14.7.2022 Ajoneuvot Sähköistetty virtaviivailija – Hyundai Ioniq 6 niin kuin 610 kilometriä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 on korealaismerkin Ioniq-alabrändin seuraava sähköautomalli. Kulmikkaan vitosen jälkeen kutonen tutkii virtaviivaisuuden ja energiatehokkuuden mahdollisuuksia. Jos Hyundai Ioniq 5 on 45-konseptiauton tuotantopainos, on Hyundai Ioniq 6 samaa sukua Prophecy-konseptille. Neliovinen linjakas auto lähtee varsin eri linjoille kasarikulmikkaan sisarmallin jälkeen, mutta pinnan alla autot ovat läheistä sukua E-GMP-perusrakenteesta johtuen.Hyundaille makean linjakas neliovinen auto on selvästi tärkeä uutuus, sillä markkinointiruuvia oli kierretty lisäkierroksia auton luonnetta ja asiakaskuntaa esiteltäessä. Koska NFT-kiintiö on kuitenkin tältä vuodelta jo käytetty, puhutaan mielummin Ioniq 6:sta ihan vain autona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaviivainen, mutta ei coupéTäyssähköinen Hyundai Ioniq 6 on 4 855 mm pitkä ja auton akseliväli on 2 950 mm. Kutonen on hiukan vitosta pidempi, mutta akselivälissä kutonen tyytyy 50 mm lyhyempään tulokseen. Mittasuhde-ero Ioniq 5:een näkyy myös korkeudessa, joka jää 1 495 miillimetriin, eli noin 10 senttiä matalammaksi. Leveyttä uutuudella on 1 880 mm.Hyundai itse puhuu autosta sanaparilla “electrified streamliner”, viitaten 1920-luvun lentokoneisiin ja juniin, joiden sulavat puikulamuodot tavoittelivat mahdollisimman hyvää aerodynaamisuutta. Autoista esimerkkeinä mainittiin muun muassa Stout Scarab, Phantom Corsair sekä Saab 92. Ioniq 6:n ilmanvastuskerroin on 0,21 kamerapeileillä varustettuna. Keulan ilmanohjainten lisäksi muotoilupomo Simon Loasby pyytää kiinnittämään huomiota perän kaksoisspoilerirakenteeseen, jossa ylempi spoileri on kuin ylösalaisin asennettu siipi. Myös spoilereiden pikselivalaistukseen on kiinnitetty huomiota.Karkeasti auto on korimalliltaan perinteinen sedan (tavaratila 401 litraa, plus keulatila), mutta Hyundaille täytyy nostaa hattua monien merkkien “neliovinen coupé” -sekoilun välttämisestä. Merkki lähestyy muotoilua varsinkin Ioniq-malliston osalta shakkinappula-ajatuksella, eli jokaisella mallilla on oma tyylinsä, mutta yhdessä autot muodostavat yhtenäisen paletin.Sisätiloissa peruselementit ovat tutut Ioniq 5:stä, mutta erojakin on. Keskitunnelista on tehty kookkaampi tilanjakaja etuistuinten väliin ja tiloilla tavoitellaan koteloidumpaa ja rentouttavampaa kokemusta. Sisävalaistus on säädettävissä kaksialueisesti erilaisten tunnelmien luomiseksi. Hyvinvoinnin lisäksi kuljettajan työpisteen haluttin heijastelevan lentokoneen ohjaamoa. Hallintalaitteet ovat tutut sisarmallista. Merkin mukaan Hyundai Ioniq 6 on ensimmäinen aidosti etäpäivitettävä (OTA) Hyundai. Uutena elementtinä ohjauspyörän keskellä olevat neljä pistettä (H on morseaakkosilla neljä pistettä) kertovat väreillään auton tilasta esimerkiksi latauksen edistyessä.Etuistuimia on ohennettu kolmanneksella perusmalleihin verrattuna, joten myös takaistuimilla pitäisi olla riittävät tilat. Korimallin haasteeksi usein nouseva takapenkin pääntila täytyy kuitenkin arvioida myöhemmin.Kestävään kehitykseen on kiinnitetty huomiota suosimalla tai tarjoamalla paljon kierrätettyjä materiaaleja sisäverhoilussa. Istuinten ja katon kierrätetyn PET-muovin lisäksi kojelauta on kierrätettyä TPO-muovia. Pyöränkaarien korostemuovit on värjätty kierrätetyllä rengaspigmentillä ja Digital Green Pearl -ulkoväri on saanut pigmenttinsä bambutuhkasta.Tutut peruspalikatPinnan alla Hyundai Ioniq 6 luottaa Hyundai Motor Groupin 800 voltin E-GMP-perusrakenteeseen. Kookkaampi akkukoko on 77,4 kilowattituntia. Maailmalla autosta tulee myös pienempi akkuversio, mutta sen saapuminen Suomeen on kysymysmerkki. Akun esilämmitys on ainakin huomioitu tehtaan tasolla virallisia vastauksia myöten, joten sitä lienee syytä odottaa.Alustava kulutuslukema on 14,1 kWh/100 km ja alustavaksi toimintamatkaksi on kerrottu 610 kilometriä, joskin tarkempia WLTP-lukuja saataneen lähempänä markkinoille saapumista. Hyundain mukaan se on jälleen panostanut auton energiatehokkuuteen ilmanvastuksen lisäksi myös voimalinjassa. Jos autosta tarvitaan sähköä muuhun käyttöön, voidaan sitä ottaa 3,6 kilowatin teholla V2L-adapterilla. Pikalatauksen 10-80% vie noin 18 minuuttia, joten lataustehoa on hilattu hienoisesti ylöspäin Ioniq 5:een verrattuna.Mallistoon taka- ja nelivetoisena saapuva Hyundai Ioniq 6 luottaa nelivetoversiossa 239 kilowatin yhteistehoon. Sen turvin auto kiihtyy 5,1 sekunnissa 0–100 km/h. Valaistus, äänet ja sähköisen voimalinjan profiili ovat säädettävissä kuljettajaprofiilin mukaan.Tyyliä kaipaavilleHyundai ei tarjoa Ioniq 6:tta ainoana ratkaisuna kaikille käyttäjille, mutta muotoilusta innostuneille autosta on haluttu tehdä miellyttävä ja rauhoittava kokemus, joka pyrkii samalla pidemmälle energiatehokkuudessa ja kestävässä kehityksessä.Suomeen Hyundai Ioniq 6 saapuu näillä näkymin alkuvuodesta 2023. Auton tuotanto käynnistyy vielä tänä syksynä, jolloin saataneen tietoon myös hinnoittelu ennakkomyyntiä ajatellen. Inspiraatiota hintaveikkauksiin voi hakea Ioniq 5:stä, sillä varustetasot vastaavat toisiaan pääpiirteittäin.Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa