5.4.2024 Ajoneuvot Renault Captur sai kattavan ja ilmeisen tarpeellisen faceliftinsä Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Captur, Renaultin tarjokas äärimmäisen kilpaillussa kompaktien crossovereiden luokassa, on aivan huomaamatta ehtinyt nykymuodossaan jo viiden vuoden ikään. Toisen polven Captur on porskuttanut vuodesta 2019 lähtien lähes tulkoon muuttumattomana, ja se alkaa ilmeisesti näkyä auton myyntiluvuissa. Viime vuoden ensirekisteröintitilastot paljastavat, että ainakin Suomessa Capturin myyntiluvut putosivat edellisvuoteen nähden jopa yli 70 prosentilla, ja ohi menivät niin hiljattain pirteästi uudistunut tekninen sisarmalli Nissan Juke kuin Mitsubishi ASX, vasta juuri kelkkaan hypännyt Capturin täysklooni.Capturin elinkaaripäivitys tuleekin juuri sopivaan väliin. Se modernisoi autoa ulkoa ja sisältä. Voimalinjat ovat ainoa merkittävä osa-alue, joihin uudistuksessa ei ole koskettu lainkaan. Ainoa poikkeus jälkimmäiseen lauseeseen on se, että lataushybridi putoaa valikoimasta pois. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusinta uutta keulaanRenault on piristänyt Capturin keulaa uudella vahvalla muotokielellään. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit Austral, Espace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Captur jatkaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierrosta, joka tulee koskettamaan koko mallistoa, ja jonka Capturin pikkusisar Clio jo reilu vuosi sitten aloitti. Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Siitä ylempi etusäleikkö "leviää taideteoksen tapaan kohti ledivaloja", kuten Renaultin markkinointi asian muotoilee. Ilmanottoa on järjestelty uudelleen, ja erityisesti kulmien ilmanottoaukkojen asettelulla on pyritty vaikuttamaan aerodynamiikkaan sekä ohjaamaan ilmaa etujarrujen jäähdytykseen. Takana voi huomata, kuinka takapuskuria on muokattu ryhdikkäämpään suuntaan, ja myös takavalot ovat kokeneet pienen piristyksen. Uudistuksen myötä Capturin jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Lisäksi tehokkaimmissa versioissa on uudet iskunvaimentimet. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen. Kuten Clio viime vuonna, myös Captur saa nyt Australista ja Espacesta tutun urheilullisuutta henkivän Esprit Alpine -varustetason. Idea on vähän sama kuin vaikkapa Audin S-Linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan. Capturissa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa sekä 19-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa. Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein. Digitaalisempi ja nahasta vapaaVerhoiluista puheen ollen, Capturin sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa, ja tämän politiikan mukaisesti koko Renaultin malliston on määrä olla nahasta vapaa ensi vuodesta alkaen. Myöskään kromia ei enää Capturista löydy. Kun jatketaan syvemmälle uudistuneeseen sisätilaan, vastaan tulee uudistunutta digitekniikkaa. Parhaissa varustetasoissa on uusi 10,25-tuumainen mittaristo, jota voi nykyaikaisesti muokata mieleisekseen. Kojelaudan keskellä on pystysuora 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jolla voi käyttää jopa yli 50 sovellusta. Itse käyttöliittymähän on jatkossa OpenR link, johon on integroitu Renaultin mukaan ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa Android Automotive 12, tarkoittaen, että Capturissa on sisäänrakennettu Google. Lisäksi Renaultin tapaan Apple Carplayn lisäksi myös Android Auto on liitettävissä langattomasti. Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen. Uudistuneen Capturin myynnin on määrä käynnistyä alkukesästä, ja siihen mennessä vahvistunevat myös tuontiohjelma sekä hinnoittelu. Lähde: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster