18.3.2019 Ajoneuvot Škodan Vision iV – kahdella moottorilla kohti täyssähköistä tulevaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan ensimmäisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perustekniikkaan pohjautuvan automallin esittelyn myötä tšekkimerkki ottaa askeleen kohti eMobility-aikakautta. Geneven autonäyttelyssä ensiesitelty Vision iV on neliovinen crossover-coupé, jonka sisätiloja kuvataan väljiksi ja huomiota keräävää muotoilua sporttiseksi ja tunteisiin vetoavaksi.Volkswagen-konsernin skaalautuvaan sähköautojen MEB-perustekniikkaan pohjautuvan tulokkaan ratin takana ajoelämyksen luvataan olevan dynaaminen, mitä se sitten tarkoittaakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi sähkömoottoriaEtenemiskyvyn takeina toimivat valmistajan mukaan neliveto ja kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla, yhteisteholtaan 225 kW (306 hv).WLTP-testisyklin mukainen maksimitoimintamatka on Škodan mukaan 500 kilometriä, ja akuston saa ladattua 80-prosenttisesti jo 30 minuutissa.Konseptiauto valvoo ympäristöään laser- ja tutkatunnistimilla sekä kameroilla.Valmistajan mukaan sopivissa olosuhteissa auto pystyy jopa ajamaan itsenäisesti ja pysäköimään itsensä.Liitettävyysominaisuudet lupaavat suoraa kommunikaatiota muiden tienkäyttäjien, autojen ja infrastruktuurin kanssa.Valvoo sydämen sykettäVision iV -mallin pituus on 4 665 mm, leveys 1 926 mm ja korkeus 1 613 mm. Konepelti on lyhyt, matkustamo pitkä ja kattolinja jokseenkin coupémainen.Ovet ovat kahvattomat ja avautuvat kosketuksesta. Perinteisten ulkopeilien tilalla on kamerat, joiden välittämä 180-asteinen näkymä näytetään taustapeilissä.Monitasoinen kojelauta, uudenlainen keskikonsoli ja pystysuuntainen, vapaasti leijuvalta vaikuttava tietoviihdenäyttö ilmentävät uutta sisätiladesignia.Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmällä päästään Škodan mukaan kiinni runsaisiin online-mobiilipalveluihin.Järjestelmää voidaan ohjata myös sekä eleillä että puheella, ja kuljettajan sekä etumatkustajan älypuhelimet integroituvat käyttöjärjestelmään. Auton keskuslukitus voidaan avata digitaalisena avaimena toimivalla älypuhelimella.Konseptiauto tarkkailee myös kuljettajan sydämen sykettä, mikä lisää valmistajan mukaan turvallisuutta: tarvittaessa auto osaa jarruttaa automaattisesti pysähdyksiin. Toistaiseksi ei ole kerrottu jarruttaako se, jos kuljettaja kiihtyy, vai aktivoituuko toiminto, jos kuskin syke hiipuu.Täysin valmis sarjatuotantoon Vision iV ei vielä ole, mutta valmistajan mukaan suuria rukkauksia ei ole luvassa, eli ollaan jo varsin lähellä lopullista ratkaisua.Lähde: Škoda Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?