös ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Sähkö(urheilu)autosta tulee näin vähän kuin videopeli, jossa auton säätöjä ja tuntumaa voi muuttaa paljon aiempaa laajemmin, vaikka kesken ajon, tilanteesta tai fiiliksestä riippuen.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Carscoops Kuvat: Toyota, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat