10.2.2022

Spirit of Ecstasyn slimmimpi versio säästää kilometrejä tulevassa sähkö-Rollssissa

Spirit of Ecstasy

Sähköautoissa toimintamatkaa pyritään keräämään vähän mistä tahansa. Itse Hurmion Henkikin saattaa joutua vetämään vatsaa sisään.

Spirit of Ecstacy on Rolls-Roycen ehdoton tavaramerkki nyt jo 111 vuoden ajalta. Sitä ei tarvitse erikseen korostaa. Menneinä aikoina Henki ruuvattiin paraatipaikalle jäähdytinnesteen täyttöaukon päälle. Tulevina aikoina jäähdytinnesteelle ei ole Rollsseissa enää tarvetta, mutta Henki seisoo paikallaan yhtä ylväänä, joskin hieman hoikistuneena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähemmäs alkuperäisiä piirustuksia

Spirit of Ecstasyn suunnitteli alun perin Charles Stykes muutamaa vuotta ennen kuin se rekisteröitiin Rolls-Roycen viralliseksi tavaramerkiksi helmikuun 6. päivänä vuonna 1911. Stykesin suunnitelmissa veistos oli jonkin verran nykyistä matalampi ja kiilamaisempi. Uudistettu Henki tekeekin aiempaa tarkemmin kunniaa alkuperäiselle suunnitelmalle olemalla tarkalleen 17,28 millimetriä nykyistä matalampi. Karkeasti pyöristettynä merkin korkeus on nyt 8,3 senttimetriä aiemman 10 sentin sijaan.

Spirit of Ecstasy

Korkeuden lisäksi Hengen viitan liepeet on muotoiltu hieman erilaisiksi, ne ovat nyt valmistajan mukaan aerodynaamisemmat ja autenttisemmat. Kenties kuitenkin kaikkein näkyvin muutos koskettaa tapaa, jolla Spirit of Ecstacy seisoo konepellin reunalla. Kun aiempi versio seisoi paikoillaan jalkaterät yhdessä, on uusi menossa eteenpäin, toinen jalka toisen edellä ja katse intensiivisesti suoraan edessä.

Uudistettu, perinteitä muokkaava, ja toisaalta niihin suoraan sukeltava Spirit of Ecstasy pääsee halkomaan tuulta täyssähköisen Spectren keulalla näillä näkymin ensi vuoden puolella. Spectre tulee olemaan kaikkien aikojen aerodynaamisin Rollssi, ilmanvastuskertoimella 0,26. Se tulee olemaan myös merkin ensimmäinen moderni täysssähköauto. Ihka ensimmäinen sähköinen Rolls kun nähtiin vasta 124 vuotta sitten.

Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat