9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabian ohjauspylväs rikkoutui siten, että se ei lukiutunut enää paikoilleen. Myyjä ja ostaja kinastelivat vian korjausvastuusta kuluttajariitalautakunnassa. Škoda Fabian ajokilometrin näyttivät 114 000 kilometriä, kun päijäthämeeläinen mieshenkilö osti sen muun muassa leasing-käytöstä palautuneita autoja myyvästä liikkeestä. Kaupat tehtiin heinäkuussa 2022 ja kauppahintana oli 13 500 euroa. Auton käyttöönottovuosi oli 2017.Myyjä antoi autolle 12 kuukauden takuun tai vaihtoehtoisesti takuun pituus oli enintään 20 000 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto meni takuuaikana rikkiKun ostaja oli ehtinyt ajaa autolla 19 000 kilometriä ja vajaan vuoden, auton ohjaus meni rikki. Kuluttaja ilmoitti virheestä vasta muutamia kuukausia sen tapahtumisen jälkeen, joulukuun alussa 2023.Kuluttaja vaati, että myyjän pitää korjata auton ohjauspylväs tai vaihtoehtoisesti hyvittää ostajalle 1 500 euroa auton kauppahinnasta.Autoa pystyi ohjaamaan, mutta ohjauspylväs oli siten rikki, että sen säätö ei lukittunut aina parhaaseen paikkaan kuljettajalle. Lukituksesta oli rikkoutunut muovinen osa.Korjauskulujen kokonaisummaksi auton merkkihuoltoliike arvioi 1 764 euroa, sillä autosta piti vaihtaa koko ohjauspylväs. Myyjäliike lupasi maksaa korjauskuluista puolet. Myyjäliike oli sitä mieltä, että ohjauspylvään osan rikkoutuminen saattoi myös johtua kuluttajan vääränlaisesta käsittelystä. Asiakas oli myöntänyt, että hän oli tutkinut vikaa avaamalla muun muassa ohjaspylväässä olevat muoviset klipsit.Myyjäliike myös esitti, että muita syitä ohjauspylvään lukituksen rikkoutumiseen olivat muovin ajan mittaan tapahtunut hapertuminen tai ehkä huollon laiminlyönti.Kuluttajariitalautakunta ratkaisiAuton ostaneelle miehelle myyjän vastaantulo puolista korjauskustannuksista ei kuitenkaan sopinut. Hän vei asian kuluttajariitalautakunnalle ratkaistavaksi. Kuluttajariitalautakunta antoi kiistassa ratkaisunsa. Se lähti purkamaan erimielisyyttä kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, jossa virhearvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset asiassa. Käytetyn ajoneuvon kaupassa näitä odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kuin sen iän ja sillä ajettujen kilometrin perusteella voisi olettaa olevan.Lautakunnan saamien tietojen mukaan vika oli todettu sellaisella hetkellä, jolloin myyjän autolle antaman takuun molemmat määreet, 12 kuukautta tai 20 000 ajokilometriä olivat vielä voimassa.Kuluttajansuojalaki katsoo, että jos myyjä tai joku muu myyjän lukuun kuuluva taho on sitoutunut vastaamaan ilman lisäkorvausta tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksistamäärätyn ajan eli takuuajan, tavarassa on silloin virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu niiden ehtojen mukaisesti, jotka on esitetty takuutodistuksessa ja takuuta koskevassa mainonnassa sopimuksen tekohetkellä tai ennen sitä. Myyjällä oli asiassa korvausvelvollisuusMyyjän virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.Kuluttajariitalautakunta katsoi asiassa, että auton ohjauspylvään rikkoutunut osa on sisältynyt auton kaupan yhteydessä annettuun takuuseen. Osa ei ole kestänyt käyttökuntoisena takuun loppuun saakka sillä tavalla, kun auton ostajalla on ollut syytä olettaa. Myyjä ei myöskään ole asiassa osoittanut sitä, että rikkoutuminen olisi johtunut esimerkiksi kuluttajan vääränlaisesta käsittelystä, vaikka se esittikin siihen suuntaan epäilyjä. Kuluttajariitalautakunnan mukaan kysymys oli ostetun auton virheestä, jonka vuoksi myyjällä oli asiassa korvausvelvollisuus. Takuuaikana myyjän tulee korjata virhe ostajaa veloittamatta tai korvata muualla tehdyn korjauksen kulut, kuluttajariitalautakunta lausui. Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa