Ajoneuvot | Koeajo | 5.3.2015

Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour

Smartin kolmas sukupolvi rantautui talviseen Suomeen. Hyvää: ketteryys, personoitavuus. Huonoa: ajoasento, kulutus, pieni tavaratila, epävakaa ajettavuus.

Jaa artikkeli

Pirteän väriset ja persoonallisesti varustellut Smartit on todettu (Moottori 12/2014) ennen kaikkea näppäriksi ja ketteriksi ilmiömäisen pienen kääntösäteensä ansiosta. Moitteet kohdistuivat enimmäkseen istuma-asentoon ja levottomaan maantiekäytökseen. Nyt uusia malleja oli mahdollista koetella lumipolanteissa ja loskavalleissa.

Pieni hintaero

Smartin myynti on aloitettu suppealla mallistolla. Takakontin alla olevaan moottoritilaan saa aluksi vain kolmisylinterisen vapaastihengittävän litraisen bensiinimoottorin. Valitsemaan pääsee kolmen varustetason ja kahden koon välillä. Fortwo on kaksipaikkainen kolmiovinen ja Forfour nelipaikkainen viisiovinen, pituuseroa autoilla on 80 senttimetriä.

Fortwo valmistetaan Koillis-Ranskassa Smartin omalla tehtaalla. Forfour valmistuu samalta linjalta sisarmallinsa, Renault Twingon kanssa Sloveniassa. Mallien hintaero on vain noin 700 euroa, joten nelipaikkainen osoittautuu varmasti myydymmäksi.

Talvi on haaste lyhyille

Suomen talvi liukkaine jääpintoineen tai lumipöperöineen tuottaa pienille, kevyille ja ennen kaikkea lyhytakselivälisille kaupunkiautoille haasteita. Smartin takamoottoriratkaisu tuo painoa vetäville pyörille helpottamaan vetopitoa, mutta liikkeellelähtö paksusta lumesta ei ole ongelmatonta, luistonesto pätkii tehoja surutta vähäisestäkin luistosta.

Fortwon luistonesto on sallivampi helpottaen auton liikkeelle saantia lumikinoksesta. Molemmissa keulan keveys aiheuttaa melkoisen puskemistaipumuksen. Ajonvakautus saa sen kuriin, mutta vain rumasti jarruilla töksäyttelemällä.

Maantiellä elektroniset apuvälineet toimivat paremmin eikä Smartilla pelota ajaa moottoritievauhdeissakaan. Auton kokoon nähden Fortwon meno tuntuu yllättävän tukevalta ja ajoittainen takavetoisen levottomuus hetkittäin jopa hauskalta.

Vakaampiakin ehdokkaita saa samaan hintaan, jos ajaminen puuskaisessa sivutuulessa tai uraisilla tienpinnoilla arveluttaa. Tiukaksi viritetty jousitus parantaa ajettavuutta, mutta nipistää mukavuudesta parhaan terän.

Mukavuutta edesauttaa takamoottorin mölyjen hyvä vaimennus. Kolmisylinteristä joutuu huudattamaan ainakin lämmitystä kaivatessa, vaikkei lisätehoa talvikelillä jääkään kaipaamaan. Mallistoon on luvassa myöhemmin myös turboahdettu versio.

Tiukka kilpailu

Talvea kovempi vastus uusille Smarteille on tiukka kilpailu. Ostajien rahoista kilpailevat ensinnäkin halvemmat kaupunkiautot, kuten vaikkapa kolme tonnia halvempi sisarmalli Renault Twingo. Lisäksi Smartin hinnalla samoille apajille on tunkua luokkaa isommista, mukavuudeltaan ja ajettavuudeltaan paremmista ehdokkaista.

Pienestä koosta ei Suomessa ole vastaavan laista hyötyä kuin Pariisin ruuhkissa pysäköintilokosta etsivälle. Smart ei ole erityisen taloudellinen tai vähäpäästöinen. Kokoonsa nähden seitsemään litraan nouseva kulutus on kyllä talvellakin liikaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat