5.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smartin kolmas sukupolvi rantautui talviseen Suomeen. Hyvää: ketteryys, personoitavuus. Huonoa: ajoasento, kulutus, pieni tavaratila, epävakaa ajettavuus. Pirteän väriset ja persoonallisesti varustellut Smartit on todettu (Moottori 12/2014) ennen kaikkea näppäriksi ja ketteriksi ilmiömäisen pienen kääntösäteensä ansiosta. Moitteet kohdistuivat enimmäkseen istuma-asentoon ja levottomaan maantiekäytökseen. Nyt uusia malleja oli mahdollista koetella lumipolanteissa ja loskavalleissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni hintaero Smartin myynti on aloitettu suppealla mallistolla. Takakontin alla olevaan moottoritilaan saa aluksi vain kolmisylinterisen vapaastihengittävän litraisen bensiinimoottorin. Valitsemaan pääsee kolmen varustetason ja kahden koon välillä. Fortwo on kaksipaikkainen kolmiovinen ja Forfour nelipaikkainen viisiovinen, pituuseroa autoilla on 80 senttimetriä. Fortwo valmistetaan Koillis-Ranskassa Smartin omalla tehtaalla. Forfour valmistuu samalta linjalta sisarmallinsa, Renault Twingon kanssa Sloveniassa. Mallien hintaero on vain noin 700 euroa, joten nelipaikkainen osoittautuu varmasti myydymmäksi. Talvi on haaste lyhyille Suomen talvi liukkaine jääpintoineen tai lumipöperöineen tuottaa pienille, kevyille ja ennen kaikkea lyhytakselivälisille kaupunkiautoille haasteita. Smartin takamoottoriratkaisu tuo painoa vetäville pyörille helpottamaan vetopitoa, mutta liikkeellelähtö paksusta lumesta ei ole ongelmatonta, luistonesto pätkii tehoja surutta vähäisestäkin luistosta. Fortwon luistonesto on sallivampi helpottaen auton liikkeelle saantia lumikinoksesta. Molemmissa keulan keveys aiheuttaa melkoisen puskemistaipumuksen. Ajonvakautus saa sen kuriin, mutta vain rumasti jarruilla töksäyttelemällä. Maantiellä elektroniset apuvälineet toimivat paremmin eikä Smartilla pelota ajaa moottoritievauhdeissakaan. Auton kokoon nähden Fortwon meno tuntuu yllättävän tukevalta ja ajoittainen takavetoisen levottomuus hetkittäin jopa hauskalta. Vakaampiakin ehdokkaita saa samaan hintaan, jos ajaminen puuskaisessa sivutuulessa tai uraisilla tienpinnoilla arveluttaa. Tiukaksi viritetty jousitus parantaa ajettavuutta, mutta nipistää mukavuudesta parhaan terän. Mukavuutta edesauttaa takamoottorin mölyjen hyvä vaimennus. Kolmisylinteristä joutuu huudattamaan ainakin lämmitystä kaivatessa, vaikkei lisätehoa talvikelillä jääkään kaipaamaan. Mallistoon on luvassa myöhemmin myös turboahdettu versio. Tiukka kilpailu Talvea kovempi vastus uusille Smarteille on tiukka kilpailu. Ostajien rahoista kilpailevat ensinnäkin halvemmat kaupunkiautot, kuten vaikkapa kolme tonnia halvempi sisarmalli Renault Twingo. Lisäksi Smartin hinnalla samoille apajille on tunkua luokkaa isommista, mukavuudeltaan ja ajettavuudeltaan paremmista ehdokkaista. Pienestä koosta ei Suomessa ole vastaavan laista hyötyä kuin Pariisin ruuhkissa pysäköintilokosta etsivälle. Smart ei ole erityisen taloudellinen tai vähäpäästöinen. Kokoonsa nähden seitsemään litraan nouseva kulutus on kyllä talvellakin liikaa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Smart Forfour Hinta alkaen 16 413 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori Moottori 999 cm³, bensiinimoottori takana, kolme sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,9 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3490 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185 l Omamassa: 975 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?