5.4.2024 Ajoneuvot Renault Captur sai kattavan ja ilmeisen tarpeellisen faceliftinsä Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Captur, Renaultin tarjokas äärimmäisen kilpaillussa kompaktien crossovereiden luokassa, on aivan huomaamatta ehtinyt nykymuodossaan jo viiden vuoden ikään. Toisen polven Captur on porskuttanut vuodesta 2019 lähtien lähes tulkoon muuttumattomana, ja se alkaa ilmeisesti näkyä auton myyntiluvuissa. Viime vuoden ensirekisteröintitilastot paljastavat, että ainakin Suomessa Capturin myyntiluvut putosivat edellisvuoteen nähden jopa yli 70 prosentilla, ja ohi menivät niin hiljattain pirteästi uudistunut tekninen sisarmalli Nissan Juke kuin Mitsubishi ASX, vasta juuri kelkkaan hypännyt Capturin täysklooni.Capturin elinkaaripäivitys tuleekin juuri sopivaan väliin. Se modernisoi autoa ulkoa ja sisältä. Voimalinjat ovat ainoa merkittävä osa-alue, joihin uudistuksessa ei ole koskettu lainkaan. Ainoa poikkeus jälkimmäiseen lauseeseen on se, että lataushybridi putoaa valikoimasta pois. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusinta uutta keulaanRenault on piristänyt Capturin keulaa uudella vahvalla muotokielellään. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit Austral, Espace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Captur jatkaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierrosta, joka tulee koskettamaan koko mallistoa, ja jonka Capturin pikkusisar Clio jo reilu vuosi sitten aloitti. Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Siitä ylempi etusäleikkö "leviää taideteoksen tapaan kohti ledivaloja", kuten Renaultin markkinointi asian muotoilee. Ilmanottoa on järjestelty uudelleen, ja erityisesti kulmien ilmanottoaukkojen asettelulla on pyritty vaikuttamaan aerodynamiikkaan sekä ohjaamaan ilmaa etujarrujen jäähdytykseen. Takana voi huomata, kuinka takapuskuria on muokattu ryhdikkäämpään suuntaan, ja myös takavalot ovat kokeneet pienen piristyksen. Uudistuksen myötä Capturin jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Lisäksi tehokkaimmissa versioissa on uudet iskunvaimentimet. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen. Kuten Clio viime vuonna, myös Captur saa nyt Australista ja Espacesta tutun urheilullisuutta henkivän Esprit Alpine -varustetason. Idea on vähän sama kuin vaikkapa Audin S-Linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan. Capturissa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa sekä 19-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa. Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein. Digitaalisempi ja nahasta vapaaVerhoiluista puheen ollen, Capturin sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa, ja tämän politiikan mukaisesti koko Renaultin malliston on määrä olla nahasta vapaa ensi vuodesta alkaen. Myöskään kromia ei enää Capturista löydy. Kun jatketaan syvemmälle uudistuneeseen sisätilaan, vastaan tulee uudistunutta digitekniikkaa. Parhaissa varustetasoissa on uusi 10,25-tuumainen mittaristo, jota voi nykyaikaisesti muokata mieleisekseen. Kojelaudan keskellä on pystysuora 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jolla voi käyttää jopa yli 50 sovellusta. Itse käyttöliittymähän on jatkossa OpenR link, johon on integroitu Renaultin mukaan ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa Android Automotive 12, tarkoittaen, että Capturissa on sisäänrakennettu Google. Lisäksi Renaultin tapaan Apple Carplayn lisäksi myös Android Auto on liitettävissä langattomasti. Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen. Uudistuneen Capturin myynnin on määrä käynnistyä alkukesästä, ja siihen mennessä vahvistunevat myös tuontiohjelma sekä hinnoittelu. Lähde: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä