9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian ohjauspylväs rikkoutui siten, että se ei lukiutunut enää paikoilleen. Myyjä ja ostaja kinastelivat vian korjausvastuusta kuluttajariitalautakunnassa. Škoda Fabian ajokilometrin näyttivät 114 000 kilometriä, kun päijäthämeeläinen mieshenkilö osti sen muun muassa leasing-käytöstä palautuneita autoja myyvästä liikkeestä. Kaupat tehtiin heinäkuussa 2022 ja kauppahintana oli 13 500 euroa. Auton käyttöönottovuosi oli 2017.Myyjä antoi autolle 12 kuukauden takuun tai vaihtoehtoisesti takuun pituus oli enintään 20 000 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto meni takuuaikana rikkiKun ostaja oli ehtinyt ajaa autolla 19 000 kilometriä ja vajaan vuoden, auton ohjaus meni rikki. Kuluttaja ilmoitti virheestä vasta muutamia kuukausia sen tapahtumisen jälkeen, joulukuun alussa 2023.Kuluttaja vaati, että myyjän pitää korjata auton ohjauspylväs tai vaihtoehtoisesti hyvittää ostajalle 1 500 euroa auton kauppahinnasta.Autoa pystyi ohjaamaan, mutta ohjauspylväs oli siten rikki, että sen säätö ei lukittunut aina parhaaseen paikkaan kuljettajalle. Lukituksesta oli rikkoutunut muovinen osa.Korjauskulujen kokonaisummaksi auton merkkihuoltoliike arvioi 1 764 euroa, sillä autosta piti vaihtaa koko ohjauspylväs. Myyjäliike lupasi maksaa korjauskuluista puolet. Myyjäliike oli sitä mieltä, että ohjauspylvään osan rikkoutuminen saattoi myös johtua kuluttajan vääränlaisesta käsittelystä. Asiakas oli myöntänyt, että hän oli tutkinut vikaa avaamalla muun muassa ohjaspylväässä olevat muoviset klipsit.Myyjäliike myös esitti, että muita syitä ohjauspylvään lukituksen rikkoutumiseen olivat muovin ajan mittaan tapahtunut hapertuminen tai ehkä huollon laiminlyönti.Kuluttajariitalautakunta ratkaisiAuton ostaneelle miehelle myyjän vastaantulo puolista korjauskustannuksista ei kuitenkaan sopinut. Hän vei asian kuluttajariitalautakunnalle ratkaistavaksi. Kuluttajariitalautakunta antoi kiistassa ratkaisunsa. Se lähti purkamaan erimielisyyttä kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, jossa virhearvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset asiassa. Käytetyn ajoneuvon kaupassa näitä odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kuin sen iän ja sillä ajettujen kilometrin perusteella voisi olettaa olevan.Lautakunnan saamien tietojen mukaan vika oli todettu sellaisella hetkellä, jolloin myyjän autolle antaman takuun molemmat määreet, 12 kuukautta tai 20 000 ajokilometriä olivat vielä voimassa.Kuluttajansuojalaki katsoo, että jos myyjä tai joku muu myyjän lukuun kuuluva taho on sitoutunut vastaamaan ilman lisäkorvausta tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksistamäärätyn ajan eli takuuajan, tavarassa on silloin virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu niiden ehtojen mukaisesti, jotka on esitetty takuutodistuksessa ja takuuta koskevassa mainonnassa sopimuksen tekohetkellä tai ennen sitä. Myyjällä oli asiassa korvausvelvollisuusMyyjän virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.Kuluttajariitalautakunta katsoi asiassa, että auton ohjauspylvään rikkoutunut osa on sisältynyt auton kaupan yhteydessä annettuun takuuseen. Osa ei ole kestänyt käyttökuntoisena takuun loppuun saakka sillä tavalla, kun auton ostajalla on ollut syytä olettaa. Myyjä ei myöskään ole asiassa osoittanut sitä, että rikkoutuminen olisi johtunut esimerkiksi kuluttajan vääränlaisesta käsittelystä, vaikka se esittikin siihen suuntaan epäilyjä. Kuluttajariitalautakunnan mukaan kysymys oli ostetun auton virheestä, jonka vuoksi myyjällä oli asiassa korvausvelvollisuus. Takuuaikana myyjän tulee korjata virhe ostajaa veloittamatta tai korvata muualla tehdyn korjauksen kulut, kuluttajariitalautakunta lausui. Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa