22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme.” Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herättää aika ajoin keskustelua niiden mahdollisiin merimatkan aikaisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Moottori päivitti tilanteen neljän varustamon eli Tallink Siljan, Viking Linen, Eckerö Linen ja Finnlinesin osalta.Tulos on kiteytettynä selkeä: sähköautot ovat kuljetusten kannalta kuin tavalliset autot, ne siis kelpaavat kyytiin, kunhan sähköauto ei ole vaurioitunut.Jonkin verran käytännöissä on varustamojen kesken kuitenkin eroavaisuuksiakin. Yhteistä on, että aihe on varustamojen tarkassa seurannassa, kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista elokuussa 2023, jonka otsikkona oli Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNorjassa tuli kieltoSähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herätti keskustelua Suomessa esimerkiksi sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla 2023, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja. Moottori kertoi tuolloin tuoreeltaan aiheesta otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin.Moottori kysyi varustamoilta tuoreet kannat sähköautojen kuljettamiseen laivoilla. Kysyimme varustamoilta myös siitä, onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia tai ehtoja.Tallink Silja: ei muutoksia viime vuodestaTallink Siljan viestinnän asiantuntija Annika Mäki kertoo, ettei sähköautojen kuljettamisen suhteen ole tapahtunut muutoksia viime vuodesta.– Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme. Aluksillamme on kuitenkin päivitetty erityisesti sähköpalojen torjuntaan tarkoitettua paloturvallisuusvarustusta ja lisätty miehistömme koulutusta muun muassa sähköpalojen käsittelyyn liittyen.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?– Kaasuautojen kuljetuksessa ei ole erityisiä rajoituksia tai ehtoja. Kaikilla autokansilla on kaasuilmaisimet ja riittävä ilmankierto sekä ilmanvaihto taataan määräysten mukaisesti.Eckerö Line: ei muutoksia, ei lataustaEckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kertoo, että Eckerö Line ei ole muuttanut ohjeistuksiaan sähköautojen kuljettamisen suhteen sitten viime vuoden.– Latausta ei ole mahdollista suorittaa laivassa ja vahingoittumattomat sähköautot sallitaan kuljetettavaksi m/s Finlandialla ja m/s Finbo Cargolla. Tämän lisäksi Finbo Cargo kuljettaa myös vahingoittuneita sähköautoja, ja silloin ne luokitellaan vaarallisiksi aineiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: ei muutoksia, lisää autojaPunaisillakaan laivoilla ei ole tehty muutoksia ohjeistuksiin sähköautojen kuljettamisessa, taustoittaa Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.– Mikään ei ole muuttunut, paitsi sähköoutojen määrä on lisääntynyt. Sovellamme samoja ohjeistuksia kuin aiemminkin (Guidance on the carriage of AFV:s in RO-RO spaces), jotka EMSA (European Maritime Safety Agency) Euroopan meriturvallisuusvirasto julkaisi keväällä 2022Näistä olemme ottaneet käyttöön varustamokohtaisia menettelytapoja turvallisuusjohtamisjärjestelmässämme.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja? – Varauksen yhteydessä – samoin kuin sähköautojen kohdalla – on ilmoitettava, että kyseessä on kaasukäyttöinen ajoneuvo. Kaasuautot vaikuttavat harvinaisemmilta, mutta LNG-käyttöisiä kuorma-autoja tulee silloin tällöin laivaan, ja meillä on joitakin käytäntöjä, joita noudatetaan, muun muassa polttoaineventtiilin sulkeminen LNG-säiliön ja moottorin välillä, kun ajoneuvo on sijoitettu paikoilleen.Finnlines: voidaan kuljettaa, ei voi ladataFinnlinesin Marine Manager Anders Hamming vahvistaa, että varustamon toimintaohjeet sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla ovat EMSAn (European Maritime Safety Agency) ohjeistuksen mukaisia.– Seuraamme tarkasti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta, Hamming linjaa.Finnlinesilta kerrotaan, että varustamon aluksille on hankittu lisälaitteita erityisesti sähköautopalojen sammutukseen ja laivahenkilökunta on saanut erikoiskoulutusta ja harjoittelee säännöllisesti.– Laivahenkilökunta koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa. Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Artikkelia täydennetty Finbo Cargon tiedoilla 3.10. klo 23.55. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan