8.1.2025

Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa

Kuva Škoda

Škodan uusi ilme on rantautunut Enyaqiin, tehden siitä paitsi modernimman näköisen, myös aerodynaamisemman.

Enyaq on 2020-luvun Škoda-katumaasturi, ja koska vuosikymmen on nyt tullut puoleenväliin, on Enyaqin aika uudistua. Paras keino siihen ovat Škodan vuonna 2022 julkistaman Vision 7S -konseptiauton opit. Niiden myötä Enyaq on saanut merkittävällä tavalla uudistuneen keulan sekä päivityksiä muuallekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konkreettisesti viilatumpi

Jos uudistunut Enyaq näyttää joka tapauksessa jotenkin tutulta, johtuu se tietenkin siitä, että keulassa nyt käyttöön otettu Tech Deck -ilme on jo aiemmin nähty Enyaqin pikkusiskossa Elroqissa.

Myös Škodan merkki keulalla on vaihtunut trendikkäästi aukikirjoitettuun muotoon.

Paitsi että uusi ilme tuo Enyaqin keulalle jaetut ajovalot, kokonaan uudelleenmuotoillun "etusäleikön" ja uuden lisävarusteisen Light Band -valonauhan, viilaa se myös auton aerodynamiikkaa entistä paremmaksi.

Škoda kuvaa Enyaqin aerodynamiikkaparannuksia yleisesti käytettävällä mittarilla, ilmanvastuskertoimella. Jos pitkäkattoisen Enyaqin ilmanvastuskerroin oli 0,257, on se jatkossa 0,245. Viiston kattolinjan Enyaq Coupén kohdalla tuo luku on muuttunut 0,240:stä 0,229:ään.

Vertailun vuoksi Tesla Model Y:n ilmanvastuskerroin on 0,230, joten Škoda Enyaqin viistetympi versio saa nyt ainakin tässä vaiheessa hienoisen edun tätä erittäin olennaista kilpailijaansa vastaan.

Sähköautoissa aerodynamiikka heijastuu luonnollisesti suoraan toimintamatkaan, ja silläkin saralla Enyaqiin on siis tullut pieniä parannuksia.

Uuden Enyaqin Suomi-hinnasto ja sitä kautta tarkka maahantuontiohjelma eivät ole ihan vielä tiedossa, mutta Škoda tulee käynnistämään auton tuotannon kolmella eri voimalinjalla eli kun mukaan lasketaan kaksi korimallia, versioita on kuusi.

Enyaq 60 on lähtötason malli 59 nettokilowattitunnin akustolla ja 150 kilowatin takatuupparilla. Enyaq 85 on puolestaan varustettu 77 kilowattitunnin akulla ja 210 kilowatin sähkömoottorilla. Ja totuttuun tapaan Enyaq 85x on nelivetoversio, mutta mainitut speksit ovat samat kuin takavetoisessa Enyaq 85:ssä.

Toimintamatkoissa muotoiltuna asiat menevät edellisessä järjestyksessä 437 kilometriä, 586 kilometriä ja 549 kilometriä. Enyaq Coupén kohdalla luvut ovat vastaavasti 446 kilometriä, 596 kilometriä ja 558 kilometriä. Näin ollen pisimmän toimintamatkan versio, Enyaq Coupé 85 yltää jo lähes 600 kilometriin.

Lämmitettävä ratti vakiona

Ulkopuolen päivityksen lisäksi Enyaq on saanut uudistuksen myös sisätilaansa. Päällimmäisenä ohjaamonäkymästä voi bongata Škodan uuden ohjauspyörän, joka on muuten mukavasti vakiona lämmitettävä.

Edetessä kojelautaa, johon on saatavilla myös vastuullisia materiaaleja, vastaan tulee 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka kätkee sisäänsä konsernin uudistuneen, asiakkaiden toiveiden perusteella toteutetun tietoviihdejärjestelmän.

Škoda on niin ikään kasvattanut Enyaqin vakiovarusteiden määrää. Kolmialueisen ilmastoinnin lisäksi ne ovat ajoavustimia, kuten kuolleen kulman avustin ja ennakoiva adaptinen vakionopeudensäädin. Näiden lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat ainakin jäähdytetty älypuhelimen langaton lataustelakka sekä sähköinen takaluukku.

Uusia lisävarusteita ovat muiden muassa etäpysäköintiavustin Remote Park Assist sekä Etäohjattu opetettu pysäköinti.

Mutta todellakin, mitä tämä kaikki maksaa, selviää piakkoin, ja uudistunut Enyaq etenee tuotantoon niin, että ensimmäisiä yksilöitä voi odottaa maahan ennen kesää.

Lähde: Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat