22.4.2022 Liikenne Renkaanvaihto – näin se sujuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formulaykkösissä renkaiden vaihto kestää alle kolme sekuntia. Arjessa ei moiseen hoppuun ole tarvetta, mutta yhteistä arkiautoilulle ja formulasirkukselle on se, että epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi. Moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Huolimattomuus tai osaamattomuus voi kuitenkin kostautua ikävästi. Vaarana on nostetun auton luiskahtaminen tunkilta tai väärästä kohdasta tehty nosto, joka aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Kaikkein vaarallisinta itselle ja kanssakulkjoille on renkaan irtoaminen ajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton tunkki heiveröinenMonet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä.Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Auton omaa tunkkia ei ole suunniteltu toistuvaa talvi- ja kesärenkaiden vaihtoa varten.Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut.Pyörien irrotusPultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Myös vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä. Ristikkoavainta käyttäessä lisävoimaa saa helposti esimerkiksi käyttämällä rautaputkea jatkovartena.Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Mikäli pihassa ei ole kestopäällystettä, tulee tunkin alle asettaa esimerkiksi vanerinpalanen. Tässä tulee huomioida, että alle vanerin pala on tarpeeksi suuri, sillä pyörillä oleva tunkki liikkuu hieman autoa tunkatessa.Sammuta auto, kytke käsijarru ja vaihde päälle ennen työn aloittamista ja käytä kunnollisia työkäsineitä, niin homma pysyy hanskassa.Auton nostaminenTunkin valinnassa nostovoimaa merkittävämpää on työkalun mitoitus. Useiden nykyautojen matala maavara tuo haasteita, sillä tunkin nosto-osan olisi mahduttava kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä. Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Usein nämä nostokohdat on merkattu helmaan esimerkiksi kapeilla syvennyksillä, tai sitten esimerkiksi Volvoissa on usein kokonaan erillinen nostokoukku, josta tunkkaamalla saa koko auton kyljen ilmaan.Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu.Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle esimerkiksi pukin tai irtonaisen pyörän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörien kiinnitysVarmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.Renkaat olisi hyvä kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. On autoja, joissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä. Tällöin tarvitaan apumies painamaan jarrua.Älä kiristä liiaksi!Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla – vääränlaiset pultit eivät välttämättä pysy oikeassa kireydessä tai saattavat vaurioittaa esimerkiksi rumpujarruja. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Pultit ja pyörän navat kannattaa puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä.Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti talvirenkaissa on oltava vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa.Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.Teksti: Marko Redsven Kuva: Jari SaarentausArtikkeli julkaisu alun perin 10/2014.Tukesin testissä viisi kuudesta halvasta hallitunkista päätyi myyntikieltoon. Lue koko artikkeli täältä.a:2:{i:0;s:5:"92261";i:1;s:5:"90494";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta