6.8.2024

Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste!

Kuva Eetu Kokkonen ja Miika Wuorela
Secto Rally 2024

Vain yhdeksän kilometriä erotti Kalle Rovanperän ensimmäisestä kotikisan voitosta. Sami Pajari osoitti kuuluvansa Rally1-tasolle, vaikka kisa lähtikin lahtelaiselta onnahdellen käyntiin. Jari-Matti Latvala nuortui Rally2-auton ratissa ja ajoi WRC2-luokan toiseksi.

Vastustajat alkoivat tippua kyydistä, kun siirryttiin aidoille metsäerikoiskokeille. Rallin johtoon siirtyi kolmannella erikoiskokeella Kalle Rovanperä, eikä hän luopunut sijoituksestaan ennen kuin aivan kisan loppupuolella.

Secto Rally 2024

Kisan uutuuksiin kuuluneella Saarikkaan erikoiskokeella nähtiin paha ulosajo, kun Ott Tänak törmäsi autollaan puuhun volttisarjan päätteeksi.

-Ensinnäkin toivon, että Ott ja Martin (kartanlukija Martin Järveoja) ovat kunnossa. Tämä erikoiskoe muuttuu auto autolta hitaammaksi, sillä leikkaamme jokaista mutkaa hieman. Ei tämä niin helppoa ole, painotti Rovanperä.

Perjantain päätteeksi Rovanperä johti rallia kahdeksalla sekunnilla ennen tallitoveriaan Elfyn Evansia. Sébastien Ogier oli jäänyt vain 0,6 sekuntia Evansia enemmän, mikä enteili huimaa kilvanajoa, kun karavaani siirtyi Oriveden ja Jämsän maisemiin.

Sami Pajari ajoi heti ensimmäisenä täytenä ajopäivänään pääsarjassa pohja-ajan.

Avauspäivän onnellisin kuljettaja oli Sami Pajari, joka tarvitsi vain yhdeksän erikoiskoetta Rally1-autolla pohja-aikaan yltääkseen. Parempaan on pystynyt vain Ogier, joka debytoidessaan WRC-autolla RAC-rallissa 2008, oli välittömästi koko porukan nopein.

-Oioioi, en tiedä mitä sanoa. Tämä on ollut tunteiden vuoristorataa koko päivän. Pari ensimmäistä jarrutusta olin liian hidas, mutta loppu sujui melko hyvin, iloitsi Pajari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rovanperä karkaa

Lauantaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta. Västilä, Päijälä ja Ouninpohja ajettiin kukin kahdesti kelin vaihdellessa kuivasta sadekuuroihin ja yllättäviin mutapaikkoihin.

Kuljettajat saattoivat odottaa kosteaa päivää, sillä sateet olivat muuttaneet tien pintaa monin paikoin arvaamattoman liukkaaksi. Toyotan dominointi jatkui, sillä Hyundain ykkösnyrkkinä kisassa mukana ollut Thierry Neuville nosti kädet pystyyn viimeistään Ouninpohjan ensimmäisen ajokerran jälkeen.

Thierry Neuville ei nauttinut Ouninpohjan vuoristoradan ajamisesta Hyundaillaan.

-Tämä oli pelottavaa. Olin peloissani koko pätkän ajan, joten olen iloinen, että olemme maalissa. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, enkä pysty ajamaan autoa, murehti belgialainen.

Kun Evans joutui ongelmiin autonsa voimansiirron hajottua, oli Rovanperän latu silotettu loppulenkin ajaksi. Walesilainen sai vielä huollosta kaksi minuuttia ja 40 sekuntia aikasakkoa pitkäksi venyneiden korjaustoimien vuoksi.

Yötauolle Rovanperä saapui 44,2 sekunnin johtoasemassa ennen Ogieria oltuaan molemmilla Ouninpohjan ajokerroilla nopein kuljettaja.

Tunteikas loppu

Kisan päätöspäivänä kilometrejä oli jäljellä vain 40, mutta uuden pistelaskujärjestelmän ansiosta ne olivat aiempaa merkityksellisempiä.

Toyotan murheet EK:lla 19 alkoivat heti ensimmäisessä mutkassa, kun Elfyn Evans ajautuu leveäksi, osuu puihin ja keskeyttää.

Rallia johtaneella Rovanperällä ei ollut enää kiire, sillä tukeva johtoasema mahdollisti tilanteen tarkkailun. Tulossa oli joka tapauksessa mukava pistepotti tiimille, eikä se saanut vaarantua.

Secto Rally 2024
Elfyn Evansilla oli täysi yritys päällä viimeiseen päivään lähdettäessä.

Suomen MM-rallin piti vihdoin olla Kalle Rovanperän heiniä. Kaikki näytti hyvältä, kun toiseksi viimeistä erikoiskoetta oli jäljellä noin puoli kilometriä. Rovanperä käskytti Toyotaansa nelosvaihteen vasuriin, vauhdin ollessa 125 km/h.

Ajolinjalla ollut kivi ei antanut armoa. Sen Rovanperä näki tilanteessa, jossa väistämisen mahdollisuutta ei ollut.

-Se oli Moksin viimeinen mutka ja ajoin siihen ihan normaalisti. Vähän jopa himmailin vauhtia, koska kyse oli viimeisestä mutkasta. Sieltä tulikin vastaan iso irtokivi keskellä tietä. Osuttiin siihen, ajolinja siirtyi ja auto kaatui, harmitteli Rovanperä.

Kalle Rovanperä Sahloinen-Moksi -erikoiskokeella hetkeä ennen katastrofia.

Toyotalle katastrofiloppu tarkoitti sitä, että japanilaisvalmistaja on nyt 20 pistettä Hyundaita perässä merkkimestaruustaistelussa. Tilanne olisi ollut juuri päinvastainen, mikäli sunnuntai olisi ollut tiimille erilainen.

Sami Pajari ajoi Rally1-debyytissään hienosti neljänneksi, mikä noteerataan varmuudella tallipaikkaneuvotteluissa tulevaa kautta ajatellen.

Jari-Matti Latvala 2024
Jari-Matti Latvalalla mahtui ralliin myös huono hetki, mutta pääsääntöisesti herra tallipäällikkö oli oma naurava itsensä.

WRC2-luokassa Jari-Matti Latvala piti erinomaista vauhtia yllä koko rallin ajan ja laittoi nuoruuden huumassa erikoiskokeita halkovan Oliver Solbergin välillä ahtaalle. Solberg, 22, on hallinnut luokan tapahtumia mielin määrin, joten hänen haastamisensa on tuuhea sulka kenen tahansa päähineeseen.

Latvala ajoi luokan kakkoseksi, häviten 39 sekuntia ruotsalaiskuljettajalle.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat