29.1.2023 Matkailu Skodan museo: kun historia koskettaa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvaan automerkkiin liittyy yhtä paljon erilaisia tunteita, olettamuksia ja ennakkoluuloja kuin Skodaan. Siksi vierailu Skodan tehdasmuseoon Mlada Boleslavissa on aikamatka Skodan historiaan monellakin eri tasolla. Aloitetaan faktoista, joita kaikki eivät kuitenkaan muista. Skodan historia alkaa vuodesta 1895, jolloin Vaclav Klement ja Vaclav Laurin perustivat omia sukunimiään kantavan yrityksensä Mlada Boleslaviin. Se oli silloin vielä osa Böömin majesteettista kuningaskuntaa.Näin varhainen aloituskohta tekee Skodasta yhden vanhimmista automerkeistä maailmassa: myös fakta, joka tuppaa monilta unohtumaan.Tosin monen muun autotehtaan tapaan ensin valmistettiin polkupyöriä, sitten motorisoituja pyöriä – ja vasta sitten seurasivat autot.Skodan kohdalla tämä tapahtui vuonna 1905.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullistuksia mullistusten peräänLaurin & Klementin tuotanto rullasi, ja kysyntää riitti – kunnes ensimmäinen maailmansota sekoitti kuviot. Sodan jälkeen Euroopan pyrkiessä takaisin jaloilleen Mlada Boleslavissa ryhdyttiin valmistamaan kuorma-autoja, mutta tehdaspalo ja sitä seuranneet tuotantovaikeudet pakottivat Laurin & Klementin yhteistyöhön tsekkiläisen monialayrityksen – vuonna 1859 perustetun ja entiseltä nimeltään olevan Skoda Worksin kanssa.Ensin ohjelmassa oli enemmänkin ylellisiä ja myös yhteistyössä Hispano-Suizan kanssa valmistettuja menopelejä, mutta 30-luvun talouskriisi pakotti Skodan tuottamaan myös entistä edullisempia autoja. Kysyntää kuitenkin riitti, kunnes saksalaisten miehitys ja toinen maailmansota alistivat Skodan tehtaat Saksan sotakoneiston alle.Myös heti sodan jälkeen tehtailla riitti kysyntää armeijan tarvitseman kaluston valmistukseen.Ja kun henkilöautojen tuotanto potkaistiin uudestaan sodan jälkeen käyntiin, vuodesta 1948 lähtien tuotanto oli osa kommunistista suunnitelmataloutta. Vielä 60-luvulle asti pysyttiin jota kuinkin lännen vauhdissa.Uusia malleja esiteltiin, mutta tuotannon modernisointi ei ollut päällimmäinen prioriteetti.Niinpä 80-luvulle tultaessa autojen tekninen kehitys tai siis sen puute alkoi painaa jo pahasti. Vasta vuonna 1987 esitelty ja Bertonen muotoilema Favorit toi Skodan modernimpaan etuvetoisten autojen maailmaan.Osaksi Volkswagen-konserniaMuurin murtuminen Berliinissä vuonna 1989 toi mukanaan muutoksen tuulet, ja Skodalle etsittiin nopeasti sopivaa länsimaista yhteistyökumppania. Sellaiseksi valikoitui 9. joulukuuta 1990 VW-konserni, eli Skodasta tuli konsernin neljäs brändi Volkswagenin, Audin ja Seatin jatkoksi.Ja jos joku ei muista, yhteistyötä harkittiin myös Renaultin kanssa, mutta koska ranskalaiset halusivat tuottaa Tsekeissä vain halpoja pikkuautoja (Twingo), vaaka kallistui lopulta Volkswageniin.Vuonna 1994 esitelty Felicia kuroi jo kiinni läntisen automaailman etumatkaa, mutta vasta vuonna 1996 esitelty Octavia toi Skodan ryminällä mukaan kilpailuun uusien autojen ostajien sielusta kaikkialla. Loppu onkin oikeastaan tuoreempaa historiaa. Skoda on oleellinen osa VW-konsernin menestystarinaa.Jos Skodan tarina olisi kertomus yhden ihmisen historiasta, se oli ehdottomasti tarina nuoresta lapsinerosta, joka joutuu koulukiusatuksi, mutta nousee vaikeuksien kautta voittoon ja uuteen kukoistukseen. Ja kuten hyvään tarinaan aina, myös tähän kuuluu veljeskateutta...Livenä tai virtuaalisestiNäissä muisteloissa on hyvä suunnata museoon. Se sijaitsee Skodan vanhassa tehdasrakennuksessa, jossa autoja valmistettiin vuoteen 1928 asti. Uudet tuotantolaitokset ovat toki aivan vieressä nekin.Museo on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen niistä esittelee Skodan perinteitä. Toisessa osiossa perehdytään Skodan kehitykseen polkupyörien valmistuksesta aina viime aikaisiin konseptiautoihin – kehitysloikat ovat ilmeisiä. Viimeisessä näyttelyosiossa voi puolestaan tutustua siihen, miten vanhoja Skodia restauroidaan.Autojen välissä kiertelyn aikana saa informaatiota sekä kuulokkeista että lukusilta kosketusnäytöiltä. Autoja ei ole liikaa eli niihin on aikaa tutustua. Vierailijaa ei ahdista. Lisäksi esillä on runsaasti muita Skodan historiallisesta matkasta kertovia esineitä. Oman kiinnostuksen syvyydestä museossa saa helposti vietettyä joko muutaman tunnin tai koko päivän.Vierailun arvoinen museo on joka tapauksessa – seisoo omalla pihalla sitten Skoda tai ei. Ja jos matka Mlada Boleslaviin tuntuu liian työläältä, näin digiaikana museossa voi vierailla myös virtuaalisesti. Kokemukset jäävät kuitenkin vajaaksi aitoon visiittiin verrattuna.Skoda-museoon voit tutustua täältä: muzeum.skoda-auto.comTeksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous