26.9.2021 Ajoneuvot Sähköä myyntikäyriin – Chevrolet Camaro saattaa saada lähivuosina neljä ovea ja litiumakun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2016 esitelty kuudennen sukupolven Chevrolet Camaro ei myy lainkaan toivotulla tavalla. Ratkaisuksi on ehdotettu jotain vähän Mustang Mach E:n kaltaista. Chevrolet Camaro kuuluu nykyisellään muskeliautojen kolmen kärkeen, mutta laahaa kilpasiskojensa perässä. Autoluokan kotimaaperällä Amerikan Yhdysvalloissa Camaro edustaa tällä hetkellä enää alle kymmenesosaa muskeleiden, tai kesympien malliversioiden osalta niin kutsutun pony car -luokan myynnistä. Myyntikäyrien osalta voidaan puhua syöksykierteestä.Camaron vahvin haastaja, tässä tapauksessa hyvinkin kirjaimellisesti, on Dodge Challenger. Sen markkinaosuus on hiukan 45 prosentin paremmalla puolella. Hopealla on (perinteinen) Ford Mustang, joka on kylläkin lähes tasoissa Challengerin kanssa.Camaroa ei missään tapauksessa auta myöskään maailmanlaajuinen pula puolijohteista. Mallin tuotanto oli kesän aikana kaksi kuukautta tauolla, sillä valmistaja halusi taata USA:n toiseksi myydyimmän automallin ja paremmalla katteella tehtävän Chevy Silveradon tuotannon jatkuvuuden. Vastikään GM ilmoitti sulkevansa jälleen syyskuun lopulla molemmat tuotantolinjansa Michiganin Lansingissa. Niistä katumaasturisisarusten Buick Enclaven ja Chevy Traversen tuotanto katkeaa viikoksi, mutta Camaron ja Cadillacin Blackwingien mahdollisesti pidemmäksi aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä mättää?Varsin erikoista Chevy Camaron myyntiongelmissa on se, että kukaan ei osaa oikein sanoa mitään erityistä syytä niihin. On muun muassa valitettu, että kuutospolven coupéen kuljettajan paikalta on huono näkyvyys ulos. Vähän kuin istuisi postilaatikossa, ovat palautteet kuuluneet. Pelkkä huono näkyvyys ei kuitenkaan riitä ongelman selitykseksi, vielä kun ymmärrämme, ettei urheiluautoista tai urheilullisista autoista yleensäkään ole paras näkyvyys ulos.Tältä näyttää isolohkopostilaatikossa.Autovalinta tehdään hyvin usein tunteella, ja näin on mitä suurimmassa määrin juuri Camaron kaltaisten autojen kohdalla. Eräs selitys onkin, että kuudennen polven Camaro on keskimääräiselle amerikkalaiselle muskeliauton ostajalle yksinkertaisesti liian hienostunut, tekninen ja etäinen muskeliautoksi. ”Pelkkä kone”, niin kuin suomeksi sanotaan.Dodge Challenger taas ei ota itseään turhan vakavasti. Se on 13 vuotta vanha malli, paljon vanhahatavamman tuntuinen, isompikulutuksinen, saatavilla pelkästään kovakattoisena, ja mikä pahinta (ainakin syvässä etelässä), se valmistetaan Kanadassa. Muskeliauton ei kuitenkaan tarvitse yrittää olla joka asiassa paras, sen pitää olla vain paras muskeliauto, minkä Challenger nähtävästi tekee. Lisäksi Challengerissa viehättävät siitä säännöllisesti julkistettavat järjettömät erikoismallit; Dodge on tätä nykyä lähinnä muskeliautovalmistaja.Challenger on puhdas muskeliauto.Ford Mustang taas hyötyy kolmikosta eniten nimestään ja maineestaan, ja on niistä tietyllä tavalla maanläheisin. Mustang on myös tätä nykyä Fordin USA:n malliston ihka ainoa ei-korkean maavaran henkilöautomalli.Camaron fanikunnalta on kaiken kukkuraksi kuultu kuluvan vuoden aikana nurinaa siitä, ettei Chevy vaivautunut tekemään minkään tyylistä spesiaalia Camaron 55-vuotisjuhlan kunniaksi. Sen sijaan vahvat huhut kertovat, että mallivuodelle 2024 olisi odotettavissa "Collector Edition", joka näissä oletuksissa toimisi mallisarjan päättävänä, ehkä parintuhannen yksilön erikoiseränä. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on ainoastaan spekulaatioiden varassa.Camaro E:lläViime aikoina niistä kuuluisista usein perillä olevista lähteistä on vastaanotettu signaali, että General Motors olisi vastaamassa Camaron hätähuutoon melkoisen vallankumouksellisella tavalla. ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover”, oli monen ensireaktio Mach E:n tultua julkisuuteen. Samaa sanotaan aivan takuuvarmasti myös Camarosta. Huolestuneiden oloa saattaa kuitenkin helpottaa se tieto, että hahmotelmissa on ilmeisesti neliovinen sähkö-coupé, ei suinkaan korotetun maavaran malli.GM voisi esimerkiksi luoda yleispätevän neliovisen sähkö-coupéen konseptin, ja sitten soveltaa sitä eri tavoin tytärmerkkiensä mallistoissa, kuten Cadillacilla ylellisenä mallina ja Chevroletilla eräänlaisena suorituskykyisenä Grand Tourer -mallisena Camarona. Näin GM hyppäisi kerta heitolla uuteen, alati kasvavaan ja muodikkaaseen autoluokkaan. Koska E on tällä hetkellä automaailman kuumin kirjain, voi tästä suoraan spekuloida mallimerkintää, johon on tasan kaksi vaihtoehtoa: ZL-E tai SS-E.Mercedes-AMG EQS 53:n edustama luokka on osapuilleen sitä, mitä tulevaisuuden sähkö-Camaro voisi toteutuessaan olla.Yksi vaihtoehto olisi tehdä Camarosta Chevroletin sähköinen alamallisto tai jopa -tuotemerkki. Niin tai näin, Camaron sähköistäminen tulisi olemaan iso askel Chevroletille ja vielä isompi harppaus sen ostajakunnalle.On kuitenkin selvää, että Chevy Camaro on – vuodesta 1966 lähtien – ollut kiistatta kovimpien Amerikan-autojen listalla. Olisi siis vähintäänkin suotavaa, että mallisarja saisi tavalla tai toisella jatkua.Vaikka sitten sähköisenä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: AutoBlog, The Drive Kuvat: GM, Dodge, Mercedes-BenzLisää aiheestaHennessey The Exorcist Camaro ZL1 – 1000-hevosvoimaisesta manaajasta 30 kappaleen juhlamalli Viisikymppinen Chevrolet Camaro harmaantuu Huutokauppahelmet – Chevrolet Camaro Z28 Keskimoottoria nyt avokattoisena: Chevrolet Corvette Stingray Convertible Moottori keskelle ja menoksi: uusi Chevrolet Corvette Stingray hylkää perinteet Mielenkiintoisia makupaloja American Car ShowstaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta