29.1.2023 Matkailu Skodan museo: kun historia koskettaa Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvaan automerkkiin liittyy yhtä paljon erilaisia tunteita, olettamuksia ja ennakkoluuloja kuin Skodaan. Siksi vierailu Skodan tehdasmuseoon Mlada Boleslavissa on aikamatka Skodan historiaan monellakin eri tasolla. Aloitetaan faktoista, joita kaikki eivät kuitenkaan muista. Skodan historia alkaa vuodesta 1895, jolloin Vaclav Klement ja Vaclav Laurin perustivat omia sukunimiään kantavan yrityksensä Mlada Boleslaviin. Se oli silloin vielä osa Böömin majesteettista kuningaskuntaa.Näin varhainen aloituskohta tekee Skodasta yhden vanhimmista automerkeistä maailmassa: myös fakta, joka tuppaa monilta unohtumaan.Tosin monen muun autotehtaan tapaan ensin valmistettiin polkupyöriä, sitten motorisoituja pyöriä – ja vasta sitten seurasivat autot.Skodan kohdalla tämä tapahtui vuonna 1905.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullistuksia mullistusten peräänLaurin & Klementin tuotanto rullasi, ja kysyntää riitti – kunnes ensimmäinen maailmansota sekoitti kuviot. Sodan jälkeen Euroopan pyrkiessä takaisin jaloilleen Mlada Boleslavissa ryhdyttiin valmistamaan kuorma-autoja, mutta tehdaspalo ja sitä seuranneet tuotantovaikeudet pakottivat Laurin & Klementin yhteistyöhön tsekkiläisen monialayrityksen – vuonna 1859 perustetun ja entiseltä nimeltään olevan Skoda Worksin kanssa.Ensin ohjelmassa oli enemmänkin ylellisiä ja myös yhteistyössä Hispano-Suizan kanssa valmistettuja menopelejä, mutta 30-luvun talouskriisi pakotti Skodan tuottamaan myös entistä edullisempia autoja. Kysyntää kuitenkin riitti, kunnes saksalaisten miehitys ja toinen maailmansota alistivat Skodan tehtaat Saksan sotakoneiston alle.Myös heti sodan jälkeen tehtailla riitti kysyntää armeijan tarvitseman kaluston valmistukseen.Ja kun henkilöautojen tuotanto potkaistiin uudestaan sodan jälkeen käyntiin, vuodesta 1948 lähtien tuotanto oli osa kommunistista suunnitelmataloutta. Vielä 60-luvulle asti pysyttiin jota kuinkin lännen vauhdissa.Uusia malleja esiteltiin, mutta tuotannon modernisointi ei ollut päällimmäinen prioriteetti.Niinpä 80-luvulle tultaessa autojen tekninen kehitys tai siis sen puute alkoi painaa jo pahasti. Vasta vuonna 1987 esitelty ja Bertonen muotoilema Favorit toi Skodan modernimpaan etuvetoisten autojen maailmaan.Osaksi Volkswagen-konserniaMuurin murtuminen Berliinissä vuonna 1989 toi mukanaan muutoksen tuulet, ja Skodalle etsittiin nopeasti sopivaa länsimaista yhteistyökumppania. Sellaiseksi valikoitui 9. joulukuuta 1990 VW-konserni, eli Skodasta tuli konsernin neljäs brändi Volkswagenin, Audin ja Seatin jatkoksi.Ja jos joku ei muista, yhteistyötä harkittiin myös Renaultin kanssa, mutta koska ranskalaiset halusivat tuottaa Tsekeissä vain halpoja pikkuautoja (Twingo), vaaka kallistui lopulta Volkswageniin.Vuonna 1994 esitelty Felicia kuroi jo kiinni läntisen automaailman etumatkaa, mutta vasta vuonna 1996 esitelty Octavia toi Skodan ryminällä mukaan kilpailuun uusien autojen ostajien sielusta kaikkialla. Loppu onkin oikeastaan tuoreempaa historiaa. Skoda on oleellinen osa VW-konsernin menestystarinaa.Jos Skodan tarina olisi kertomus yhden ihmisen historiasta, se oli ehdottomasti tarina nuoresta lapsinerosta, joka joutuu koulukiusatuksi, mutta nousee vaikeuksien kautta voittoon ja uuteen kukoistukseen. Ja kuten hyvään tarinaan aina, myös tähän kuuluu veljeskateutta...Livenä tai virtuaalisestiNäissä muisteloissa on hyvä suunnata museoon. Se sijaitsee Skodan vanhassa tehdasrakennuksessa, jossa autoja valmistettiin vuoteen 1928 asti. Uudet tuotantolaitokset ovat toki aivan vieressä nekin.Museo on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen niistä esittelee Skodan perinteitä. Toisessa osiossa perehdytään Skodan kehitykseen polkupyörien valmistuksesta aina viime aikaisiin konseptiautoihin – kehitysloikat ovat ilmeisiä. Viimeisessä näyttelyosiossa voi puolestaan tutustua siihen, miten vanhoja Skodia restauroidaan.Autojen välissä kiertelyn aikana saa informaatiota sekä kuulokkeista että lukusilta kosketusnäytöiltä. Autoja ei ole liikaa eli niihin on aikaa tutustua. Vierailijaa ei ahdista. Lisäksi esillä on runsaasti muita Skodan historiallisesta matkasta kertovia esineitä. Oman kiinnostuksen syvyydestä museossa saa helposti vietettyä joko muutaman tunnin tai koko päivän.Vierailun arvoinen museo on joka tapauksessa – seisoo omalla pihalla sitten Skoda tai ei. Ja jos matka Mlada Boleslaviin tuntuu liian työläältä, näin digiaikana museossa voi vierailla myös virtuaalisesti. Kokemukset jäävät kuitenkin vajaaksi aitoon visiittiin verrattuna.Skoda-museoon voit tutustua täältä: muzeum.skoda-auto.comTeksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen