16.5.2019 Ajoneuvot Sähkövika tyssää matkan – runsas varustelu laittaa autojen laturin koville Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieavustuksia tekevä ADAC: autojen sähköjärjestelmissä suunnitteluvirheitä. Auto jättäessä tien poskeen, on ongelman taustalla useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore tiepalveluraportti, joka perustuu liki neljään miljoonaan tieavustukseen vuonna 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteena alimitoitettu akkuReilusti yli puolet (52,1 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin – akku mukaan luettuna.Akkuviat ovat yleinen riesa: akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut uuteen ennätykseen, 42 prosenttiin.Vertailun vuoksi mainittakoon, että 20 vuotta sitten, vuonna 1998, akku- ja sähkövikojen osuus yhteensä oli ainoastaan 31,3 prosenttia.Taustalla suunnitteluvirheitäADAC:n mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt autojen sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville.Akun tyhjeneminen voi johtua alihankintaosien laatupuutteista kustannussäästöjen kurimuksessa. Nykyautojen akut ja laturit ovat alimitoitettuja suureen sähkönkulutukseen verrattuna.Monissa nykyautoissa on virtasyöppö, sähkötoiminen PTC-lämmitysvastus matkustamon lämmitystä tehostamassa. Lyhyillä ajomatkoilla ja pakkasella akku ei ehdi latautua täyteen.Myös polttonestetoimisen lämmittimen käyttö auton esilämmitykseen on akkua voimakkaasti kuormittava seikka talvikäytössä.Joissakin malleissa mekaanisia toimintoja on muutettu sähkötoimisiksi, esimerkiksi pysäköintijarrun kytkentä ja vapautus. Sekin kuormittaa akkua. 20 miljoonan jäsenen ADAC ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Suomen Autoliiton jäsenjärjestö. ADAC on perustettu vuonna 1903. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 64 vuotta. ADACilla on 1 800 omaa tiepalveluautoa, ja lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 autoa. Vuonna 2018 oli neljä miljoonaa tiepalvelun avustustapausta. Apua annettiin siis joka kahdeksas sekunti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnustus toteutuiKuusi vuotta sitten ADAC ennusti, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi.Akun heikon varaustilan kanssa ollaan entistä pahemmin lirissä: Esimerkiksi muodikas sähkötoiminen pysäköintijarru voi jumittaa tai ei kytkeydy lainkaan toimintaan, jos akun varaustila on heikko. Apuvirran antamista tai akun vaihtoa itse ei suositella nykyautoille.Autojen monimutkaisen sähköjärjestelmän suojaamiseksi apuvirran antaminen autosta toiseen voi olla kielletty tai ohjekirjassa ei ole lainkaan neuvoja apuvirran käyttöön. Siinä ei auta muu kuin kutsua hinausauto paikalle.Älä vaihda akkua itseUusimpien mallien akkuakaan ei voi enää vaihtaa itse. Auton sähköjärjestelmä voi mennä sekaisin ja laitteet voivat vaatia uudelleen koodauksia taitamattomasti tehdyn akunvaihdon tai väärän akkutyypin asennuksen jälkeen.Akun vaihto on parasta antaa alan ammattilaisen tehtäväksi. Nykyauton hieno tekniikka vaatii tiettyyn malliin tarkalleen oikeanlaisen akun.Nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka on pitänyt akkuvikojen määrän suurena, vaikka start-stop-järjestelmä edellyttää modernin AGM- tai EFB-suurtehoakun käyttöä.Jarrutusenergian talteenotolla varustetun Start-stop-järjestelmän yhteydessä on käytettävä AGM-käynnistysakkua. (Absorbent Glass Mat).EFB -akku (Enhanced Flooded Battery) sopii perustason Start-Stop-järjestelmään, jossa ei ole jarrutusenergian talteenottoa.Joidenkin autojen ohjekirjoissa (esimerkiksi Škoda) suositellaan akun vaihtoa uuteen viimeistään viiden vuoden välein. Se on hyvä neuvo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkun valvontajärjestelmä auttaaJotkut autonvalmistajat ovat kohdistaneet syytökset akkuongelmista autonkäyttäjän kontolle: Epäillään käyttövirhettä tai huolimatonta huoltoa ja selitetään, että valmistaja ei voi tehdä mitään akkuongelmien ehkäisemiseksi.Edellä mainittu väite ei pidä paikkaansa. BMW on siitä hyvä esimerkki. BMW:ssä on jo vuosien ajan ollut akun valvontajärjestelmä, joka kytkee tarvittaessa turhia virtaa kuluttavia laitteita tai toimintoja pois päältä akun suojelemiseksi. Tulokset näkyvät. BMW:ssä ja sen omistamassa Minissä on vähiten tielle jättäneitä akkuongelmia.Sen sijaan joissakin kaukoidän automerkeissä (esimerkiksi Honda, Hyundai ja Kia) akkuongelmat muodostavat suurimman osan auton tielle jättäneistä vioista. Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset viat Saksassa vuonna 2018 Akku 42,0 prosenttia Moottori, moottorinohjaus 19,0 prosenttia Tunnistimet, anturit, diesel: polttonesteen ruiskutus bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä Sekalaiset viat 14,3 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, moottori ja voimansiirto Muut sähkölaitteet 10,1 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohtimet Renkaat 7,0 prosenttia Polttoainejärjestelmä 4,0 prosenttia Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite 2,4 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,2 prosenttia Akkuongelmien aiheuttamat tielle jäämiset 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi) (käyttöönottovuodet 2009, 2013 ja 2014 sekä niiden keskiarvo)MerkkiKäyttöönottovuosiVikaindeksi keskiarvo200920132014Mini2,82,11,42,1BMW5,21,61,02,6Audi12,42,12,15,5Mitsubishi7,88,84,77,1Porsche26,33,91,810,7Škoda18,59,15,811,1Smart16,18,110,011,4Citroën21,28,55,111,6VW20,29,16,712,0Mercedes-Benz23,96,95,312,0Peugeot19,912,35,512,6Opel19,813,18,813,9Renault22,210,512,114,9Dacia16,319,69,415,1Ford25,212,58,415,4Suzuki15,717,612,915,4Toyota21,914,310,315,5Nissan22,612,012,215,6Seat30,010,912,917,9Volvo34,212,07,718,0Mazda23,518,414,218,7Fiat16,522,721,920,4Kia20,623,817,320,6Hyundai23,424,514,420,8Honda31,626,823,127,2Täyssähköautojen osuuden ollessa vielä pieni, sähköautojen toimintavarmuudesta ei voi tehdä vielä tilastollisesti merkittäviä johtopäätöksiä. Viime vuonna ADAC antoi tiepalveluapua 400 sähköautolle.Teksti ja taulukko: Timo Turkula Lähde: ADAC Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: ADAC-tiepalvelutilasto Moottorissa: ADAC paljastaa mikä automalli hyytyy tien poskeen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja