23.3.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun termit saattavat vaikuttaa polttomoottoriautoilijalle vierailta, mutta hevosvoimaan verrattuna ne ovat helppoja asioita. Osan termeistä pitäisi myös olla tuttuja yläasteen fysiikan tunnilta. Kilowatti, regenerointi, kolmivaihevirta ja pikalataus. Sähköautomaailma vilisee uusia termejä, ja välillä niitä lipsuu koeajoteksteihinkin hämmentämään. Se voi tehdä sähköautoista aluksi vieraan ja turhan teknisen tuntuisia, mutta kun sähköautoilun termit omaksuu, on kyse lopulta hevosvoimia ja oktaaneja yksinkertaisemmista asioista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho ja energiaAiemmassa juttusarjamme osassa perehdyimme jo tehon yksikköön kilowatti. Kilowatteja on yritetty tuoda hevosvoimien tilalle automaailmaan jo vuosikymmeniä, ja kenties sähköautojen myötä tässä onnistutaankin: moottoritehot ilmoitetaan kilowateilla, samoin lataustehot. Akkuun taas varastoidaan energiaa kilowattitunteina, jonka perusta on kilowatin teholla työskentely tunnin ajan.RegeneraatioRegenerointi ja samaa tarkoittava rekuperaatio ovat myös akun latautumiseen liittyviä vierasperäisiä sanoja, jotka ovat tulleet jo tutuksi hybridiautoissa. Termit viittaavat sähköauton kykyyn kerätä liike-energiaa talteen käyttämällä auton sähkömoottoria generaattorina. Kyse on siis auton kiihdyttämiseen käytetyn energian keräämisestä talteen. Kaikkea liike-energiaa ei saada talteen häviöiden vuoksi, joten sähköautoillakin parhaaseen taloudellisuuteen pääsee rullaamalla.Koti- ja pikalatausSähköautoilun termit sisältävät myös lataussanastoa. Lataukseen perehdymme myöhemmin tarkemmin, mutta on tärkeää erottaa kaksi peruskäsitettä: kotilatauksenakin tunnettu vaihtosähkölataus (vaihtovirtalataus) ja pikalataukseksi kutsuttu tasasähkölataus (tasavirtalataus).Kaikkia sähköautoja voi ladata kotitöpselistä. Koska töpseliä ei ole suunniteltu suureen kuormitukseen, on turvallisuuden tähden autojen latausvirtaa rajoitettu 8–10 ampeeriin, mikä tarkoittaa 1,8–2,3 kilowatin lataustehoa. Latausajan voi teoriassa laskea jakamalla akun koon, esimerkiksi 27 kilowattituntia, latausteholla. 27 kilowattituntia jaettuna 2,3 kilowatilla on 11,7 tuntia. Käytännössä korkeammilla tehoilla lataus hidastuu loppupäässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilatausasemaKotilatausasema kuulostaa hienolta, mutta käytännössä kyse on turvallisesti talon sähköverkkoon kytketystä latauskaapelista. Kotilatausasema sallii korkeampien latausvirtojen käyttämisen, ja se tarjoaa auton käytettäväksi sähköverkon kolme rinnakkaista vaihetta, jota puhekielessä usein nimitetään voimavirraksi. Latauksen teho riippuu kuitenkin autosta: osa hyödyntää vain yhtä vaihetta, osa kahta ja osa kolmea.Kotilatausasemien latauskaapeli kiinnittyy lähes kaikkiin sähköautoihin Type 2 -liittimellä, osa taas tarvitsevat erillisen Type 2 -latauskaapelin. Julkiset latausasemat toimivat samoin.Käytännössä sekä kotilatausasemat että julkiset Type 2 -latausasemat vain yhdistävät sähköverkon autoon sisäänrakennettuun laturiin, joka huolehtii akun latauksesta. Lataustehon maksimi on autokohtainen, mutta vaihteluväli on tyypillisesti 7–22 kilowattia.PikalatausPikalataus-termillä viitataan tasasähköllä tapahtumaan korkeateholataukseen. Tekninen ero on siinä, että pikalaturi kytkeytyy suoraan tasasähköllä auton akkuun, ohittaen ajoneuvon oman latausjärjestelmän. Ratkaisu on tehty siksi, että pikalaturit itsessään maksavat usein enemmän kuin ladattava sähköauto. Valtaosa Suomen pikalatureista on teholtaan 50 kilowattia. Yli 100 kilowatin asemia on Suomessakin jo parisenkymmentä ja 350 kilowattia on tarjolla kolmella asemalla. Latausteho riippuu kuitenkin ladattavasta autosta. Pikalatauksesta puhtaan myös latausstandardien nimillä: CCS ja CHAdeMO. Niihin palaamme myöhemmin.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Maailmassa jo yli miljoona latausasemaa sähköautoille – Kiina ja Ranska kehityksen vetureina Pikakurssi Norjan maantietoa – ja vähän sähköautoilua siinä sivussa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster