15.3.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat automaailman kuumin kysymys. Juttusarjassa käymme läpi sähköautoilun syitä, tekniikkaa ja seurauksia. Sähköautojen saapuminen johtuu kasvaneesta ympäristötietoisuudesta. Hiilipäästöjen kanssa kamppaileville yhteiskunnille sähkökäyttö tarjoaa kolme päähoukutinta. Sähköauton hyötysuhde on korkea, eli sähköauto käyttää merkittävästi polttomoottoria suuremman osan annetusta energiasta auton liikuttamiseen. Energiaa mitataan kilowattitunneilla. Yksi kilowattitunti, 1 kWh, tarkoittaa tunnin kestävää työtä yhden kilowatin (1,36 hv) teholla. Jos sähköauto ajaa tasanopeutta 100 kilometriä tunnissa, työskentelee sen moottori noin 20 hevosvoiman eli 15 kilowatin teholla. Jos matka kestää tunnin ajan, kuluu energiaa 15 kilowattituntia. Auton kulutukseksi voidaan näin ilmoittaa 15 kilowattituntia per sata kilometriä, 15 kWh/100 km. Lukema on kompaktille sähköautolle tyypillinen. Vertailun vuoksi samaa energiamäärää vastaa 1,5 l/100km bensiininkulutus – mahdoton lukema. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hukan minimointia Sähköautolla liikkuminen siis hukkaa vähemmän energiaa, mikä säästää maailman resursseja. Juuri energiataloudellisuus on sähköauton halpojen ajokilometrien takana – tyypillisesti sadan kilometrin ajo maksaa sähköautolla reilut pari euroa. Päähoukutin numero kaksi on sähkön joustavuus energiavarastona. Sähköä tehdään yhteiskunnan käyttöön lukuisilla eri tavoilla, ja osa näistä on hiilipäästöistä vapaita. Teoriassa bensiiniäkin voisi polttaa turbiinin kautta sähköksi: hiilipäästöjä syntyisi, mutta sähköauton paremman hyötysuhteen vuoksi kilometrikohtaiset päästöt jäisivät polttomoottoria matalammaksi. Tärkeää on, että sähköauton päästöt riippuvat pääasiassa valtion energiapolitiikasta: jos valtio vaihtaa kivihiilestä tuuli- tai ydinvoimaan, puhdistuvat kymmenvuotiaankin sähköauton ajokilometrit. Sähköauto ei myöskään ala saastuttaa enempää ikääntyessään. Varjopuolena eri sähköautojen suurista kulutuseroista ei puhuta lainkaan: toinen sähköauto voi kuluttaa lähes tuplasti enemmän kuin toinen, mutta kaikki nauttivat saman viherkehän paisteesta. Ruuhka ei saastuta Kolmas päähoukutin on sähköauton paikallispäästöttömyys. Maailman suurkaupungeissa seisovien ruuhkien likaama hengitysilma on todellinen ongelma. Sähköautot eivät ole päästöttömiä, mutta kivihiilelläkään liikkuvan auton päästöt eivät tule kanssaliikkujien hengitettäviksi keskelle kaupunkia – ja paremman hyötysuhteen vuoksi päästöjä syntyy vähemmän. Suomessa kaupunkien ilmanlaatu ei ole noussut keskustelunaiheeksi: suurimmatkin keskittymät ovat meillä varsin pieniä ja sijaitsevat tuuletusta tarjoavalla rannikolla. Haasteitakin on Pelkkää ruusuilla tanssimista sähköautoilukaan ei ole: akkukemioiden tuotantoketjujen eettisyydestä puhutaan paljon, ja ylipäänsä akkutuotannon riittävyys saattaa vielä vaihtua kysymysmerkistä huutomerkiksi, jos sähköautojen suosio kasvaa autonvalmistajien ennakoimalla tavalla. Akkujen kierrätettävyydessäkin on vielä paljon opittavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusteet tärkeitä Ostaisinko siis sähköauton? Kysymys on jatkuvasti esillä. Sähköautokeskusteluissa tunteet ja faktat sekoittuvat, ja tarjolla olevista sähköautoista toiset ovat toisia kypsempiä. Uudessa juttusarjassa käymme läpi sähköautoilun perusteet ja mainitsemme huomionarvoisia seikkoja, jotka tietämällä sähköautoa harkitseva voi löytää omaan käyttöön parhaiten sopivan tuotteen. Pääpaino on täyssähköautoissa, mutta monet teemat sivuavat myös ladattavia hybridimalleja. Juttu on julkaistu alun perin Moottorissa 10/2019. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?