7.11.2023

SEMA Show 2023: Toyotan avolavoilla täysi vauhti päällä!

Toyotan tämän vuoden SEMA-kattauksen päätähtiä ovat avolavat, ja aivan erityisesti Tacoma X-Runner Concept, jota odotetaan jopa tuotantoon. Eikä NASCAR-auton moottorilla varustettu Land Cruiser FJ45 -avolavakaan mikään nuhapumppu ole.

Vuoden 2023 SEMA Show on virallisesti jo taputeltu, joten Toyotan tuotteisto esitellään näin jälkikäteen. Se ei kuitenkaan haittaa ollenkaan, sillä näyttelyesineistä voi parhaimmillaan olla lyhytkin matka tuotantoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tacoma X-Runner

Tacoma on Pohjois-Amerikan vastine Hiluxille, ja se siirtyi aiemmin tänä vuonna uuteen sukupolveen TNGA-F -perusrakenteella. Aiempaa räväkämmällä otteella toteutettu Tacoma lähti puolustamaan paikkaansa oman markkina-alueensa ylivoimaisesti myydyimpänä tonniluokan lava-autona.

Toyotalla saattaa olla pian uusi hurja ase kärkitilan puolustamisessa, mikäli X-Runner -konseptia ollaan todella viemässä tuotannon asteelle. X-Runner -konsepti palauttaa niin kutsutut katuavolavat eli "street pickupit" kerralla muotiin, noin parikymmenvuotiseksi venähtäneen tauon jälkeen. Siinä missä nykyiset villitykset suosivat mahdollisimman korkeita maastomörköjä, on katuavolavassa kyse matalasta ja asfalttimielessä urheilullisesta, kaksipaikkaisesta, yleensä varsin tehokkaasta autosta, jonka luonnetta korostetaan vieläpä näyttävillä ulkovärillä, vanteilla sekä korisarjoilla. Tacoma X-Runner kertoo aiheesta kaiken oleellisen.

Toyota on lähtenyt virittämään Tacomaa myös sen voimalinjan osalta, sillä auton 3,4-litrainen V6 tuottaa yli 420 hevosvoimaa ja siten merkittävästi perus-Tacoman hybridivaihtoehtoakin enemmän. Useita osia on lainattu Toyotan full-size pikcup Tundrasta, mukaan lukien koko taka-akseli. X-Runnerissa on ilmajousitus ja tuntuvasti perus-Tacomaa leveämpi raideleveys sekä myös matalampi maavara.

Lukuisten muiden yksityiskohtien muassa ehdottomasti makeimpiin ratkaisuihin kuuluvat pakoputkien ulostulot helmoissa sivuilla. Jatkoon!

FJ Bruiser

Toyota FJ Bruiser syntyi vuonna 1966 aivan tavallisena FJ45 -sarjan Land Cruiser -avolavana, vailla minkään laista aavistusta siitä, millaisena se 57 vuotta myöhemmin esiintyisi Las Vegasissa.

No joo, auton kori voi olla FJ45 -sarjan Land Cruiser -avolavasta, mutta kaikki muu onkin sitten Vegasin show'ta. Auton pääasiallinen käyttötarkoitus heti SEMA Show'n jälkeen vaikuttaisi olevan oikein isojen kivien yli kiipeily. Jäykkien akseleiden, hurjan jousituksen ja 42 tuuman BF Goodrich Krawler T/A KX maastorenkaiden päälle on rakennettu melkoinen voimalinja.

FJ Bruiserin voimanlähteeksi on valikoitunut ei enempää eikä vähempää kuin nykyisen NASCAR Cup Series -sukupolven moottori. 5,9-litrainen, vapaasihengittävä V8 tuottaa 725 hevosvoimaa. Jatkeena on kolmivaihteinen rata-auton automaattivaihteisto sekä alennusvaihteet. Melko paljon auton voimansiirrosta kertoo se, että moottorin kierrosluvulla 7 000 rpm auto kulkee pienimmällä välityksellä noin 19 km/h ja suurimmalla vaihteella puolestaan 265 km/h, joka on lähellä auton huippunopeutta.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat