9.8.2023 Laivat Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autot aluksilla ja paloturvallisuuden takaaminen merikuljetusten aikana nousivat keskusteluihin Hollannin edustalla sattuneen henkilöautoja kuljettavan rahtialuksen palon vuoksi. Sähköautojen kuljettaminen merta kyntävillä aluksilla on herättänyt keskustelua niiden mahdollisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Keskustelu Suomessa on virinnyt etenkin sen vuoksi, että vastikään sattui Fremantle Higway -rahtialuksen palo Hollannin edustalla. Sen kyydissä oli tiettävästi 3 800 autoa, joista osa sähköautoja. Palon syttymissyy on vielä tutkinnan alla.Alusten autokansien mahdolliset palouhkat ovat varustamojen tarkassa seurannassa, kuten Moottori kirjoitti helmikuussa otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin. Nyt on syytä kysyä varustamoilta, onko tilanteeseen eli autojen ja erityisesti sähköautojen merikuljetuksiin etenkin matkustaja-aluksilla tullut tai tulossa uusia käytäntöjä. Sähköautot ovat erityisessä tarkkailussa sen vuoksi, että jos ne syystä tai toisesta syttyvät palamaan ja palo leviää auton akustoihin, on tällainen palotyyppi hankala haaste sammutettavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: riskejä minimoidenViking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoi Moottorille aiemmin, että varustamo on käsitellyt sähköautojen kuljettamista ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita jo usean vuoden ajan. Yhtiö on päivittänyt turvallisuusjärjestelmänsä EMSAn ohjeiden mukaisesti.Lindbergin mukaan yhtiö seuraa jatkuvasti sammutusaineiden kehitystä, ja on tehnyt riskianalyysejä kuljetuksiin liittyen ja ryhtynyt riskejä vähentäviin toimenpiteisiin.Punaisilla aluksilla on satsattu riskien ennaltaehkäisyyn, jottei esimerkiksi kolarivaurioituneita autoja kuljeteta aluksilla. Tätä varten on useita tarkastuspisteitä lähtöselvityksestä lastaukseen.Sähköautot myös varataan Viking Linella omalla nimikkeellä, jolloin autokantta lastaava henkilökunta tietää ennalta montako sähköautoa on tulossa.Konsernin tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström suhteuttaa riskejä.– Sähköauton kuljettaminen ei ole suurempi riski kuin tavallinen auto, jos akku ei ole rikki, mikä on mahdollista esimerkiksi, jos autolla on ajettu kolari. Tämän tarkistamme ulkoisesti niin lähtöselvitys tilanteessa kuin myös laivalla.Tiedotusjohtaja kertaa yhtiön sammutustoimet palotilanteissa.– Autopalossa sammutusvesi otetaan merestä, ja sitä on määräämättömästi saatavilla.Autokansilla tehdään joka tunti vahtikierros ja sen lisäksi tiloissa on lämpökamerat, jotka hälyttävät lämpötilan vaihdoksesta.Boijer-Svahnström kertoo yhtiönsä olevan jatkuvasti edellä vaatimustasoa, niin sammutusvälineistön kuin henkilökunnan koulutuksen suhteen, voidaksemme ennaltaehkäistä ja taata turvallisuuden matkustajillemme.– Laivoillamme on sprinklerit ja Hi-fog järjestelmä tätä varten ja laivan palomiehet on koulutettu tähän erityisillä sammutusvarusteilla. Teemme myös yhteistyötä viranomaisten kanssa ja heidän kanssaan on myös erilaisia turvallisuusharjoituksia.– Kuljetimme viime vuonna yli 630 000 henkilöautoa ja noin 120 000 rekkayksikköä, Boijer-Svahnström taustoittaa.Tallink Silja: vaurioituneiden sähköautojen kuljetus kiellettyäTallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd on kertonut yhtiön olevan odottavaisella kannalla sähköautojen kyyditsemisen suhteen.– Toistaiseksi emme ole kieltämässä. Sen sijaan vaurioituneiden sähköautojen kuljettaminen on meillä kiellettyä, Nöjd taustoittaa.Hänen mukaansa yhtiön asiantuntijat käyvät jatkuvaa keskustelua varustamoalan kanssa aiheesta.Viestinnän asiantuntija Armi Laine täydentää, että Tallink Siljalla riskien tunnistus autojen kuljettamisen suhteen on jatkuva käytäntö.– Olemme tunnistaneet sähköautoihin liittyviä riskejä. Kartoitamme jatkuvasti mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen ja miehistöämme koulutetaan erilaisia poikkeustilanteita varten säännöllisesti.Laine tuo esiin, ettei ”valitettavasti edelleenkään” ole saatavilla kaikkea tietoa tai prosesseja esimerkiksi sähköautojen paloturvallisuuteen liittyen.– Meidän laivoillamme ei ole ollut tapauksia, joissa olisi jouduttu sammuttamaan sähköautopaloa, Laine kertoo.Sprinklerin avulla aluksiSinivalkoisilla aluksilla autokannella sijaitsevan sähköauton sammutustyöt etenisivät siten, että ensin käynnistettäisiin autokannen sprinklerijärjestelmä, jonka jälkeen auton alle työnnettäisiin erikoislaite, johon kytketään paloletku. Tämä järjestelmä on ikään kuin suutinjärjestelmä, joka työntää paljon vettä auton alle ja viilentää samalla akkuja.Tavoitteena on saada palo sammutettua tai pidettyä hallinnassa. Aluksilla ei tule pulaa merkittävästäkään määrästä sammutusvettä, jota saadaan merestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEckerö Line: jos auto on kunnossaHelsingin ja Tallinnan väliä kyntävälta Eckerö Linen -varustamolta kerrotaan, ettei Moottorin aiempaan helmikuiseen artikkeliin verrattuna ole tullut muutoksia autojen kuljetuskäytäntöihin.Turvallisuusjohtaja Bo-Gustav Donning kertoi tuolloin, että varustamolle sähköautot alusten kyydissä ovat ok, kunhan autot ovat vahingoittumattomia. Vaurioituneita sähköautoja ei kyytiin hyväksytä.Finnlines: vaurioautoja ei kuljetetaFinnlinesilta kerrotaan, että merenkulkualalla on käynnissä tässäkin suhteessa käytäntöjen yhdenmukaistaminen. Viestintäpäällikkö Heidi Österberg kertoo, että varustamo seuraa tarkoin alan tutkimusta ja tekee yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.Österberg taustoittaa, että EMSA (European Maritime Safety Agency) on päivittänyt omat toimintaohjeensa sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla.– Näihin ohjeistuksiin perustuvat myös omatkin ohjeistuksemme.Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta.Österberg korostaa, että laivahenkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa.– Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: Varustamota:1:{i:0;s:6:"130456";} Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan