19.9.2022 Liikenne Sähköautojen hankintatuki loppuu – Timo Harakka: ”Siirtymäajan tuki” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sähköauton ostoon tarkoitetun hankintatuen määräraha on käytännössä käytetty jo liki loppuun. Liikenneministeri: ”Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki.” Suosittu sähköautojen hankintatuki loppuu. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo, että budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä.– Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki.Hallituksen esityksestä asiassa päätettiin tänäisessä Valtioneuvoston yleisistunnossa. 2 000 euron suuruisesta hankintatuesta ovat saaneet nauttia ne uusien täyssähköhenkilöautojen ostajat, joiden auto on maksanut alle 50 000 euroa.Liikenteen sähköistymisen rivakkuus yllätti monet ja söi hankintatuen määrärahat, eikä lisää hankintatukirahaa ole siis luvassa.– Traficomin arvion mukaan sähköautojen hankintatukien ja muuntotukien määräraha varataan loppuun syyskuun aikana. Tämä koskee henkilöautoja. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hankinta- ja muuntotukien hakuaikoja vastaamaan uusia määrärahapäätöksiä. Täyssähköautojen hankintatuen ja muuntotuen hakuaikaa lyhennettäisiin 31.12.2022 saakka, ministeri Harakka avaa näiltä osin hallituksen esitystä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut toimenpide– Budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä. Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki, Harakka toteaa ja pitää tukimallia onnistuneena toimenpiteenä.– Sen avulla on saatu merkittävä muutos käyttövoimamuutoksessa ja sähköautojen hankintamäärissä. Vuonna 2021 täyssähköautojen määrä kasvoi 136 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.Miten käy liikenteen sähköistymistavoitteiden ja päästötavoitteiden?– Hankintatukia jatketaan sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osalta, ja niihin määrärahoja on jäljellä haettavaksi, ministeri Harakka toteaa.– Päästötavoitteiden osalta tärkeä muutos on edessä juuri raskaassa liikenteessä. Budjettiriihessä tehtiin kirjaus toimista sähkön hinnan kohtuuttoman nousun kompensoimiseksi kotitalouksille. Samalla huolehditaan riittävistä kannustimista energian säästämiseen ja päästöttömän energian investointeihin. Tämä on pohjana myös liikenteen toimien jatkovalmistelulle. Sähköistymiskehityksen vauhdittamiseksi on nykyäänkin keinoja, kuten jakeluinfratuet sekä yksityiselle että julkiselle lataukselle.Kannatatteko ympäristöministeri ministeri Maria Ohisalon (vihr.) ajatusta yksityishenkilöille myönnettävistä valtion takaamista energiaomavaraisuuslainoista, joita vähävaraiset voisivat käyttää myös sähköautojen hankintaan?– Nyt tarvitaan hyviä keinoja irtautumiseen fossiilisesta energiasta, en vastusta sitä. Jatkovalmistelun myötä on varmasti parempi ottaa kantaa, kun yksityiskohdat ovat tiedossa.Hankintatukea haettiin ahkerastiKansalaiset ovat hakeneet hankintatukia ahkerasti, kuten Moottori kertoi viimeksi elokuun puolivälissä.Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli noin 10 prosenttia.Tukieuroista käytetty jo 97 %Erilaisille hankinta- ja muuntotuille oli valtion budjetista varattu yhteensä 26,5 miljoonaa euroa. Tukimäärärahojen suhteen raavitaan jo rahakirstun pohjaa: määrärahoista on käytetty 97 prosenttia, kertovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmat tiedot (päivitetty 19.9.2022).Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki on yksi valtioneuvoston Fossiilittoman liikenteen tiekartan avaintoimenpiteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoala kritisoi tukien ehtymistäAutoala on kritisoinut hankintatukien päättymistä. Tukimuodolle olisi tarvetta, sillä hintaero keskimääräisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa.Autoliitto on puolestaan ehdottanut, että sähköhenkilöautojen hankintatuki tulisi ulottaa myös käytettyihin sähköautoihin. Moottorin artikkelissa Autoliitto perusteli kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa.Autoalan näkemyksen mukaan tukea liikenteen sähköistymisen jatkamiseksi kaivataan kipeästi, sillä käyttövoimamurroksen alkuvuosiin suunnatun hankintatuen vaikutus sähköistymiseen on merkittävä. Tästä ovat alan mukaan esimerkkeinä Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys.Tuki tasaa hintaeroaAutotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toi syyskuun alussa esiin, että vaikka hankintatuki ei ole ainoa tekijä kotitalouksien hankintapäätöksissä, se helpottaa hankintaa, koska tuki tasaa hintaeroa verrattaessa uuden sähköauton hintaa samankokoisen uuden tai käytetyn polttomoottoriauton hintaan.Kallio uumoili Moottorin aiemmassa artikkelissa, että tuen loppuminen voi tuoda ikäviä lieveilmiöitä.– Mikäli sähköistyminen ei etene nykyistä kasvukäyrää selvästi rivakammin, on Suomen täytettävä päästötavoitteensa korottamalla entisestään biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta. Tämän tien päässä häämöttävät valtavat polttoaineiden hintojen nousut, Kallio arvioi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa