22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme.” Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herättää aika ajoin keskustelua niiden mahdollisiin merimatkan aikaisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Moottori päivitti tilanteen neljän varustamon eli Tallink Siljan, Viking Linen, Eckerö Linen ja Finnlinesin osalta.Tulos on kiteytettynä selkeä: sähköautot ovat kuljetusten kannalta kuin tavalliset autot, ne siis kelpaavat kyytiin, kunhan sähköauto ei ole vaurioitunut.Jonkin verran käytännöissä on varustamojen kesken kuitenkin eroavaisuuksiakin. Yhteistä on, että aihe on varustamojen tarkassa seurannassa, kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista elokuussa 2023, jonka otsikkona oli Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNorjassa tuli kieltoSähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herätti keskustelua Suomessa esimerkiksi sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla 2023, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja. Moottori kertoi tuolloin tuoreeltaan aiheesta otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin.Moottori kysyi varustamoilta tuoreet kannat sähköautojen kuljettamiseen laivoilla. Kysyimme varustamoilta myös siitä, onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia tai ehtoja.Tallink Silja: ei muutoksia viime vuodestaTallink Siljan viestinnän asiantuntija Annika Mäki kertoo, ettei sähköautojen kuljettamisen suhteen ole tapahtunut muutoksia viime vuodesta.– Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme. Aluksillamme on kuitenkin päivitetty erityisesti sähköpalojen torjuntaan tarkoitettua paloturvallisuusvarustusta ja lisätty miehistömme koulutusta muun muassa sähköpalojen käsittelyyn liittyen.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?– Kaasuautojen kuljetuksessa ei ole erityisiä rajoituksia tai ehtoja. Kaikilla autokansilla on kaasuilmaisimet ja riittävä ilmankierto sekä ilmanvaihto taataan määräysten mukaisesti.Eckerö Line: ei muutoksia, ei lataustaEckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kertoo, että Eckerö Line ei ole muuttanut ohjeistuksiaan sähköautojen kuljettamisen suhteen sitten viime vuoden.– Latausta ei ole mahdollista suorittaa laivassa ja vahingoittumattomat sähköautot sallitaan kuljetettavaksi m/s Finlandialla ja m/s Finbo Cargolla. Tämän lisäksi Finbo Cargo kuljettaa myös vahingoittuneita sähköautoja, ja silloin ne luokitellaan vaarallisiksi aineiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: ei muutoksia, lisää autojaPunaisillakaan laivoilla ei ole tehty muutoksia ohjeistuksiin sähköautojen kuljettamisessa, taustoittaa Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.– Mikään ei ole muuttunut, paitsi sähköoutojen määrä on lisääntynyt. Sovellamme samoja ohjeistuksia kuin aiemminkin (Guidance on the carriage of AFV:s in RO-RO spaces), jotka EMSA (European Maritime Safety Agency) Euroopan meriturvallisuusvirasto julkaisi keväällä 2022Näistä olemme ottaneet käyttöön varustamokohtaisia menettelytapoja turvallisuusjohtamisjärjestelmässämme.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja? – Varauksen yhteydessä – samoin kuin sähköautojen kohdalla – on ilmoitettava, että kyseessä on kaasukäyttöinen ajoneuvo. Kaasuautot vaikuttavat harvinaisemmilta, mutta LNG-käyttöisiä kuorma-autoja tulee silloin tällöin laivaan, ja meillä on joitakin käytäntöjä, joita noudatetaan, muun muassa polttoaineventtiilin sulkeminen LNG-säiliön ja moottorin välillä, kun ajoneuvo on sijoitettu paikoilleen.Finnlines: voidaan kuljettaa, ei voi ladataFinnlinesin Marine Manager Anders Hamming vahvistaa, että varustamon toimintaohjeet sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla ovat EMSAn (European Maritime Safety Agency) ohjeistuksen mukaisia.– Seuraamme tarkasti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta, Hamming linjaa.Finnlinesilta kerrotaan, että varustamon aluksille on hankittu lisälaitteita erityisesti sähköautopalojen sammutukseen ja laivahenkilökunta on saanut erikoiskoulutusta ja harjoittelee säännöllisesti.– Laivahenkilökunta koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa. Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Artikkelia täydennetty Finbo Cargon tiedoilla 3.10. klo 23.55. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”