29.3.2018

Saksalaislegendaa American Car Show’ssa: erikoisnäyttelyssä kuusi sukupolvea SL-Mercedeksiä

Mercedes-Benz SL
Pagoda

Messukeskuksessa pääsiäisenä ovat näytillä kuusi tuoreinta Mercedes-Benz SL -sukupolvea.

Pääsiäisenä Helsingin Messukeskuksessa järjestettävä American Car Show luottaa kuutiotuumien vetovoimaan, mutta tarjolla on muutakin nähtävää. Esimerkiksi lähes kaikki sukupolvet Mercedes-Benzin SL-kesäunelmasta.

SL:n tarina sarjatuotantoautona alkoi kaikkien tuntemasta 300 SL –lokinsiivestä vuonna 1954. Muotoilulegenda sai alkunsa, kun Mercedes-myyntiä Yhdysvalloissa harjoittanut Max Hoffman vakuutti emoyhtiö Daimlerin kehittämään 300 SL –kilpa-auton tyylinen katuauto.

Mercedes-Benz 300 SL (W194) -kilpa-auto vuodelta 1952.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alussa oli kilpa-auto

W194-mallikoodilla tunnettu 300 SL –kilpuri esiteltiin urheiluautojen kilpasarjoille vuonna 1952. Vain kymmenen kappaletta valmistettua autoa liikutti kaasuttimien ruokkima 3-litrainen rivikuutonen, joka antoi autolle 170-hevosvoiman tehon. Suorituskyky maksimoitiin huippukevyellä alumiiniputkirungolla. Näiden yhdistelmä antoi autolle nimen 300 SL, jossa kirjaimet viittaavat moottorikokoon ja keveyteen. Putkirungon rakenteet estivät perinteiset ovirakenteet, joten saksalaiset saranoivat luukut keskelle kattoa: tuloksena olivat lokinsiipiovet.

Lokinsiipi saapuu

Mercedes-Benz SL
300 SL "Lokinsiipi"

Kilpa-autoa mukaillut katumalli saikin lempinimekseen lokinsiipimersu. Moottori pysyi kolmilitraisena rivikuutosena, mutta teknisenä kohokohtana sen polttoaineensyöttö toteutettiin automaailmassa ensimmäistä kertaa suorasuihkutuksella. Järjestelmä alkoi yleistyä automaailmassa vasta 1990-luvun lopulla.

Mercedes-Benz SL
300 SL Roadster

Lokinsiipimersua valmistettiin vuosina 1954–1957. Auto sai välittömän seuraajan 300 SL Roadster -avoversiosta, jota tuotettiin vuoteen 1963 asti. Kumpikin malli on muurannut paikkansa autoklassikoiden kivijalkaan. Niiden omistamisesta haaveilevan kannattaakin varautua ainakin miljoonan euron investointiin. 300 SL onkin ainoa katukäyttöön valmistettu SL-sukupolvi, jota Messukeskuksessa pääsiäisenä ei nähdä.

190 SL Roadster

Tehdas tiedosti tuotteensa korkean hinnan jo 1950-luvulla, sillä huippukalliin 300 SL:n rinnalle esiteltiin jo vuonna 1955 edullisempi 190 SL Roadster.

Lempinimenä Pagoda

Mercedes-Benz SL
Pagoda

Vuonna 1963 Mercedes-Benz korvasi 300 SL Roadsterin ja 190 SL Roadsterin yhdellä SL-mallilla, jota tuotettiin ensimmäistä kertaa erikokoisilla moottoreilla. Auton muotokieli vaihtui upeasta pyöreydestä pystymmäksi ja särmikkäämmäksi, mutta mittasuhteet pysyivät yhä täydellisinä. Auto sai lempinimen Pagoda irroitettavan kovakaton koverien linjojen tähden.

Mercedes-Benz SL
Pitkäikäinen R107-korimallin SL tuli tunnetuksi muun muassa Dallasista.

SL siirtyi 1970-luvulle vuonna 1971, kun Pagoda korvattiin televisiosarja Dallasistakin tutulla R107-mallilla. Auton elinkaaresta tuli huippupitkä, sillä tyylikkäät muodot kestivät peräti vuoteen 1989 asti.

Mercedes-Benz SL
R129-sukupolvi.

SL karisteli 1980-luvun taakseen vuoden 1989 R129-korilla, joka toi ensimmäistä kertaa tarjolle V12-voimaa.

Mercedes-Benz SL
Vuonna 2001 SL vaihtoi aukeavaan peltikattoon R230-sukupolvessa.

Seuraava etappi otettiin vuonna 2001, kun R230-sukupolvi vaihtoi perinteisen kangaskaton ja irrotettavan kovakaton moderniin taittuvaan metallikattoon. Nyt tuotannossa on vuodesta 2008 asti ollut R231-sukupolvi.

Mercedes-Benz SL
Nykyinen SL: R231

 American Car Show´ssa esillä olevat SL-mallit:

Vuosimalli 1957 Mercedes-Benz 190 SL (W121)

Vuosimalli 1963 Mercedes-Benz 230 SL ”Pagoda” (W113)

Vuosimalli 1973 Mercedes-Benz 450 SL (R107)

Vuosimalli 1990 Mercedes-Benz 500 SL (R129)

Vuosimalli 2002 Mercedes-Benz SL 500 (R230)

Vuosimalli 2008 Mercedes-Benz SL 500 (R231)

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat