12.10.2025

Sateenvarjot esiin pääkaupunkiseudulla? – Helsingissä säännöllisesti vierailevasta UPS:n rahtikoneesta putosi osia Kölnin yllä ilmassa

Kuva Benjamin Helander

Tämän Boeing 767:n kaltaiset matkustajakoneista konvertoidut rahtikoneet ovat tyypillisesti vanhimpia kaupallisia koneita liikenteessä.

United Parcel Servicen eli UPS:n massiiviseen rahtikonelaivastoon kuuluva Boeing 767-300F rekisteritunnukseltaan N393UP joutui maanantai-iltana 6. lokakuuta 2025 harvinaiseen tilanteeseen. Kone oli toimittamassa tuiki tavallista illan rutiinilentoa Italian Venetsiasta Saksan Kölniin, jossa sijaitsee UPS:n suurin tukikohta Euroopan päässä.

The Aviation Herald -sivuston mukaan kone oli jo lähestymässä Köln-Bonnin lentoasemaa, kun sen miehistö ilmoitti viasta koneen siiven etureunasolakoissa. Etureunasolakkojen pääasiallinen tehtävä on tuottaa yhdessä siiven takaosassa sijaitsevien laskusiivekkeiden kanssa tarvittavaa nostetta silloin, kun kone lentää hitailla nopeuksilla eli nousussa ja laskussa. Matkalennossa solakot ja siivekkeet vedetään luonnollisesti sisään.

Pienen ylimääräisen lenkin jälkeen lentäjät olivat valmiit laskeutumaan määräkentälle tavallista suuremmalla nopeudella kompensoidakseen solakoiden vikaantumisesta mahdollisesti aiheutuvaa häviötä nosteessa.

Kone laskeutui ylinopeudella turvallisesti Köln-Bonniin. Siellä ulkoisen tarkastuksen yhteydessä huomattiin, että kone oli toimittanut Kölniin muutakin kuin pakettilähetyksiä. Koneen solakoista oli nimittäin irronnut pieniä metallisia pintapaneeleita.

Paneelit eivät olleet isoja, painoltaan ehkä vain noin 300-grammaisia, mutta ei lentävästä lentokoneesta putoava teräväreunainen metalliesine hyvääkään tee asiaan, johon se maassa sattuu osumaan. Tässä tapauksessa osien arvellaan pudonneen koneesta alle 20 kilometrin päässä kentältä. Kone saapui kentälle kaakon suunnasta, joka on hieman harvempaan asuttua aluetta. Todennäköisyys osien osumiseen ihmisasutuksen keskelle tai ylipäätään löytymiseen on tällä suunnalla siis pienempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säännöllinen näky Helsinki-Vantaalla - ei mitenkään poikkeuksellisen vanha rahtikoneeksi

UPS:n N393UP on kiertänyt säännöllisesti tietyillä Euroopan rahtireiteillä useamman muun Boeing 767 -sisarkoneensa kanssa. Helsinkiin UPS lentää Ruotsin Malmöstä, mutta lopulta täällä Euroopassa UPS:n kaikki tiet vievät Kölniin. Tuota reittiä hoitaessaan N393UP vierailee Helsingissä usein.

Planespotters.net-sivuston mukaan N393UP on luovutettu matkustajakäyttöön chileläiselle LAN Chilelle vuonna 1998, ja palvellut yhtiötä (sittemmin LATAM Chileä) vuoteen 2019 asti. Etelä-Amerikasta kone on siirtynyt konvertoitavaksi rahtikoneeksi Cargo Aircraft Managementille Israelin Tel Aviviin. UPS:ää kone on palvellut nyt viiden vuoden ajan.

N393UP on 27 vuotta vanhana koneyksilönä vanhempi kuin esimerkiksi yksikään Finnairin tämänhetkisistä koneista. Kaltaisekseen jälkimarkkinoiden rahtikoneeksi se ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen vanha. Esimerkiksi DHL:llä on käytössään monia yli 30 vuotta vanhoja Airbus A300:sia, joita vierailee myös Helsingissä.

Asia on kuitenkin niin, että useat kymmenet tuhannet lentotunnit, nousut ja laskut, totta kai alkavat tuntua koneen rakenteessa, ja siksi rungoille on asetettu käyttötuntirajat.

Tämänkin vuoksi UPS ja muut rahtilentoyhtiöt sekä muut toimijat alalla valmistautuvat tällä hetkellä seuraavien lentokonesukupolvien saapumiseen matkustajakäytöstä rahtipuolelle.

Lähteet: The Aviation Herald, Planespotters.net, Flightradar24

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat