Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista

Kuva Eetu Kokkonen
Retromobile 2025

Moottori esittelee kolme poimintaa Retromobile 2025 -tapahtuman myynnissä olevien autojen hinnaston ”välimaastosta”.

Tänä viikonloppuna (5.–9.2.2025) Pariisissa vietetään Retromobile 2025 -autotapahtumaa. Kyseessä on 49. kerran järjestettävä klassikkoautojen tapahtuma, joka vetää vuosittain lähes 150 000 vierailijaa. Näytteilleasettajia tapahtumassa on yli 400 ja autoja yli 1 000 kappaletta.

Aiemmin olemme esitelleet tapahtumasta Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullmanin, myyntiosaston edullisemman pään klassikkoautot, sekä odotusarvoltaan yli miljoonan euron hintaan nousevat autot. Tällä kertaa vuorossa on näiden kahden kategorian väliin jäävät autot. Toim. huom. osa tämän artikkelin autoista on saatettu huutokaupata jo jutun julkaisun aikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat 131 Abarth Rally

Retromobile 2025

Ennen kaiken rallikansan ihannoimaa B-ryhmän hirviöitä rallin kuninkuusluokkana tunnettiin 4-ryhmän autot. Tiukkojen luokittelusääntöjen vuoksi Fiat valmisti 400 kappaletta 131 Abarth Rallya, jotka poikkesivat tavallisista Fiat 131 -malleista muun muassa kevennetyillä korin osilla, erilaisella jousituksella, erikoisvanteilla, urheilullisella sisustalla ja tietysti kilpaversiosta tutulla moottorilla, jota oli hieman kesytetty. 2,0-litraisen nelisylinterisen moottori huipputeho oli kuitenkin 103-kilowattia (140-hevosvoimaa), eli tuohon aikaan varsin reippaasti.

Retromobile 2025

Rallimallista tuli voitokas muun muassa suomalaisen Markku Alénin käsissä, joka auttoi Fiatia voittamaan rallin valmistajien maailmanmestaruuden vuonna 1978. Alén olisi voittanut samana vuonna myös kuljettajien maailmanmestaruuden, mutta sitä ei kuitenkaan tuolloin virallisesti ajettu, vaan kyseessä oli FIA Cup.

Kyseinen myynnissä oleva auto ei kuitenkaan ole Alénin tuon vuoden kilpa-auto, vaikka auton kyljessä suomalaisen rallilegendan nimi koreileekin. Kyseessä on nimenomaan yksi luokitteluautoista, josta harrastaja on itse rakentanut 4-ryhmän kilpa-auton.

Retromobile 2025

Autoa kerrotaan rakennetun mahdollisimman uskollisesti alkuperäisten tehdaskilpureiden mukaisesti, mutta polttoainejärjestelmä on toteutettu kaasuttimilla esikuvien Spica-ruiskun sijaan.

Auton FIA-hyväksyntä on vireillä, mutta autolle on tehty tekninen tarkastusraportti. 4-ryhmän kilpurilla voi FIA-hyväksynnän jälkeen ajaa esimerkiksi historic-rallisarjoja.

Fiatin hinnan odotetaan nousevan 100 000 ja 140 000 euron välille.

Lamborghini Countach LP400 S

Viime vuonna menehtyneenmuotoilijalegenda Marcello Gandinin yksi merkityksellisimmistä kynänjäljistä oli Lamborghini Countach -superauto. Countachin muotoilun aiheuttama shokkireaktio onkin taattu yhä tänä päivänä.

Retromobile 2025

Countachin ohjaamon takana pauhasivat tuotantovuosien 1974–1990 ajan 3,9-, 4,8- ja 5,2-litraiset V12:t, joiden teholukemat ulottuivat 276–335 kilowattiin (375–449 hv). Vuosien varrella ulkomuotoa päivitettiin mitä villeimmillä levike- ja siipivirityksillä.

Retromobile 2025

Esimerkiksi Retromobilessa huutokaupattava vuosimallin 1981 Countach LP400 S on jo sen verran tuoreemman pään tuotantoa, että sen muodoissa on jo jonkin verran poikkeavuuksia alkuperäiseen versioon. Kyseessä on kuitenkin viimeisiä ”matalia” Countacheja, sillä pian auton valmistumisen jälkeen mallin kattoa korotettiin.

Punainen Countach mustalla sisustalla on myyty uutena Italiaan, josta auto on hyvin mahdollisesti jatkanut matkaansa Yhdysvaltoihin. Vuonna 1999 ranskalainen autointoilija kuitenkin hankki auton itselleen viisikymppislahjaksi.

Countach on pysynyt erinomaisessa kunnossa, mutta maalipinta on uusittu kertaalleen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Lamborghinin mittariin on kertynyt ainoastaan 2 000 kilometriä ja autoa on huollettu Maserati ja Lamborghini -spesialisti Pierre Nalletin toimesta.

Retromobile 2025

Kyseisen Lamborghini Countachin hinnan arvioidaan nousevan 500 000 ja 600 000 euron välille. Hieman korkeammalle siis kuin samassa tapahtumassa kaupan olevan uudemman Countachin. Tuon 1989-vuotisen yksilön uskotaan tekevän kauppansa 360 000 ja 420 000 euron välillä.

Jaguar Type E 3,8L Coupé

Autoharrastajien yleisimpiin märkiin päiväuniin voidaan lukea erilaiset hienot ”latolöydöt”. Kyseessä on siis joko kirjaimellisesti ladosta, tai vaihtoehtoisesti jostain muusta lämpimästä tilasta löydetty hieno autoyksilö, joka on mieluiten pysynyt hyvässä kunnossa kuivassa tilassa seistessään. Ennen kaikkea auto on toivottavasti myynnissä halvalla esimerkiksi perikunnalla.

Allekirjoittanut on kerran saanut hankittua itselleen vuosia ladossa seisseen autohankinnan, mutta kyseessä ei ole lainkaan tämän tapauksen tasoinen löytö. Pariisissa oli nimittäin esillä muotoiluikoni Jaguar Type E Coupé, jonka kerrotaan olevan latolöytö. Auton päällä olevan pölyn määrästä tuo väite on myös helppo uskoa.

Retromobile 2025

Nuori ranskalaislääkäri oli hankkinut kyseisen Jaguarin itselleen uutena vuonna 1962. Autoa on käytetty alun perin asiakkaiden luokse pääsemiseksi, mutta vuosien varrella autolla on käyty myös esimerkiksi Marokossa tapaamassa vanhempia.

Ajan myötä Jaguar alkoi kuitenkin jäämään yhä vähemmälle huomiolle muiden autojen saadessa enemmän ajoaikaa. Myymisen sijaan lääkärismies päätti kuitenkin viedä auton omistamansa kiinteistön varastoon vuonna 1972.

Retromobile 2025

1980-luvulla auton omistaja teki joitain kunnostuksia autoon sen saattamiseksi takaisin liikenteeseen. Mutta 1990-luvun loppuun mennessä autoa ei kuitenkaan oltu käytetty kuin lastenlasten ajo-opetukseen kyseisen kiinteistön ympärysteillä.

Nyt tuo auto on tuotu varastosta sellaisenaan, mahdollisimman autenttisena innokkaan harrastajan ostettavaksi ensimmäiseltä omistajaltaan. Auton moottori on alkuperäinen ja mittarilukemaksi ilmoitetaan 26 285 kilometriä. Ilmoituksessakin tosin tunnustetaan, että tuo lukema tarkoittaa todennäköisemmin 126 285 km:n ajomäärää. Auton hinnan arvioidaan nousevan 50 000 ja 70 000 euron välille.

Mikäli pidit artikkelista, kannattaa tutustua myös Moottori+ -aineistosta löytyviin artikkeleihin muiden hintaluokkien myynnissä olevista autoista Retromobile 2025 -tapahtumassa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat