9.9.2017

Se pyörii sittenkin? – Mazda harkitsee urheilu-wankelia

Mazda RX-Vision

Unelma ei lakkaa pyörimästä: Mazda on jälleen vahvistanut suunnittelevansa wankel-kiertomäntämoottorin paluuta.

Juupas, eipäs, vaarinhousut, wankel. Moottoritekniikallaan usein hämmästyttänyt Mazda on jälleen pohdiskelemassa kiertomäntäisen wankel-moottorin paluuta. Kun moottorista kuultiin viimeksi, oli suunnitelmissa sähköauton toimintamatkaa pidentävä hybridiratkaisu.

Nyt Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Mazdan tekniikkaforumilla on jälleen vihjailtu kiertomäntämoottorin paluusta, mahdollisesti jopa sporttiroolissa.
– Kehitämme edelleen seuraavan sukupolven kiertomäntämoottoria, kommentoi Mazdan tekniikkakeskuksen johtaja Mitsuo Hitomi.
– Emme pysty parantamaan wankelia tavallisten moottoreiden päästötasolle, joten tutkimme erilaisia päästöjärjestelmiä, kommentoi Mazdan tuotekehitysvastaava Hidetoshi Kudo australialaiselle Wheels-lehdelle.

Pöydällä ovat ainakin laseriin ja plasmaan perustuvat sytytysjärjestelmät, joilla moottori saisi lisää voimaa ja pienentäisi päästöjä, mutta erityisesti laserin kohdalla ongelmana on sen hinta.

Mazda patentoi jälleen wankel-tekniikkaa
Wankel-kiertomäntämoottori muistetaan parhaiten legendaarisesta RX-7 urheiluautosta.

Mazda on kuitenkin piristänyt wankelia jo ainakin muuntuvalla pakosarjalla, joka parantaa matalien kierrosten vääntöä. Säästöjä tuo myös stop-start-järestelmä, joka säästää moottorin bensiini- ja öljynkulutuksessa. Mazda on kehitellyt myös turbo- ja sähköahtimeen perustuvaa kaksoisahtojärjestelmää, jossa sähköisesti toimiva ahdin reagoisi nopeasti ennen turboahdinten heräämistä. Matalan puristussuhteensa ansiosta wankel soveltuukin hyvin ahtamiseen.

Tänä vuonna Mazdan kiertomäntämoottori täyttää 50 vuotta ja merkki onkin juhlistanut RX-sarjan mallejaan ahkerasti. Vuonna 2020 vuorossa ovat puolestaan japanilaisvalmistajan satavuotiset. Ei siis ihme, että huhujen mukaan Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä lokakuussa saatetaan nähdä juhlamalliksi saapuva RX-9.

– Wankel on Mazdalle edelleen tärkeä, Kudo kiteytti.

Vast'ikään Mazda hätkähdytti maailmaa julkistamalla tulevan Skyactiv-X-moottoriperheensä, jossa yhdistyisivät bensiini- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Skyactiv X:n matalat päästöt saattavat olla avain myös wankelin osalta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa autovalmistajan päästöjä tarkastellaan mallistoittain.

Lähde: Wheels via The Drive Kuvat: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat