5.4.2024 Ajoneuvot Renault Captur sai kattavan ja ilmeisen tarpeellisen faceliftinsä Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Captur, Renaultin tarjokas äärimmäisen kilpaillussa kompaktien crossovereiden luokassa, on aivan huomaamatta ehtinyt nykymuodossaan jo viiden vuoden ikään. Toisen polven Captur on porskuttanut vuodesta 2019 lähtien lähes tulkoon muuttumattomana, ja se alkaa ilmeisesti näkyä auton myyntiluvuissa. Viime vuoden ensirekisteröintitilastot paljastavat, että ainakin Suomessa Capturin myyntiluvut putosivat edellisvuoteen nähden jopa yli 70 prosentilla, ja ohi menivät niin hiljattain pirteästi uudistunut tekninen sisarmalli Nissan Juke kuin Mitsubishi ASX, vasta juuri kelkkaan hypännyt Capturin täysklooni.Capturin elinkaaripäivitys tuleekin juuri sopivaan väliin. Se modernisoi autoa ulkoa ja sisältä. Voimalinjat ovat ainoa merkittävä osa-alue, joihin uudistuksessa ei ole koskettu lainkaan. Ainoa poikkeus jälkimmäiseen lauseeseen on se, että lataushybridi putoaa valikoimasta pois. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusinta uutta keulaanRenault on piristänyt Capturin keulaa uudella vahvalla muotokielellään. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit Austral, Espace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Captur jatkaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierrosta, joka tulee koskettamaan koko mallistoa, ja jonka Capturin pikkusisar Clio jo reilu vuosi sitten aloitti. Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Siitä ylempi etusäleikkö "leviää taideteoksen tapaan kohti ledivaloja", kuten Renaultin markkinointi asian muotoilee. Ilmanottoa on järjestelty uudelleen, ja erityisesti kulmien ilmanottoaukkojen asettelulla on pyritty vaikuttamaan aerodynamiikkaan sekä ohjaamaan ilmaa etujarrujen jäähdytykseen. Takana voi huomata, kuinka takapuskuria on muokattu ryhdikkäämpään suuntaan, ja myös takavalot ovat kokeneet pienen piristyksen. Uudistuksen myötä Capturin jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Lisäksi tehokkaimmissa versioissa on uudet iskunvaimentimet. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen. Kuten Clio viime vuonna, myös Captur saa nyt Australista ja Espacesta tutun urheilullisuutta henkivän Esprit Alpine -varustetason. Idea on vähän sama kuin vaikkapa Audin S-Linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan. Capturissa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa sekä 19-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa. Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein. Digitaalisempi ja nahasta vapaaVerhoiluista puheen ollen, Capturin sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa, ja tämän politiikan mukaisesti koko Renaultin malliston on määrä olla nahasta vapaa ensi vuodesta alkaen. Myöskään kromia ei enää Capturista löydy. Kun jatketaan syvemmälle uudistuneeseen sisätilaan, vastaan tulee uudistunutta digitekniikkaa. Parhaissa varustetasoissa on uusi 10,25-tuumainen mittaristo, jota voi nykyaikaisesti muokata mieleisekseen. Kojelaudan keskellä on pystysuora 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jolla voi käyttää jopa yli 50 sovellusta. Itse käyttöliittymähän on jatkossa OpenR link, johon on integroitu Renaultin mukaan ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa Android Automotive 12, tarkoittaen, että Capturissa on sisäänrakennettu Google. Lisäksi Renaultin tapaan Apple Carplayn lisäksi myös Android Auto on liitettävissä langattomasti. Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen. Uudistuneen Capturin myynnin on määrä käynnistyä alkukesästä, ja siihen mennessä vahvistunevat myös tuontiohjelma sekä hinnoittelu. Lähde: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle