26.9.2021 Ajoneuvot Sähköä myyntikäyriin – Chevrolet Camaro saattaa saada lähivuosina neljä ovea ja litiumakun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2016 esitelty kuudennen sukupolven Chevrolet Camaro ei myy lainkaan toivotulla tavalla. Ratkaisuksi on ehdotettu jotain vähän Mustang Mach E:n kaltaista. Chevrolet Camaro kuuluu nykyisellään muskeliautojen kolmen kärkeen, mutta laahaa kilpasiskojensa perässä. Autoluokan kotimaaperällä Amerikan Yhdysvalloissa Camaro edustaa tällä hetkellä enää alle kymmenesosaa muskeleiden, tai kesympien malliversioiden osalta niin kutsutun pony car -luokan myynnistä. Myyntikäyrien osalta voidaan puhua syöksykierteestä.Camaron vahvin haastaja, tässä tapauksessa hyvinkin kirjaimellisesti, on Dodge Challenger. Sen markkinaosuus on hiukan 45 prosentin paremmalla puolella. Hopealla on (perinteinen) Ford Mustang, joka on kylläkin lähes tasoissa Challengerin kanssa.Camaroa ei missään tapauksessa auta myöskään maailmanlaajuinen pula puolijohteista. Mallin tuotanto oli kesän aikana kaksi kuukautta tauolla, sillä valmistaja halusi taata USA:n toiseksi myydyimmän automallin ja paremmalla katteella tehtävän Chevy Silveradon tuotannon jatkuvuuden. Vastikään GM ilmoitti sulkevansa jälleen syyskuun lopulla molemmat tuotantolinjansa Michiganin Lansingissa. Niistä katumaasturisisarusten Buick Enclaven ja Chevy Traversen tuotanto katkeaa viikoksi, mutta Camaron ja Cadillacin Blackwingien mahdollisesti pidemmäksi aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä mättää?Varsin erikoista Chevy Camaron myyntiongelmissa on se, että kukaan ei osaa oikein sanoa mitään erityistä syytä niihin. On muun muassa valitettu, että kuutospolven coupéen kuljettajan paikalta on huono näkyvyys ulos. Vähän kuin istuisi postilaatikossa, ovat palautteet kuuluneet. Pelkkä huono näkyvyys ei kuitenkaan riitä ongelman selitykseksi, vielä kun ymmärrämme, ettei urheiluautoista tai urheilullisista autoista yleensäkään ole paras näkyvyys ulos.Tältä näyttää isolohkopostilaatikossa.Autovalinta tehdään hyvin usein tunteella, ja näin on mitä suurimmassa määrin juuri Camaron kaltaisten autojen kohdalla. Eräs selitys onkin, että kuudennen polven Camaro on keskimääräiselle amerikkalaiselle muskeliauton ostajalle yksinkertaisesti liian hienostunut, tekninen ja etäinen muskeliautoksi. ”Pelkkä kone”, niin kuin suomeksi sanotaan.Dodge Challenger taas ei ota itseään turhan vakavasti. Se on 13 vuotta vanha malli, paljon vanhahatavamman tuntuinen, isompikulutuksinen, saatavilla pelkästään kovakattoisena, ja mikä pahinta (ainakin syvässä etelässä), se valmistetaan Kanadassa. Muskeliauton ei kuitenkaan tarvitse yrittää olla joka asiassa paras, sen pitää olla vain paras muskeliauto, minkä Challenger nähtävästi tekee. Lisäksi Challengerissa viehättävät siitä säännöllisesti julkistettavat järjettömät erikoismallit; Dodge on tätä nykyä lähinnä muskeliautovalmistaja.Challenger on puhdas muskeliauto.Ford Mustang taas hyötyy kolmikosta eniten nimestään ja maineestaan, ja on niistä tietyllä tavalla maanläheisin. Mustang on myös tätä nykyä Fordin USA:n malliston ihka ainoa ei-korkean maavaran henkilöautomalli.Camaron fanikunnalta on kaiken kukkuraksi kuultu kuluvan vuoden aikana nurinaa siitä, ettei Chevy vaivautunut tekemään minkään tyylistä spesiaalia Camaron 55-vuotisjuhlan kunniaksi. Sen sijaan vahvat huhut kertovat, että mallivuodelle 2024 olisi odotettavissa "Collector Edition", joka näissä oletuksissa toimisi mallisarjan päättävänä, ehkä parintuhannen yksilön erikoiseränä. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on ainoastaan spekulaatioiden varassa.Camaro E:lläViime aikoina niistä kuuluisista usein perillä olevista lähteistä on vastaanotettu signaali, että General Motors olisi vastaamassa Camaron hätähuutoon melkoisen vallankumouksellisella tavalla. ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover”, oli monen ensireaktio Mach E:n tultua julkisuuteen. Samaa sanotaan aivan takuuvarmasti myös Camarosta. Huolestuneiden oloa saattaa kuitenkin helpottaa se tieto, että hahmotelmissa on ilmeisesti neliovinen sähkö-coupé, ei suinkaan korotetun maavaran malli.GM voisi esimerkiksi luoda yleispätevän neliovisen sähkö-coupéen konseptin, ja sitten soveltaa sitä eri tavoin tytärmerkkiensä mallistoissa, kuten Cadillacilla ylellisenä mallina ja Chevroletilla eräänlaisena suorituskykyisenä Grand Tourer -mallisena Camarona. Näin GM hyppäisi kerta heitolla uuteen, alati kasvavaan ja muodikkaaseen autoluokkaan. Koska E on tällä hetkellä automaailman kuumin kirjain, voi tästä suoraan spekuloida mallimerkintää, johon on tasan kaksi vaihtoehtoa: ZL-E tai SS-E.Mercedes-AMG EQS 53:n edustama luokka on osapuilleen sitä, mitä tulevaisuuden sähkö-Camaro voisi toteutuessaan olla.Yksi vaihtoehto olisi tehdä Camarosta Chevroletin sähköinen alamallisto tai jopa -tuotemerkki. Niin tai näin, Camaron sähköistäminen tulisi olemaan iso askel Chevroletille ja vielä isompi harppaus sen ostajakunnalle.On kuitenkin selvää, että Chevy Camaro on – vuodesta 1966 lähtien – ollut kiistatta kovimpien Amerikan-autojen listalla. Olisi siis vähintäänkin suotavaa, että mallisarja saisi tavalla tai toisella jatkua.Vaikka sitten sähköisenä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: AutoBlog, The Drive Kuvat: GM, Dodge, Mercedes-BenzLisää aiheestaHennessey The Exorcist Camaro ZL1 – 1000-hevosvoimaisesta manaajasta 30 kappaleen juhlamalli Viisikymppinen Chevrolet Camaro harmaantuu Huutokauppahelmet – Chevrolet Camaro Z28 Keskimoottoria nyt avokattoisena: Chevrolet Corvette Stingray Convertible Moottori keskelle ja menoksi: uusi Chevrolet Corvette Stingray hylkää perinteet Mielenkiintoisia makupaloja American Car ShowstaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous