18.2.2020 Ajoneuvot Suomalainen huippulupaus jätti tehdaskuskit Ruotsin rallissa taakseen – ei hermoile uran jatkumisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsin MM-rallissa WRC3-luokan voittanut ja samalla kaikista R5-luokan autoista nopeimmaksi ajanut Jari Huttunen toivoo näyttöjensä riittävän urallaan etenemiseen, mutta ei kuitenkaan ota suurta stressiä epävarmasta tilanteestaan huolimatta. Kiuruvetinen 25-vuotias rallilupaus Jari Huttunen on kilpaillut erinäisissä ralleissa Hyundai i20 R5 -autolla vuodesta 2017. Tälle kaudelle Hyundain WRC2-tehdaskuljettajapaikat ja täten myös tuoreet versiot valmistajan kilpureista menivät Nikolay Gryazinille ja Ole Christian Veibylle.Aiemmin Huttusen manageri, kaksinkertainen rallin maailmanmestari Marcus Grönholm kertoi Hyundain olleen kiinnostunut myös ajattamaan Huttusta, mutta tähän ei suomalaisten rahat kuitenkaan riittäneet.Huttunen lähti Ruotsin MM-ralliin Hyundai i20:n vanhalla vuonna 2016 debytoineella kehitysversiolla, jota on pidetty muihin R5-autoihin nähden lähes kilpailukyvyttömänä. Ruotsissa Huttunen oli silti luokkansa nopein, ottaen Hyundaille kautta aikojen ensimmäisen R5-luokan MM-rallivoiton. Huttunen kuvailee voittoa uransa toistaiseksi tärkeimmäksi.Toiseksi nopeinta vauhtia R5-autoista piti niin ikään Grönholmin suojatti Emil Lindholm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda ja Hyundai eri planeetoiltaHuttunen pääsi testaamaan autoa Keski-Suomessa kahden päivän ajan. Voittotaisteluun mukaan päästäkseen auto täytyi saada kulkemaan halutusti, mutta mitään sen kummempaa eroa normaaliin testaukseen ei Huttusen mukaan ollut.– Pari päivää testattiin Jyväskylän lähistöllä. Ei siinä mitään erikoista tehty, alusta saatiin toimimaan erinomaisesti Ruotsin rallia varten.Viime vuonna Ruotsissa Huttunen teki historiaa ajaessaan yleiskilpailun pohja-ajan R5-luokan Škoda Fabialla jättäen taakseen myös jokaisen WRC-auton. Lisäksi Huttunen voitti Suomen MM-rallissa WRC2-luokan Škodalla vuonna 2017. Erot Hyundain ja Škodan välillä ovat Huttusen mukaan suuret.Huttunen Suomen MM-rallissa Hyundai i20 R5:llä vuonna 2019.– Ei niitä autoja oikein pysty edes vertaamaan, Škoda on oikeastaan aivan eri planeetalta kuin Hyundai, tunnetusti harvasanainen, ’’syväjäämieheksi’’ tituleerattu Huttunen toteaa.Tämän vuoden Ruotsin rallin jälkeen Huttusta ajattavan puolalaistalli 2Brallyn varikkoteltassa nähtiin myös Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo. Huikeasta suorituksesta huolimatta Adamo ei ole toistaiseksi vihjaillut suomalaiselle huippulupaukselle jatkosta.– Kyllähän Adamo vieraili viikonlopun aikana meidän teltassa useaan otteeseen. Ei ollut jatkosta sen kummempia puheita, toivottavasti jotain on kuitenkin luvassa.Tällä kaudella Huttusen kisakalenteriin kuuluu myös ainakin Suomen MM-ralli ja Puolan kansallinen rallisarja 2Brallyn riveissä.Kysyttäessä uran jatkumisesta Huttunen antaa hyvin jalat maassa -tyylisen vastauksen.– Toivottavasti lisää kilpailuja tälle vuodelle on vielä luvassa, ja jospa uralla pääsisi vielä etenemään. En minä siitä kuitenkaan enää hermoile, katsotaan mitä tulee tapahtumaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Ralliauton kyydissä: Neste Rallin voittaja-auto Toyota Yaris WRC Kris Meeken käsittelyssä Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Henri Toivosen Lancia Delta S4 – rallin enkelit Harjulla Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa