26.9.2021

Sähköä myyntikäyriin – Chevrolet Camaro saattaa saada lähivuosina neljä ovea ja litiumakun

Chevrolet Camaro

Vuonna 2016 esitelty kuudennen sukupolven Chevrolet Camaro ei myy lainkaan toivotulla tavalla. Ratkaisuksi on ehdotettu jotain vähän Mustang Mach E:n kaltaista.

Chevrolet Camaro kuuluu nykyisellään muskeliautojen kolmen kärkeen, mutta laahaa kilpasiskojensa perässä. Autoluokan kotimaaperällä Amerikan Yhdysvalloissa Camaro edustaa tällä hetkellä enää alle kymmenesosaa muskeleiden, tai kesympien malliversioiden osalta niin kutsutun pony car -luokan myynnistä. Myyntikäyrien osalta voidaan puhua syöksykierteestä.

Camaron vahvin haastaja, tässä tapauksessa hyvinkin kirjaimellisesti, on Dodge Challenger. Sen markkinaosuus on hiukan 45 prosentin paremmalla puolella. Hopealla on (perinteinen) Ford Mustang, joka on kylläkin lähes tasoissa Challengerin kanssa.

Camaroa ei missään tapauksessa auta myöskään maailmanlaajuinen pula puolijohteista. Mallin tuotanto oli kesän aikana kaksi kuukautta tauolla, sillä valmistaja halusi taata USA:n toiseksi myydyimmän automallin ja paremmalla katteella tehtävän Chevy Silveradon tuotannon jatkuvuuden. Vastikään GM ilmoitti sulkevansa jälleen syyskuun lopulla molemmat tuotantolinjansa Michiganin Lansingissa. Niistä katumaasturisisarusten Buick Enclaven ja Chevy Traversen tuotanto katkeaa viikoksi, mutta Camaron ja Cadillacin Blackwingien mahdollisesti pidemmäksi aikaa.

Chevrolet Camaro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä mättää?

Varsin erikoista Chevy Camaron myyntiongelmissa on se, että kukaan ei osaa oikein sanoa mitään erityistä syytä niihin. On muun muassa valitettu, että kuutospolven coupéen kuljettajan paikalta on huono näkyvyys ulos. Vähän kuin istuisi postilaatikossa, ovat palautteet kuuluneet. Pelkkä huono näkyvyys ei kuitenkaan riitä ongelman selitykseksi, vielä kun ymmärrämme, ettei urheiluautoista tai urheilullisista autoista yleensäkään ole paras näkyvyys ulos.

Chevrolet Camaro
Tältä näyttää isolohkopostilaatikossa.

Autovalinta tehdään hyvin usein tunteella, ja näin on mitä suurimmassa määrin juuri Camaron kaltaisten autojen kohdalla. Eräs selitys onkin, että kuudennen polven Camaro on keskimääräiselle amerikkalaiselle muskeliauton ostajalle yksinkertaisesti liian hienostunut, tekninen ja etäinen muskeliautoksi. ”Pelkkä kone”, niin kuin suomeksi sanotaan.

Dodge Challenger taas ei ota itseään turhan vakavasti. Se on 13 vuotta vanha malli, paljon vanhahatavamman tuntuinen, isompikulutuksinen, saatavilla pelkästään kovakattoisena, ja mikä pahinta (ainakin syvässä etelässä), se valmistetaan Kanadassa. Muskeliauton ei kuitenkaan tarvitse yrittää olla joka asiassa paras, sen pitää olla vain paras muskeliauto, minkä Challenger nähtävästi tekee. Lisäksi Challengerissa viehättävät siitä säännöllisesti julkistettavat järjettömät erikoismallit; Dodge on tätä nykyä lähinnä muskeliautovalmistaja.

Chevrolet Camaro
Challenger on puhdas muskeliauto.

Ford Mustang taas hyötyy kolmikosta eniten nimestään ja maineestaan, ja on niistä tietyllä tavalla maanläheisin. Mustang on myös tätä nykyä Fordin USA:n malliston ihka ainoa ei-korkean maavaran henkilöautomalli.

Camaron fanikunnalta on kaiken kukkuraksi kuultu kuluvan vuoden aikana nurinaa siitä, ettei Chevy vaivautunut tekemään minkään tyylistä spesiaalia Camaron 55-vuotisjuhlan kunniaksi. Sen sijaan vahvat huhut kertovat, että mallivuodelle 2024 olisi odotettavissa "Collector Edition", joka näissä oletuksissa toimisi mallisarjan päättävänä, ehkä parintuhannen yksilön erikoiseränä. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on ainoastaan spekulaatioiden varassa.

Camaro E:llä

Viime aikoina niistä kuuluisista usein perillä olevista lähteistä on vastaanotettu signaali, että General Motors olisi vastaamassa Camaron hätähuutoon melkoisen vallankumouksellisella tavalla. ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover”, oli monen ensireaktio Mach E:n tultua julkisuuteen. Samaa sanotaan aivan takuuvarmasti myös Camarosta. Huolestuneiden oloa saattaa kuitenkin helpottaa se tieto, että hahmotelmissa on ilmeisesti neliovinen sähkö-coupé, ei suinkaan korotetun maavaran malli.

GM voisi esimerkiksi luoda yleispätevän neliovisen sähkö-coupéen konseptin, ja sitten soveltaa sitä eri tavoin tytärmerkkiensä mallistoissa, kuten Cadillacilla ylellisenä mallina ja Chevroletilla eräänlaisena suorituskykyisenä Grand Tourer -mallisena Camarona. Näin GM hyppäisi kerta heitolla uuteen, alati kasvavaan ja muodikkaaseen autoluokkaan. Koska E on tällä hetkellä automaailman kuumin kirjain, voi tästä suoraan spekuloida mallimerkintää, johon on tasan kaksi vaihtoehtoa: ZL-E tai SS-E.

Dodge Challenger
Mercedes-AMG EQS 53:n edustama luokka on osapuilleen sitä, mitä tulevaisuuden sähkö-Camaro voisi toteutuessaan olla.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä Camarosta Chevroletin sähköinen alamallisto tai jopa -tuotemerkki. Niin tai näin, Camaron sähköistäminen tulisi olemaan iso askel Chevroletille ja vielä isompi harppaus sen ostajakunnalle.

On kuitenkin selvää, että Chevy Camaro on – vuodesta 1966 lähtien – ollut kiistatta kovimpien Amerikan-autojen listalla. Olisi siis vähintäänkin suotavaa, että mallisarja saisi tavalla tai toisella jatkua.

Vaikka sitten sähköisenä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: AutoBlog, The Drive Kuvat: GM, Dodge, Mercedes-Benz

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat