15.2.2022

Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis

Smart #1

Suosiossa tietyissä viitekehyksissä jo yli 25 vuotta kylpenyt Smart kehittää uudistetulla omistuspohjalla tuotettaan eteenpäin. Tuleva crossover kielii trenditietoisuudesta – nimivalintaa myöten.

Smartin uudistuminen crossover-suuntaan ei ole täysin uusi asia, sillä viime vuonna Münchenin autonäyttelyn yhteydessä nähtiin #1 konseptimallina. Se oli kuitenkin melko korkealentoinen, mutta nyt Smart avaa lisää uutta visiotaan ja antaa vastapainoksi virallisia naamiokuvia tuotantomallista sekä kertoo faktoja muiden muassa aikatauluista.

Smart Concept #1
Smart Concept #1

Smart oli alun perin Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistajan Swatchin yhteishanke. Vuonna 2014 tehdyn mallistouudistuksen yhteydessä Smartit tehtiin yhteistyössä Renaultin kanssa. Viimeisin käänne on Smartin täyssähköistyminen ja siirtyminen puoliksi kiinalaisen Zhejiang Geely Holding Groupin omistukseen, toisen osaomistajan ollessa edelleen Mercedes-Benz. Näin Smart on itse asiassa Volvon konsernisisar, ainakin puoliksi. Myös Smartien valmistus siirtyi Kiinaan, mutta suunnittelusta on vastuussa Mercedes-Benz, sekin tosin lähinnä Kiinan päässä. Uudistuksen ensimmäinen hedelmä – #1 – on nähtävillä kokonaisuudessaan kuluvan vuoden loppupuolella, jolloin se lopullisesti lanseerataan. Tuotannon on määrä käynnistyä ensi vuoden puolella. Uutuudella halutaan vedota asiakkaisiin Kaukoidässä ja Euroopassa.

Smart #1
#1 on Mercedes-Benzin suunnittelutoimiston luomus. Ulkonäössä on huomattavissa yhtäläisyyttä viimeaikaisiin Mercedes-EQ-malleihin. Kuvassa malli käy läpi laaja-alaista kestävyystestiä, jossa tekniikka altistetaan muun muassa 40 asteen pakkaselle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Trendikäs korimalli

Kuten todettua, Smartin siirtyminen kohti alkuperäistä suurempia autoluokkia ja crossover-henkisiä malleja on ollut jo tiedossa. Peliliikkeellä vastataan totta kai suureen, maailmanlaajuiseen megatrendiin. #1:n edustama lokero automaailmassa ei siitä huolimatta ole iso. Se on premium-luokan täyssähköinen pikkuauto ja lisäksi vielä crossover.

Vaikka aivan suoria kilpailijoita ei tällä hetkellä vaikutakaan #1:lle löytyvän, riittää Smartin markkinointipuolella työtä. Hinta tulee todennäköisesti olemaan parempaakin premium-tasoa, joten Smartin vanhan valttikortin – ällistyttävän ketteryyden – on syytä olla kohdallaan. Suurin osa Smart-autoista on tähän mennessä myyty Etelä- ja Keski-Euroopan antiikkisiin ja keskiaikaisiin keskustoihin, joissa ketteryydestä on todella hyötyä.

Smart #1
Smart kehuu #1:n olevan aerodynaamisin vaihtoehto sen edustamassa suv-kokoluokassa. Ilmanvastuskerroin on 0,29.

Nimivalintakin on trendikäs

Smartin nimipolitiikka on pysynyt joitakin erikoismalleja lukuun ottamatta koko sen historian ajan samana, johtuen tietenkin merkin täysin omalaatuisesta mallistosta. Kaksipaikkainen ”aito ja alkuperäinen” Smart kolmessa polvessa on saanut nimensä istuinpaikkaluvun mukaan ForTwo (”kahdelle”), kun taas kahdessa polvessa valmistettu ForFour on luonnollisesti ”neljälle”.

Smart #1

Smart on päättänyt ottaa konseptissa nähdyn nimen #1 rohkeasti myös tuotantoversioon. Jos VW Up! on ensimmäinen ja ainoa automalli huutomerkillä ja alkuperäinen Kia Cee´d ensimmäinen ja ainoa heittomerkin kera, nähdään uudessa Smartissa takuuvarmasti automaailman ensimmäinen risuaita hashtagi, tuttu juttu somemaailmasta, ja totta kai mitä trendikkäin. Nimen kirjoitusasu on perin yksinkertainen, mutta ääntämisasioiden voisi sanoa olevan vähemmän yksinkertaisia.

Vaati hiukan taustatutkimusta selvittää, miten esimerkiksi saksalainen auton nimen ääntää. Vastaus tähän vaikuttaa olevan ”hashtag one”. Emmehän kuitenkaan äännä vaikkapa Citroën C1:tä ”cii-one”, vaan ”cee-yksi”, joten olisiko järkevin suomennos sitten ”hashtag-yksi”. Apuja ääntämisasioihin täytynee kysyä maahantuojalta, kunhan uutuus aikanaan tänne ennättää.  #1 tarkoittaa joka tapauksessa järjestyslukua yksi, joten seuraava uuden sukupolven Smart voisi samalla logiikalla olla #2.

Smart #1

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Smart

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat