29.1.2023 Matkailu Skodan museo: kun historia koskettaa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvaan automerkkiin liittyy yhtä paljon erilaisia tunteita, olettamuksia ja ennakkoluuloja kuin Skodaan. Siksi vierailu Skodan tehdasmuseoon Mlada Boleslavissa on aikamatka Skodan historiaan monellakin eri tasolla. Aloitetaan faktoista, joita kaikki eivät kuitenkaan muista. Skodan historia alkaa vuodesta 1895, jolloin Vaclav Klement ja Vaclav Laurin perustivat omia sukunimiään kantavan yrityksensä Mlada Boleslaviin. Se oli silloin vielä osa Böömin majesteettista kuningaskuntaa.Näin varhainen aloituskohta tekee Skodasta yhden vanhimmista automerkeistä maailmassa: myös fakta, joka tuppaa monilta unohtumaan.Tosin monen muun autotehtaan tapaan ensin valmistettiin polkupyöriä, sitten motorisoituja pyöriä – ja vasta sitten seurasivat autot.Skodan kohdalla tämä tapahtui vuonna 1905.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullistuksia mullistusten peräänLaurin & Klementin tuotanto rullasi, ja kysyntää riitti – kunnes ensimmäinen maailmansota sekoitti kuviot. Sodan jälkeen Euroopan pyrkiessä takaisin jaloilleen Mlada Boleslavissa ryhdyttiin valmistamaan kuorma-autoja, mutta tehdaspalo ja sitä seuranneet tuotantovaikeudet pakottivat Laurin & Klementin yhteistyöhön tsekkiläisen monialayrityksen – vuonna 1859 perustetun ja entiseltä nimeltään olevan Skoda Worksin kanssa.Ensin ohjelmassa oli enemmänkin ylellisiä ja myös yhteistyössä Hispano-Suizan kanssa valmistettuja menopelejä, mutta 30-luvun talouskriisi pakotti Skodan tuottamaan myös entistä edullisempia autoja. Kysyntää kuitenkin riitti, kunnes saksalaisten miehitys ja toinen maailmansota alistivat Skodan tehtaat Saksan sotakoneiston alle.Myös heti sodan jälkeen tehtailla riitti kysyntää armeijan tarvitseman kaluston valmistukseen.Ja kun henkilöautojen tuotanto potkaistiin uudestaan sodan jälkeen käyntiin, vuodesta 1948 lähtien tuotanto oli osa kommunistista suunnitelmataloutta. Vielä 60-luvulle asti pysyttiin jota kuinkin lännen vauhdissa.Uusia malleja esiteltiin, mutta tuotannon modernisointi ei ollut päällimmäinen prioriteetti.Niinpä 80-luvulle tultaessa autojen tekninen kehitys tai siis sen puute alkoi painaa jo pahasti. Vasta vuonna 1987 esitelty ja Bertonen muotoilema Favorit toi Skodan modernimpaan etuvetoisten autojen maailmaan.Osaksi Volkswagen-konserniaMuurin murtuminen Berliinissä vuonna 1989 toi mukanaan muutoksen tuulet, ja Skodalle etsittiin nopeasti sopivaa länsimaista yhteistyökumppania. Sellaiseksi valikoitui 9. joulukuuta 1990 VW-konserni, eli Skodasta tuli konsernin neljäs brändi Volkswagenin, Audin ja Seatin jatkoksi.Ja jos joku ei muista, yhteistyötä harkittiin myös Renaultin kanssa, mutta koska ranskalaiset halusivat tuottaa Tsekeissä vain halpoja pikkuautoja (Twingo), vaaka kallistui lopulta Volkswageniin.Vuonna 1994 esitelty Felicia kuroi jo kiinni läntisen automaailman etumatkaa, mutta vasta vuonna 1996 esitelty Octavia toi Skodan ryminällä mukaan kilpailuun uusien autojen ostajien sielusta kaikkialla. Loppu onkin oikeastaan tuoreempaa historiaa. Skoda on oleellinen osa VW-konsernin menestystarinaa.Jos Skodan tarina olisi kertomus yhden ihmisen historiasta, se oli ehdottomasti tarina nuoresta lapsinerosta, joka joutuu koulukiusatuksi, mutta nousee vaikeuksien kautta voittoon ja uuteen kukoistukseen. Ja kuten hyvään tarinaan aina, myös tähän kuuluu veljeskateutta...Livenä tai virtuaalisestiNäissä muisteloissa on hyvä suunnata museoon. Se sijaitsee Skodan vanhassa tehdasrakennuksessa, jossa autoja valmistettiin vuoteen 1928 asti. Uudet tuotantolaitokset ovat toki aivan vieressä nekin.Museo on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen niistä esittelee Skodan perinteitä. Toisessa osiossa perehdytään Skodan kehitykseen polkupyörien valmistuksesta aina viime aikaisiin konseptiautoihin – kehitysloikat ovat ilmeisiä. Viimeisessä näyttelyosiossa voi puolestaan tutustua siihen, miten vanhoja Skodia restauroidaan.Autojen välissä kiertelyn aikana saa informaatiota sekä kuulokkeista että lukusilta kosketusnäytöiltä. Autoja ei ole liikaa eli niihin on aikaa tutustua. Vierailijaa ei ahdista. Lisäksi esillä on runsaasti muita Skodan historiallisesta matkasta kertovia esineitä. Oman kiinnostuksen syvyydestä museossa saa helposti vietettyä joko muutaman tunnin tai koko päivän.Vierailun arvoinen museo on joka tapauksessa – seisoo omalla pihalla sitten Skoda tai ei. Ja jos matka Mlada Boleslaviin tuntuu liian työläältä, näin digiaikana museossa voi vierailla myös virtuaalisesti. Kokemukset jäävät kuitenkin vajaaksi aitoon visiittiin verrattuna.Skoda-museoon voit tutustua täältä: muzeum.skoda-auto.comTeksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Botelissa vähän vinossa 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema – Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 18.9.2024 Matkailu Lapin erämatka – kuin toisessa maailmassa 15.9.2024 Automatkailu Hetki Euroopan huipulla – nelivetoseikkailu kohti 3000 metriä 12.9.2024 Matkailu Kroatian saarilla – salainen puutarha ja intohimolla luonnosta 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla