18.3.2019 Ajoneuvot Škodan Vision iV – kahdella moottorilla kohti täyssähköistä tulevaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan ensimmäisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan pohjautuvan automallin esittelyn myötä tšekkimerkki ottaa askeleen kohti eMobility-aikakautta. Geneven autonäyttelyssä ensiesitelty Vision iV on neliovinen crossover-coupé, jonka sisätiloja kuvataan väljiksi ja huomiota keräävää muotoilua sporttiseksi ja tunteisiin vetoavaksi.Volkswagen-konsernin skaalautuvaan sähköautojen MEB-perustekniikkaan pohjautuvan tulokkaan ratin takana ajoelämyksen luvataan olevan dynaaminen, mitä se sitten tarkoittaakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi sähkömoottoriaEtenemiskyvyn takeina toimivat valmistajan mukaan neliveto ja kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla, yhteisteholtaan 225 kW (306 hv).WLTP-testisyklin mukainen maksimitoimintamatka on Škodan mukaan 500 kilometriä, ja akuston saa ladattua 80-prosenttisesti jo 30 minuutissa.Konseptiauto valvoo ympäristöään laser- ja tutkatunnistimilla sekä kameroilla.Valmistajan mukaan sopivissa olosuhteissa auto pystyy jopa ajamaan itsenäisesti ja pysäköimään itsensä.Liitettävyysominaisuudet lupaavat suoraa kommunikaatiota muiden tienkäyttäjien, autojen ja infrastruktuurin kanssa.Valvoo sydämen sykettäVision iV -mallin pituus on 4 665 mm, leveys 1 926 mm ja korkeus 1 613 mm. Konepelti on lyhyt, matkustamo pitkä ja kattolinja jokseenkin coupémainen.Ovet ovat kahvattomat ja avautuvat kosketuksesta. Perinteisten ulkopeilien tilalla on kamerat, joiden välittämä 180-asteinen näkymä näytetään taustapeilissä.Monitasoinen kojelauta, uudenlainen keskikonsoli ja pystysuuntainen, vapaasti leijuvalta vaikuttava tietoviihdenäyttö ilmentävät uutta sisätiladesignia.Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmällä päästään Škodan mukaan kiinni runsaisiin online-mobiilipalveluihin.Järjestelmää voidaan ohjata myös sekä eleillä että puheella, ja kuljettajan sekä etumatkustajan älypuhelimet integroituvat käyttöjärjestelmään. Auton keskuslukitus voidaan avata digitaalisena avaimena toimivalla älypuhelimella.Konseptiauto tarkkailee myös kuljettajan sydämen sykettä, mikä lisää valmistajan mukaan turvallisuutta: tarvittaessa auto osaa jarruttaa automaattisesti pysähdyksiin. Toistaiseksi ei ole kerrottu jarruttaako se, jos kuljettaja kiihtyy, vai aktivoituuko toiminto, jos kuskin syke hiipuu.Täysin valmis sarjatuotantoon Vision iV ei vielä ole, mutta valmistajan mukaan suuria rukkauksia ei ole luvassa, eli ollaan jo varsin lähellä lopullista ratkaisua.Lähde: Škoda Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla