6.2.2022

Romanian ihmeen voittokulku jatkuu: jo 2 000 000. Dacia Duster valmistunut

Dacia Duster

Dacia Duster on vedonnut asiakkaisiin kahdentoista vuoden aikana liki 60 eri maassa kulkemalla rehellisesti omaa tietään.

Jos kaikki 12 tuotantovuoden aikana valmistuneet Dusterit laitettaisiin peräkkäin, ulottuisi siitä syntynyt jono Helsingistä Turkin Ankaraan ja takaisin. Tällä tavalla Dacia havainnollistaa konkreettisesti mistä kahdessa miljoonassa Dusterissa on kyse. Duster on selvästi Dacian myydyin malli, Suomessakin se edustaa yli kahta kolmasosaa merkin kokonaismyynnistä.

Dacia Duster

Vaikka tännekin on rekisteröity vuoden 2021 loppuun mennessä noin 8 700 Dusteria (henkilö- ja pakettiautoiksi), on myynnin pääpaino ollut selvästi etelämmässä. Ranskassa on myyty yli 450 000 Dusteria, mikä tarkoittaa karkeasti peräti neljäsosaa mallin kokonaismyynnistä. Myös Italia ja Saksa ovat vastaanottaneet kumpikin yli 200 000 yksilöä. Kaikkiaan Dustereita on myyty lähes 60 eri maassa, myös eri nimillä, ja se jakaa tekniikkaansa konsernissa muihinkin malleihin. Dacia on mainostanut, että Duster jakaa moottorinsa Mercedeksen kanssa, mikä on sekin ihan totta konserniyhteistyön muodossa.

Dacia Duster

Joka ikinen päivä tehdään noin tuhat Dacia Dusteria. Uusi auto valmistuu tarkalleen joka 63. sekunti. Dusterilla yksin on ilman muuta positiivinen vaikutus koko Romanian kasvavaan talouteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainutlaatuinen tarina

Dusterin – ja koko Dacia-brändin – nousu nykyiseen asemaansa yhdeksi koko Euroopan suosituimmista on tarinana vertaansa vailla. Dacia oli kommunistivallan alla Romanian (harvojen) kansanautojen valmistaja, samalla tavalla kuin Lada Neuvostoliitossa tai Trabant Itä-Saksassa. Lähes kuollut merkki kokeili uudelleen siipiä esitellen vuonna 2004 Loganin. Varsinainen läpimurto on kuitenkin ollut nimenomaan Duster, vuodesta 2010 lähtien.

Dacia Duster

Duster on katumaasturi, eli suosion lähtökohdat ovat sitä kautta hyvät. Mikä tahansa tuote ei kuitenkaan olisi singonnut Daciaa vasemmalta ohi monien perinteisten merkkien. Duster erottuu kilpailijoistaan muun muassa houkuttelevan edullisella hinnallaan sekä kursailemattomalla karaktäärillään. Iso vaikutus on myös sillä tosiasialla, että Dacia on halunnut tehdä Dusterista oikeasti maasturimaisen, eikä vain sellaista mukailevan, niin kuin suurin osa kilpailijoista. Yli puolet Dustereista myydään Suomessa nelivetoisina, kun esimerkiksi Nissan Qashqain kohdalla vain noin joka sadas on nelivetoinen. Nelivedon lisäksi menoa hankalassa maastossa on alennusvaihteet korvaava poikkeuksellisen lyhyt ykkösvaihde. Maavara on hyvä, eikä pieniä naarmujakaan kannata säikähtää.

Lähde: Dacia Kuvat: Dacia, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat