2.8.2024 Moottoriurheilu Sukupolvenvaihdos Solbergin perheessä – hyppäsimme hetkeksi Oliverin kyytiin Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Moottori piipahti Oliver Solbergin kyydissä ennen Secto Rally Finlandia. Ruotsalaiskuljettaja johtaa WRC2-luokan MM-sarjaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oliver Solberg on rallimaailman kuumin lupaus. Moottori kävi Secto Rally Finlandin ennakkotesteissä 22-vuotiaan ruotsalaisen kyydissä. Tällaisia päiviä ei enää juurikaan satu kohdalle. Olen sopinut meneväni tutkailemaan modernin ralliauton vauhtivaroja norjalaisruotsalaisen Oliver Solbergin ralliperheen mainetta jatkavan Oliverin kyytiin.Testipaikka on Jukojärven kylässä, Keuruulla. Näissä maisemissa on ajettu myös Suomen MM-rallissa, joskaan tie ei ole hetkeen kuulunut rallireitille. Testikäytössä se on yhä oivallinen vaihtoehto kilpailuun valmistautuville.Tapaan huoltopaikalla isä Petterin, äiti Pernillan sekä tiimin edustajan, joka tuo minulle kypärän ja vastuuvapautuskaavakkeen allekirjoitettavaksi. Se on normaali käytäntö tilanteissa, jossa autoon pääsee ulkopuolinen henkilö ilman tarvittavia vakuutuksia.Kun penkissä on löytynyt mukava asento ja turvavarusteet kiinnitetty, saapuu kuljettaja ohjaamoon.Matkaa huoltopaikalta testierikoiskokeen lähtöön kertyy kolme kilometriä. Sen käytämme niitä näitä jutustellen.-Oletko ollut aiemmin ralliauton kyydissä? Solberg kysyy.Annan hänelle nopean kertauksen kuljettajistani, joiden pitkässä listassa Solberg on 51. Oliverin isän, vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin kyydin koin jo vuonna 2011.Isä ja poika kävivät neuvonpitoa testivetojen välissä. Petter Solberg voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 2003.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippunopeutta tavoitellenSitten on aika kyyristyä lähtöviivalle. Muutama lyhyt kiihdytys jarrujen ja renkaiden lämmittämiseksi ja olemme valmiita. Lähtöpaikka on jo hieman pehmentynyt, sillä Solbergia ajattava Toksport WRT on tuonut kaikki neljä autoaan testiin. Niinpä tiessä alkaa näkyä käytön jälkiä, vaikka tie kovapohjainen onkin.Solberg laittaa kakkosvaihteen silmään, sillä ykkösvaihteella startatessa 330-hevosvoimainen Skoda jäisi helposti lyömään tyhjää ruotsalaiskuljettajan vapauttaessa kytkimen.Launch control, eli lähtöjärjestelmä muuttaa auton äänen kumeaksi ja rääkyväksi. Auton kori alkaa väristä. Hiljainen tuhina on vaihtunut villivarsojen kavioiden kopinaksi. Muutaman sekunnin kuluttua Solberg antaa autolle lähtökäskyn. Kaasu on pohjassa, kun nuori mies alkaa kiskoa vaihteita isommalle.Lähestymme viitosvaihteella ensimmäistä mutkaa. Kuljettajan edessä oleva ledinäyttö osoittaa käytössä olevan vaihteen sekä nopeuden. Näytön pohja on vihreä niin kauan, kunnes on aika kiskaista isompaa vaihdetta silmään. Silloin pohjan väri vaihtuu punaiseksi.Tällä tiellä ei hyppyjä ole, mutta vauhtia sitäkin enemmän. Solberg on ajanut koko aamupäivän kartanlukijansa Elliott Edmondsonin kanssa, joten hän muistaa tien riittävän tarkasti ja voi pitää yllä täyttä vauhtia.-Nyt on pitkä vaihdelaatikko. Saavutamme 200 km/h nopeuden, ilmoittaa Solberg kypäräpuhelimen välityksellä.Seuraan nopeuden nousemista…194, 195 – sitten auton moottori alkaa hakata rajoittimeen. Olemme saavuttaneet auton huippunopeuden ja muutaman sekunnin ajan kiidämme erikoiskoetta maksiminopeutta.Sitten Solberg viikkaa auton seuraavaan mutkaan ja pian olemmekin jo 3,8-kilometrisen testitien toisessa päässä.Voin vain hämmästellä nopeutta, jonka Solberg kykenee säilyttämään ohjatessaan Rally2-luokan Skodaansa mutkasta toiseen.Solbergia ajattava Toksport WRT järjesti testitapahtuman tiimin kaikille neljälle kuljettajalle Keuruulla.Uskomaton pitoSolberg kääntää auton takaisin kohti tulosuuntaa ja tekee samat manööverit kuin alussa. Yhtä nopeasti olemme jälleen täydessä vauhdissa. Tiestä noussut pölypilvi leijuu vielä tien yllä ja ehdin jo hetken huokaista mielessäni asiaa.Pölypilven läpipäästyämme näkymä on jälleen selkeä. Keskityn katselemaan tietä, joka vilistää huimaa vauhtia edessämme. Sitten Solberg antaa ennakkovaroituksen seuraavasta tien kohdasta.-Tämä seuraava tuntuu hienolta.Ehdin odottaa kolme sekuntia tulevaa. Solberg ohjaa autonsa yli nyppylän, joka keventää hieman autoa irti tiestä samalla kun taitamme tiukkaan oikeaan mutkaan.Pelkästään tämä kohta korvasi viime vuosina vähiin jääneitä huvipuistokäyntejä. Edessä on vielä testitien viimeinen pitkä mutka – tällä kertaa oikealle.Nyt lähestymme paikkaa kaasu pohjassa kevyin ohjausliikkein. Katson nopeusmittaria, joka pysyy 170 km/h lukemassa, vaikka mutka on todella pitkä, eikä mitenkään loivaksi luonnehdittava. Tunne on uskomaton.Sitten testi on osaltamme ohi, on jälkispekulaatioiden aika.-Tällaisissa paikoissa ne erot rallissa varmasti tehdään, totean, ja Solberg vastaa myöntävästi.Varikolle saavuttaessa olen yhtä hymyä. Nämä kokemukset saavat vanhankin veren virtaamaan. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 8.4.2025 Henkilö Koiran matkustusturvallisuus unohtuu helposti – Tiia Tiaisen kolarikokemus tuo esiin tärkeitä oppeja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?