15.2.2022 Ajoneuvot Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosiossa tietyissä viitekehyksissä jo yli 25 vuotta kylpenyt Smart kehittää uudistetulla omistuspohjalla tuotettaan eteenpäin. Tuleva crossover kielii trenditietoisuudesta – nimivalintaa myöten. Smartin uudistuminen crossover-suuntaan ei ole täysin uusi asia, sillä viime vuonna Münchenin autonäyttelyn yhteydessä nähtiin #1 konseptimallina. Se oli kuitenkin melko korkealentoinen, mutta nyt Smart avaa lisää uutta visiotaan ja antaa vastapainoksi virallisia naamiokuvia tuotantomallista sekä kertoo faktoja muiden muassa aikatauluista.Smart Concept #1Smart oli alun perin Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistajan Swatchin yhteishanke. Vuonna 2014 tehdyn mallistouudistuksen yhteydessä Smartit tehtiin yhteistyössä Renaultin kanssa. Viimeisin käänne on Smartin täyssähköistyminen ja siirtyminen puoliksi kiinalaisen Zhejiang Geely Holding Groupin omistukseen, toisen osaomistajan ollessa edelleen Mercedes-Benz. Näin Smart on itse asiassa Volvon konsernisisar, ainakin puoliksi. Myös Smartien valmistus siirtyi Kiinaan, mutta suunnittelusta on vastuussa Mercedes-Benz, sekin tosin lähinnä Kiinan päässä. Uudistuksen ensimmäinen hedelmä – #1 – on nähtävillä kokonaisuudessaan kuluvan vuoden loppupuolella, jolloin se lopullisesti lanseerataan. Tuotannon on määrä käynnistyä ensi vuoden puolella. Uutuudella halutaan vedota asiakkaisiin Kaukoidässä ja Euroopassa.#1 on Mercedes-Benzin suunnittelutoimiston luomus. Ulkonäössä on huomattavissa yhtäläisyyttä viimeaikaisiin Mercedes-EQ-malleihin. Kuvassa malli käy läpi laaja-alaista kestävyystestiä, jossa tekniikka altistetaan muun muassa 40 asteen pakkaselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendikäs korimalliKuten todettua, Smartin siirtyminen kohti alkuperäistä suurempia autoluokkia ja crossover-henkisiä malleja on ollut jo tiedossa. Peliliikkeellä vastataan totta kai suureen, maailmanlaajuiseen megatrendiin. #1:n edustama lokero automaailmassa ei siitä huolimatta ole iso. Se on premium-luokan täyssähköinen pikkuauto ja lisäksi vielä crossover.Vaikka aivan suoria kilpailijoita ei tällä hetkellä vaikutakaan #1:lle löytyvän, riittää Smartin markkinointipuolella työtä. Hinta tulee todennäköisesti olemaan parempaakin premium-tasoa, joten Smartin vanhan valttikortin – ällistyttävän ketteryyden – on syytä olla kohdallaan. Suurin osa Smart-autoista on tähän mennessä myyty Etelä- ja Keski-Euroopan antiikkisiin ja keskiaikaisiin keskustoihin, joissa ketteryydestä on todella hyötyä.Smart kehuu #1:n olevan aerodynaamisin vaihtoehto sen edustamassa suv-kokoluokassa. Ilmanvastuskerroin on 0,29.Nimivalintakin on trendikäsSmartin nimipolitiikka on pysynyt joitakin erikoismalleja lukuun ottamatta koko sen historian ajan samana, johtuen tietenkin merkin täysin omalaatuisesta mallistosta. Kaksipaikkainen ”aito ja alkuperäinen” Smart kolmessa polvessa on saanut nimensä istuinpaikkaluvun mukaan ForTwo (”kahdelle”), kun taas kahdessa polvessa valmistettu ForFour on luonnollisesti ”neljälle”.Smart on päättänyt ottaa konseptissa nähdyn nimen #1 rohkeasti myös tuotantoversioon. Jos VW Up! on ensimmäinen ja ainoa automalli huutomerkillä ja alkuperäinen Kia Cee´d ensimmäinen ja ainoa heittomerkin kera, nähdään uudessa Smartissa takuuvarmasti automaailman ensimmäinen risuaita hashtagi, tuttu juttu somemaailmasta, ja totta kai mitä trendikkäin. Nimen kirjoitusasu on perin yksinkertainen, mutta ääntämisasioiden voisi sanoa olevan vähemmän yksinkertaisia.Vaati hiukan taustatutkimusta selvittää, miten esimerkiksi saksalainen auton nimen ääntää. Vastaus tähän vaikuttaa olevan ”hashtag one”. Emmehän kuitenkaan äännä vaikkapa Citroën C1:tä ”cii-one”, vaan ”cee-yksi”, joten olisiko järkevin suomennos sitten ”hashtag-yksi”. Apuja ääntämisasioihin täytynee kysyä maahantuojalta, kunhan uutuus aikanaan tänne ennättää. #1 tarkoittaa joka tapauksessa järjestyslukua yksi, joten seuraava uuden sukupolven Smart voisi samalla logiikalla olla #2.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Smart Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster