23.3.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun termit saattavat vaikuttaa polttomoottoriautoilijalle vierailta, mutta hevosvoimaan verrattuna ne ovat helppoja asioita. Osan termeistä pitäisi myös olla tuttuja yläasteen fysiikan tunnilta. Kilowatti, regenerointi, kolmivaihevirta ja pikalataus. Sähköautomaailma vilisee uusia termejä, ja välillä niitä lipsuu koeajoteksteihinkin hämmentämään. Se voi tehdä sähköautoista aluksi vieraan ja turhan teknisen tuntuisia, mutta kun sähköautoilun termit omaksuu, on kyse lopulta hevosvoimia ja oktaaneja yksinkertaisemmista asioista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho ja energiaAiemmassa juttusarjamme osassa perehdyimme jo tehon yksikköön kilowatti. Kilowatteja on yritetty tuoda hevosvoimien tilalle automaailmaan jo vuosikymmeniä, ja kenties sähköautojen myötä tässä onnistutaankin: moottoritehot ilmoitetaan kilowateilla, samoin lataustehot. Akkuun taas varastoidaan energiaa kilowattitunteina, jonka perusta on kilowatin teholla työskentely tunnin ajan.RegeneraatioRegenerointi ja samaa tarkoittava rekuperaatio ovat myös akun latautumiseen liittyviä vierasperäisiä sanoja, jotka ovat tulleet jo tutuksi hybridiautoissa. Termit viittaavat sähköauton kykyyn kerätä liike-energiaa talteen käyttämällä auton sähkömoottoria generaattorina. Kyse on siis auton kiihdyttämiseen käytetyn energian keräämisestä talteen. Kaikkea liike-energiaa ei saada talteen häviöiden vuoksi, joten sähköautoillakin parhaaseen taloudellisuuteen pääsee rullaamalla.Koti- ja pikalatausSähköautoilun termit sisältävät myös lataussanastoa. Lataukseen perehdymme myöhemmin tarkemmin, mutta on tärkeää erottaa kaksi peruskäsitettä: kotilatauksenakin tunnettu vaihtosähkölataus (vaihtovirtalataus) ja pikalataukseksi kutsuttu tasasähkölataus (tasavirtalataus).Kaikkia sähköautoja voi ladata kotitöpselistä. Koska töpseliä ei ole suunniteltu suureen kuormitukseen, on turvallisuuden tähden autojen latausvirtaa rajoitettu 8–10 ampeeriin, mikä tarkoittaa 1,8–2,3 kilowatin lataustehoa. Latausajan voi teoriassa laskea jakamalla akun koon, esimerkiksi 27 kilowattituntia, latausteholla. 27 kilowattituntia jaettuna 2,3 kilowatilla on 11,7 tuntia. Käytännössä korkeammilla tehoilla lataus hidastuu loppupäässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilatausasemaKotilatausasema kuulostaa hienolta, mutta käytännössä kyse on turvallisesti talon sähköverkkoon kytketystä latauskaapelista. Kotilatausasema sallii korkeampien latausvirtojen käyttämisen, ja se tarjoaa auton käytettäväksi sähköverkon kolme rinnakkaista vaihetta, jota puhekielessä usein nimitetään voimavirraksi. Latauksen teho riippuu kuitenkin autosta: osa hyödyntää vain yhtä vaihetta, osa kahta ja osa kolmea.Kotilatausasemien latauskaapeli kiinnittyy lähes kaikkiin sähköautoihin Type 2 -liittimellä, osa taas tarvitsevat erillisen Type 2 -latauskaapelin. Julkiset latausasemat toimivat samoin.Käytännössä sekä kotilatausasemat että julkiset Type 2 -latausasemat vain yhdistävät sähköverkon autoon sisäänrakennettuun laturiin, joka huolehtii akun latauksesta. Lataustehon maksimi on autokohtainen, mutta vaihteluväli on tyypillisesti 7–22 kilowattia.PikalatausPikalataus-termillä viitataan tasasähköllä tapahtumaan korkeateholataukseen. Tekninen ero on siinä, että pikalaturi kytkeytyy suoraan tasasähköllä auton akkuun, ohittaen ajoneuvon oman latausjärjestelmän. Ratkaisu on tehty siksi, että pikalaturit itsessään maksavat usein enemmän kuin ladattava sähköauto. Valtaosa Suomen pikalatureista on teholtaan 50 kilowattia. Yli 100 kilowatin asemia on Suomessakin jo parisenkymmentä ja 350 kilowattia on tarjolla kolmella asemalla. Latausteho riippuu kuitenkin ladattavasta autosta. Pikalatauksesta puhtaan myös latausstandardien nimillä: CCS ja CHAdeMO. Niihin palaamme myöhemmin.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Maailmassa jo yli miljoona latausasemaa sähköautoille – Kiina ja Ranska kehityksen vetureina Pikakurssi Norjan maantietoa – ja vähän sähköautoilua siinä sivussa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin