7.6.2020

Saksa vaatii, että huoltoasemilla on jatkossa myös latauspiste sähköautoille

Saksa vaatii, että huoltoasemilla on jatkossa myös latauspiste sähköautoille saksa vaatii latauspiste huoltoasema

Mittavien talouden tukitoimien yhteydessä Saksan hallitus ilmoitti, että se haluaa jokaisen huoltoaseman yhteyteen myös latauspisteen laajentaakseen sähköautojen latausverkostoa koko maassa.

Saksan hallitus julkisti tällä viikolla yhteensä 130 miljardin euron talouden elvytyspaketin, josta osa kohdistuu myös autokauppaan ja liikenteeseen. Talouspaketista 2,5 miljardia euroa ohjataan akkukennotuotannon ja latausinfrastruktuurin tukemiseen. Osana pakettia valtio vaatii jatkossa, että maan polttoaineasemilla on oltava latauspisteitä myös sähköautoille. Saksan autoliitto ADAC:in mukaan maassa on tällä hetkellä 14 118 huoltoasemaa.

Yhdessä korotettujen sähköauton hankintatukien kanssa toimista odotetaan selvää piristystä maan sähköautokauppaan. Toukokuussa 3,3 prosenttia Saksassa myydyistä autoista oli täyssähköautoja ajoneuvovirasto KBA:n mukaan.

Saksassa on tällä hetkellä 27 730 sähköautojen latauspistettä. Saksan vesi- ja energiateollisuutta edustava BDEW on kuitenkin arvioinut, että maa tarvitsisi noin 70 000 latauspisteen verkoston, että sähköautot voisivat saavuttaa kriittisen massan autokaupassa. Tavallisten latauspisteiden lisäksi järjestö peräänkuuluttaa noin 7 000 pikalatauspisteen verkostoa.

– Tiedämme, että toimintamatkaan liittyvä ahdistus on 97 prosenttia syistä, miksi sähköautoa ei hankita. Saksan linjaus yrittää korjata tätä ongelmaa, sillä tiedät, että bensa-asema on aina avoinna, kommentoi uusiutuvaan energiaan investoivan Quercus Real Assetsin hallituksen puheenjohtaja Diego Biasi.

– Tämä on hyvin selkeä sitoumus akkukäyttöisiin ajoneuvoihin ja merkitsee, että sähköinen liikkuvuus on tulevaisuuden teknologia. Kansainvälisesti tämä nostaa Saksan kärkimaiden joukkoon sähköautojen tukemisessa, kommentoitiin puolestaan energian varastoitumiseen erikoistuneelta The Mobility Houselta. Yhtiöön ovat sijoittaneet muun muassa Daimler ja Renault-Nissan.

Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat