6.8.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste! Teksti Miika Wuorela Kuva Eetu Kokkonen ja Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain yhdeksän kilometriä erotti Kalle Rovanperän ensimmäisestä kotikisan voitosta. Sami Pajari osoitti kuuluvansa Rally1-tasolle, vaikka kisa lähtikin lahtelaiselta onnahdellen käyntiin. Jari-Matti Latvala nuortui Rally2-auton ratissa ja ajoi WRC2-luokan toiseksi. Vastustajat alkoivat tippua kyydistä, kun siirryttiin aidoille metsäerikoiskokeille. Rallin johtoon siirtyi kolmannella erikoiskokeella Kalle Rovanperä, eikä hän luopunut sijoituksestaan ennen kuin aivan kisan loppupuolella.Kisan uutuuksiin kuuluneella Saarikkaan erikoiskokeella nähtiin paha ulosajo, kun Ott Tänak törmäsi autollaan puuhun volttisarjan päätteeksi.-Ensinnäkin toivon, että Ott ja Martin (kartanlukija Martin Järveoja) ovat kunnossa. Tämä erikoiskoe muuttuu auto autolta hitaammaksi, sillä leikkaamme jokaista mutkaa hieman. Ei tämä niin helppoa ole, painotti Rovanperä.Perjantain päätteeksi Rovanperä johti rallia kahdeksalla sekunnilla ennen tallitoveriaan Elfyn Evansia. Sébastien Ogier oli jäänyt vain 0,6 sekuntia Evansia enemmän, mikä enteili huimaa kilvanajoa, kun karavaani siirtyi Oriveden ja Jämsän maisemiin.Sami Pajari ajoi heti ensimmäisenä täytenä ajopäivänään pääsarjassa pohja-ajan.Avauspäivän onnellisin kuljettaja oli Sami Pajari, joka tarvitsi vain yhdeksän erikoiskoetta Rally1-autolla pohja-aikaan yltääkseen. Parempaan on pystynyt vain Ogier, joka debytoidessaan WRC-autolla RAC-rallissa 2008, oli välittömästi koko porukan nopein.-Oioioi, en tiedä mitä sanoa. Tämä on ollut tunteiden vuoristorataa koko päivän. Pari ensimmäistä jarrutusta olin liian hidas, mutta loppu sujui melko hyvin, iloitsi Pajari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRovanperä karkaaLauantaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta. Västilä, Päijälä ja Ouninpohja ajettiin kukin kahdesti kelin vaihdellessa kuivasta sadekuuroihin ja yllättäviin mutapaikkoihin.Kuljettajat saattoivat odottaa kosteaa päivää, sillä sateet olivat muuttaneet tien pintaa monin paikoin arvaamattoman liukkaaksi. Toyotan dominointi jatkui, sillä Hyundain ykkösnyrkkinä kisassa mukana ollut Thierry Neuville nosti kädet pystyyn viimeistään Ouninpohjan ensimmäisen ajokerran jälkeen.Thierry Neuville ei nauttinut Ouninpohjan vuoristoradan ajamisesta Hyundaillaan.-Tämä oli pelottavaa. Olin peloissani koko pätkän ajan, joten olen iloinen, että olemme maalissa. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, enkä pysty ajamaan autoa, murehti belgialainen.Kun Evans joutui ongelmiin autonsa voimansiirron hajottua, oli Rovanperän latu silotettu loppulenkin ajaksi. Walesilainen sai vielä huollosta kaksi minuuttia ja 40 sekuntia aikasakkoa pitkäksi venyneiden korjaustoimien vuoksi.Yötauolle Rovanperä saapui 44,2 sekunnin johtoasemassa ennen Ogieria oltuaan molemmilla Ouninpohjan ajokerroilla nopein kuljettaja.Tunteikas loppuKisan päätöspäivänä kilometrejä oli jäljellä vain 40, mutta uuden pistelaskujärjestelmän ansiosta ne olivat aiempaa merkityksellisempiä.Toyotan murheet EK:lla 19 alkoivat heti ensimmäisessä mutkassa, kun Elfyn Evans ajautuu leveäksi, osuu puihin ja keskeyttää.Rallia johtaneella Rovanperällä ei ollut enää kiire, sillä tukeva johtoasema mahdollisti tilanteen tarkkailun. Tulossa oli joka tapauksessa mukava pistepotti tiimille, eikä se saanut vaarantua.Elfyn Evansilla oli täysi yritys päällä viimeiseen päivään lähdettäessä.Suomen MM-rallin piti vihdoin olla Kalle Rovanperän heiniä. Kaikki näytti hyvältä, kun toiseksi viimeistä erikoiskoetta oli jäljellä noin puoli kilometriä. Rovanperä käskytti Toyotaansa nelosvaihteen vasuriin, vauhdin ollessa 125 km/h.Ajolinjalla ollut kivi ei antanut armoa. Sen Rovanperä näki tilanteessa, jossa väistämisen mahdollisuutta ei ollut.-Se oli Moksin viimeinen mutka ja ajoin siihen ihan normaalisti. Vähän jopa himmailin vauhtia, koska kyse oli viimeisestä mutkasta. Sieltä tulikin vastaan iso irtokivi keskellä tietä. Osuttiin siihen, ajolinja siirtyi ja auto kaatui, harmitteli Rovanperä.Kalle Rovanperä Sahloinen-Moksi -erikoiskokeella hetkeä ennen katastrofia.Toyotalle katastrofiloppu tarkoitti sitä, että japanilaisvalmistaja on nyt 20 pistettä Hyundaita perässä merkkimestaruustaistelussa. Tilanne olisi ollut juuri päinvastainen, mikäli sunnuntai olisi ollut tiimille erilainen.Sami Pajari ajoi Rally1-debyytissään hienosti neljänneksi, mikä noteerataan varmuudella tallipaikkaneuvotteluissa tulevaa kautta ajatellen.Jari-Matti Latvalalla mahtui ralliin myös huono hetki, mutta pääsääntöisesti herra tallipäällikkö oli oma naurava itsensä.WRC2-luokassa Jari-Matti Latvala piti erinomaista vauhtia yllä koko rallin ajan ja laittoi nuoruuden huumassa erikoiskokeita halkovan Oliver Solbergin välillä ahtaalle. Solberg, 22, on hallinnut luokan tapahtumia mielin määrin, joten hänen haastamisensa on tuuhea sulka kenen tahansa päähineeseen.Latvala ajoi luokan kakkoseksi, häviten 39 sekuntia ruotsalaiskuljettajalle. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous