7.8.2020

Maailmassa jo yli miljoona latausasemaa sähköautoille – Kiina ja Ranska kehityksen vetureina

Sähköauton latauspiste

BloombergNEF:n mukaan maailmassa on jo yli miljoona latausasemaa sähköautoille. Julkisten latausasemien määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana.

Maailmassa on jo yli miljoona latausasemaa sähköautoille. Itse asiassa tämä merkkipaalu on livahtanut silmiemme ohi, sillä miljoonan julkisen latausaseman raja rikottiin BloombergNEF:n mukaan jo joskus toukokuun tienoilla. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Julkisten latausasemien määrä on tuplaantunut noin kolmessa vuodessa eli vielä 2017 tienoilla niitä oli noin 500 000 kappaletta. Suurin osa julkisista latausasemista on rakennettu Kiinaan, ja ehkä monelle jopa yllättäen, Eurooppaan. Pohjois-Amerikka jää kisassa kolmanneksi – osin varmasti hieman heikomman sähköverkkonsa rajoittamana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli miljoona latausasemaa sähköautoille

Kiina on ylivertainen edelläkävijä sähköautoilun saralla, sillä puolet maailman latausasemista sijaitsee siellä. Osin tätä toki auttaa valtava väestö – onhan Kiinassa selvästi enemmän asukkaita kuin Euroopassa ja Yhdysvalloissa yhteensä. Siitä huolimatta kehittynyt sähköautojen infra on Kiinassa tosiasia ja kehitys etenee vauhdilla jatkossakin.

Euroopan puolella Ranska on latausverkoston kehityksen kärkimaa. Osin tätä kehitystä siivittää kamppailu haluttujen sijaintien saamisesta ennen kilpailijoita. Esimerkiksi juuri Ranskassa valtion sähköyhtiö EDF, Engie ja Ionity pyrkivät saamaan latausasemansa parhaille paikoille.

Euroopan unioni on julkaissut tavoitteensa saada luotua Euroopan sisälle miljoona julkista latauspistettä vuoteen 2025 mennessä. Saksassa kehitystä siivittää vaatimus jokaiselta huoltoasemalta löytyvästä latauspisteestä sähköautolle. Näin verkosto saattaa kehittyä, ainakin joissain Euroopan maissa, osin jopa kysyntää nopeammin.

Pohjois-Amerikassa pandemian jälkeinen aika saattaa vauhdittaa sähköautoiluun siirtymistä. Lisäksi Yhdysvaltojen julkisten latausasemien lisärakentamista saattaa siivittää uusien sähköisten lava-automallien julkistukset, sillä esimerkiksi Ford, Hummer, meille tuntemattomampi Rivian sekä Tesla tulevat tarjoamaan akulla varustettuja lava-autoja muutaman seuraavan vuoden sisällä. Myös General Motors on vihdoin sijoittanut latausverkostoon – vain 24 vuotta ensimmäisen sähköautonsa jälkeen.

Koska Yhdysvaltain presidenttiehdokas Joe Biden on puhunut vahvasti sähköautoilun ja siihen vaadittavan latausverkoston puolesta, myös tulevat vaalit saattavat vaikuttaa suuresti Yhdysvaltojen julkisten lataupisteiden määrän kehitykseen. Tilastojen mukaan Alankomaissa on enemmän latauspiuhoja kuin Yhdysvalloissa, vaikka koko maassa on vähemmän ajokortteja kuin New Yorkin osavaltiossa.

BloombergNEF ennustaa joka kymmenennen uuden auton olevan sähkökäyttöinen vuonna 2025 ja että maailmaan tarvitaan 12 miljoonaa latauspistettä ja 400 miljardia dollaria lisäinvestointia infraan vuoteen 2040 mennessä. Luonnollisesti nämä kaksi arviota ovat täysin riippuvaisia toisistaan, sillä vähemmän myytyjä sähköautoja tarkoittaisi vähemmän vaadittavia latauspisteitä, joka tarkoittaa pienempää investointia.

Lähde: Automotive News Europe, Kuvituskuva: Jari Saarentaus / Moottorin arkisto

Luetuimmat