15.2.2022 Ajoneuvot Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosiossa tietyissä viitekehyksissä jo yli 25 vuotta kylpenyt Smart kehittää uudistetulla omistuspohjalla tuotettaan eteenpäin. Tuleva crossover kielii trenditietoisuudesta – nimivalintaa myöten. Smartin uudistuminen crossover-suuntaan ei ole täysin uusi asia, sillä viime vuonna Münchenin autonäyttelyn yhteydessä nähtiin #1 konseptimallina. Se oli kuitenkin melko korkealentoinen, mutta nyt Smart avaa lisää uutta visiotaan ja antaa vastapainoksi virallisia naamiokuvia tuotantomallista sekä kertoo faktoja muiden muassa aikatauluista.Smart Concept #1Smart oli alun perin Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistajan Swatchin yhteishanke. Vuonna 2014 tehdyn mallistouudistuksen yhteydessä Smartit tehtiin yhteistyössä Renaultin kanssa. Viimeisin käänne on Smartin täyssähköistyminen ja siirtyminen puoliksi kiinalaisen Zhejiang Geely Holding Groupin omistukseen, toisen osaomistajan ollessa edelleen Mercedes-Benz. Näin Smart on itse asiassa Volvon konsernisisar, ainakin puoliksi. Myös Smartien valmistus siirtyi Kiinaan, mutta suunnittelusta on vastuussa Mercedes-Benz, sekin tosin lähinnä Kiinan päässä. Uudistuksen ensimmäinen hedelmä – #1 – on nähtävillä kokonaisuudessaan kuluvan vuoden loppupuolella, jolloin se lopullisesti lanseerataan. Tuotannon on määrä käynnistyä ensi vuoden puolella. Uutuudella halutaan vedota asiakkaisiin Kaukoidässä ja Euroopassa.#1 on Mercedes-Benzin suunnittelutoimiston luomus. Ulkonäössä on huomattavissa yhtäläisyyttä viimeaikaisiin Mercedes-EQ-malleihin. Kuvassa malli käy läpi laaja-alaista kestävyystestiä, jossa tekniikka altistetaan muun muassa 40 asteen pakkaselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendikäs korimalliKuten todettua, Smartin siirtyminen kohti alkuperäistä suurempia autoluokkia ja crossover-henkisiä malleja on ollut jo tiedossa. Peliliikkeellä vastataan totta kai suureen, maailmanlaajuiseen megatrendiin. #1:n edustama lokero automaailmassa ei siitä huolimatta ole iso. Se on premium-luokan täyssähköinen pikkuauto ja lisäksi vielä crossover.Vaikka aivan suoria kilpailijoita ei tällä hetkellä vaikutakaan #1:lle löytyvän, riittää Smartin markkinointipuolella työtä. Hinta tulee todennäköisesti olemaan parempaakin premium-tasoa, joten Smartin vanhan valttikortin – ällistyttävän ketteryyden – on syytä olla kohdallaan. Suurin osa Smart-autoista on tähän mennessä myyty Etelä- ja Keski-Euroopan antiikkisiin ja keskiaikaisiin keskustoihin, joissa ketteryydestä on todella hyötyä.Smart kehuu #1:n olevan aerodynaamisin vaihtoehto sen edustamassa suv-kokoluokassa. Ilmanvastuskerroin on 0,29.Nimivalintakin on trendikäsSmartin nimipolitiikka on pysynyt joitakin erikoismalleja lukuun ottamatta koko sen historian ajan samana, johtuen tietenkin merkin täysin omalaatuisesta mallistosta. Kaksipaikkainen ”aito ja alkuperäinen” Smart kolmessa polvessa on saanut nimensä istuinpaikkaluvun mukaan ForTwo (”kahdelle”), kun taas kahdessa polvessa valmistettu ForFour on luonnollisesti ”neljälle”.Smart on päättänyt ottaa konseptissa nähdyn nimen #1 rohkeasti myös tuotantoversioon. Jos VW Up! on ensimmäinen ja ainoa automalli huutomerkillä ja alkuperäinen Kia Cee´d ensimmäinen ja ainoa heittomerkin kera, nähdään uudessa Smartissa takuuvarmasti automaailman ensimmäinen risuaita hashtagi, tuttu juttu somemaailmasta, ja totta kai mitä trendikkäin. Nimen kirjoitusasu on perin yksinkertainen, mutta ääntämisasioiden voisi sanoa olevan vähemmän yksinkertaisia.Vaati hiukan taustatutkimusta selvittää, miten esimerkiksi saksalainen auton nimen ääntää. Vastaus tähän vaikuttaa olevan ”hashtag one”. Emmehän kuitenkaan äännä vaikkapa Citroën C1:tä ”cii-one”, vaan ”cee-yksi”, joten olisiko järkevin suomennos sitten ”hashtag-yksi”. Apuja ääntämisasioihin täytynee kysyä maahantuojalta, kunhan uutuus aikanaan tänne ennättää. #1 tarkoittaa joka tapauksessa järjestyslukua yksi, joten seuraava uuden sukupolven Smart voisi samalla logiikalla olla #2.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Smart Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä