30.8.2022 Liikenne Sähköautoilun blues: onni yksillä, latauspiuha toisilla VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen lisääntyvän sähköistymisen haasteita ovat ”riittämätön määränpäälataus kaupungeissa ja matkailukohteissa, kirjava maksujärjestelmä sekä kalliit roaming-maksut”. VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen pohtii työkseen eri näkökulmista sähköisen liikenteen edellytyksiä ja nykyhaasteita.Sähköautoilu lisääntyy, joten Paakkinen on vakuuttunut, että suurteholaturein varustettuja latauskenttiä eli usean latauspaikan alueita tarvitaan nopeasti lisää. Hän määrittelee suurteholatauskentäksi latauspaikan, jonka teho on vähintään 150 kW.VTT:n asiantuntija on sitä mieltä, että aika on ajanut sen ohitse, että enää kannattaisi rakentaa yksittäisiä yhden auton pikalatureita kuin korkeintaan hieman syrjemmälle eli alueille, jossa tarve on vähäinen ja lähinnä satunnaista.Yksi ainoa ratkaisu eri puolille maata järkeväksi latauskentäksi ei ole kuitenkaan toimiva, vaan paljon riippuu latauskentän sijainnista ja käyttötarpeista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArjen lataushaasteet moninaisetSähköautoilijat tietävät hyvin arkiautoilun haasteet lataamisessa. Niitä ovat Paakkisen luettelemina esimerkiksi riittämätön määränpäälataus kaupungeissa ja matkailukohteissa, kaupunkien vähäinen panostaminen asukkaiden kadunvarsilataukseen ja etenkin vuokrakiinteistöjen osalta riittämättömät kannusteet kiinteistöjen omistajille rakentaa kiinteistöihin latauspisteitä.– Ongelma on myös kirjava maksujärjestelmä ja sen osalta puutteellinen autoilijoiden opastaminen sekä kalliit roaming-maksut, lataussähkön hintaan kun ei vaikuta yksinomaan sähkön hinta kilowattitunnilta, Paakkinen pohtii.Hänen mukaansa on ollut jopa hieman yllättävää, ettei sähköautojen lataushinnoissa ole suuremmin, ainakaan vielä, näkynyt sähkön hinnannousu.– Toimijoilla on varmaankin taustaltaan pitkäkestoisia yhä voimassa olevia sähkösopimuksia tai liiketoimintamalli perustuu muuhun kuin pelkkään sähkön myymiseen.Joskus käy tuuri, aina ei– Joskus sähköautoilija tulee tyhjälle latauskentälle ja hyötyy auton vastaanottokykyjen rajoissa kaikesta tarjolla olevasta tehosta, joskus tehon saa jakaa kanssa-autoilijoiden kanssa, ja joskus vapautuvaa latauspaikkaa voi joutua odottamaan, kuvaa sähköautolla itsekin ajava Paakkinen.– Omalla kohdalla Tampereen ja Helsingin väliä usein ajavana olen havainnut, että sunnuntain iltapäivät ovat esimerkiksi Toijalassa lataamista haikailevan kannalta haastavia, latureilla on ruuhkaa viikonloppukulkijoista, Paakkinen kertoo.Latausverkosto kasvussaTäyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä Suomessa on nousemassa lähemmäs Pohjoismaista ja EU:n yleistä tasoa. Sähköautojen määrä liikenteessä kasvoi vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 25 174 autolla, joista 40 % eli 10 060 autoyksilöä oli täyssähköautoja.Kaikkien sähköautojen määrä liikenteessä oli kuluvan vuoden kesäkuun lopussa 125 084 autoa, joka on 4,4 prosenttia koko autokannasta. Tästä määrästä ladattavia hybridejä oli 92 103, täyssähköautoja 32 981.Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 -raportin luvut tarkoittavat sitä, että Suomessa on 34 täyssähköautoa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohti.– Täyssähköautojen ja suurteholatauspisteiden suhde on pysynyt samana verrattuna viime vuoteen, vaikka automäärän kasvu on ollut 125 % samassa ajassa. Eli suurteholatausverkko on pysynyt hyvin kasvussa mukana, Paakkinen arvioi liikenteen sähköistymisen kannalta myönteistä kehitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauskenttä 60 km väleinEuroopan unionissa on tekeillä linjaus vähäpäästöisten ajoneuvojen tankkaus-/latausinfrastruktuuria koskevaan direktiiviin, joka asetukseksi muuttuessaan tarkoittaisi, että jäsenvaltioissa tulisi rakentaa maan valtaväylien varrella jo vuoteen 2025 mennessä sähköhenkilöautoille latauskentät 60 kilometrin välein. Moottori uutisoi EU-linjauksista helmikuussa otsikolla Sähköautoilija, ollos huoleton, latausvirtaa on – muttei vielä kaikkialla.Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 300 kW, ja ainakin yhdeltä latausasemalta tulisi saada ulos virtaa vähintään 150 kW. Ja vuoteen 2030 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat kaksinkertaisiksi: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latausasemalta ulos vähintään 150 kW. Raskaalle kalustolle on omat vaatimuksensa latausverkoston rakentamiselle.Teksti: Marko Jokela Avauskuva: VTT / Liisa Mäkinen, muut kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: VTT, liikenne- ja viestintäministeriö / koordinaatioryhmä, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022 a:3:{i:0;s:6:"119919";i:1;s:6:"108520";i:2;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”