22.6.2024

Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut

Kuva Marko Jokela

”Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme.”

Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herättää aika ajoin keskustelua niiden mahdollisiin merimatkan aikaisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Moottori päivitti tilanteen neljän varustamon eli Tallink Siljan, Viking Linen, Eckerö Linen ja Finnlinesin osalta.

Tulos on kiteytettynä selkeä: sähköautot ovat kuljetusten kannalta kuin tavalliset autot, ne siis kelpaavat kyytiin, kunhan sähköauto ei ole vaurioitunut.

Jonkin verran käytännöissä on varustamojen kesken kuitenkin eroavaisuuksiakin. Yhteistä on, että aihe on varustamojen tarkassa seurannassa, kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista elokuussa 2023, jonka otsikkona oli Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Norjassa tuli kielto

Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herätti keskustelua Suomessa esimerkiksi sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla 2023, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja. Moottori kertoi tuolloin tuoreeltaan aiheesta otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin.

Moottori kysyi varustamoilta tuoreet kannat sähköautojen kuljettamiseen laivoilla. Kysyimme varustamoilta myös siitä, onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia tai ehtoja.

Tallink Silja: ei muutoksia viime vuodesta

Tallink Siljan viestinnän asiantuntija Annika Mäki kertoo, ettei sähköautojen kuljettamisen suhteen ole tapahtunut muutoksia viime vuodesta.

– Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme. Aluksillamme on kuitenkin päivitetty erityisesti sähköpalojen torjuntaan tarkoitettua paloturvallisuusvarustusta ja lisätty miehistömme koulutusta muun muassa sähköpalojen käsittelyyn liittyen.

Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?

– Kaasuautojen kuljetuksessa ei ole erityisiä rajoituksia tai ehtoja. Kaikilla autokansilla on kaasuilmaisimet ja riittävä ilmankierto sekä ilmanvaihto taataan määräysten mukaisesti.

Eckerö Line: ei muutoksia, ei latausta

Eckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kertoo, että Eckerö Line ei ole muuttanut ohjeistuksiaan sähköautojen kuljettamisen suhteen sitten viime vuoden.

– Latausta ei ole mahdollista suorittaa laivassa ja vain vahingoittumattomat sähköautot sallitaan kuljetettavaksi m/s Finlandialla ja m/s Finbo Cargolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viking Line: ei muutoksia, lisää autoja

Punaisillakaan laivoilla ei ole tehty muutoksia ohjeistuksiin sähköautojen kuljettamisessa, taustoittaa Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.

– Mikään ei ole muuttunut, paitsi sähköoutojen määrä on lisääntynyt. Sovellamme samoja ohjeistuksia kuin aiemminkin (Guidance on the carriage of AFV:s in RO-RO spaces), jotka EMSA (European Maritime Safety Agency) Euroopan meriturvallisuusvirasto julkaisi keväällä 2022

Näistä olemme ottaneet käyttöön varustamokohtaisia menettelytapoja turvallisuusjohtamisjärjestelmässämme.

Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?

 – Varauksen yhteydessä – samoin kuin sähköautojen kohdalla – on ilmoitettava, että kyseessä on kaasukäyttöinen ajoneuvo. Kaasuautot vaikuttavat harvinaisemmilta, mutta LNG-käyttöisiä kuorma-autoja tulee silloin tällöin laivaan, ja meillä on joitakin käytäntöjä, joita noudatetaan, muun muassa polttoaineventtiilin sulkeminen LNG-säiliön ja moottorin välillä, kun ajoneuvo on sijoitettu paikoilleen.

Finnlines: voidaan kuljettaa, ei voi ladata

Finnlinesin Marine Manager Anders Hamming vahvistaa, että varustamon toimintaohjeet sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla ovat EMSAn (European Maritime Safety Agency) ohjeistuksen mukaisia.

– Seuraamme tarkasti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta, Hamming linjaa.

Finnlinesilta kerrotaan, että varustamon aluksille on hankittu lisälaitteita erityisesti sähköautopalojen sammutukseen ja laivahenkilökunta on saanut erikoiskoulutusta ja harjoittelee säännöllisesti.

– Laivahenkilökunta koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa. Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat