13.5.2020 Ajoneuvot Suomalaiset hukassa käyttövoimatarjonnassa: lähes viidennes ei osaa sanoa seuraavan auton käyttövoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Danske Financen Autobarometri 2020 -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suunnittelevat siirtyvänsä laajasti eri käyttövoimiin tulevissa autoissaan. Laajan käyttövoimavalikoiman myötä iso osa ei osaa tosin sanoa, minkä voimin tuleva auto liikkuu. Auton käyttövoiman valitseminen on muutaman viimevuoden aikana monimutkaistunut huomattavasti. Ennen riitti tieto ajaako paljon vai vähän, jonka mukaan päädyttiin valitsemaan bensiini- tai dieseltoiminen auto. Nyt tarjolla on erilaisia hybridejä, täyssähköautoja, etanolia ja kaasuautoja, tulevaisuudessa mahdollisesti vetyäkin.Danske Financen tuoreen autobarometrin mukaan suomalaiset ajavat tällä hetkellä pääosin bensiinillä ja dieselillä, mutta suunnittelevat autojensa käyttövoimissa muutosta.Kyselyn vastaajien nykyisistä autoista 69 prosenttia kulkee bensiinin voimin, ja 26 % dieselillä. Perinteisten fossiilisten polttoaineiden osuus on siis yhteensä 95 %. Hybrideillä ajoi 4 % vastanneista ja kaasulla yksi sadasosa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuuden suunnitelmat aukiSamaisten vastaajien tulevaisuuden suunnitelmat ovat varsin eriävät. Autonvalmistajien päästöleikkureiden käydessä kiivaana 95 g/100 km -rajan saavuttamiseksi on autonvalmistajien paino vähäpäästöisten autojen myynnissä, joka näkyy kuluttajien suunnitelmissa vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun lisäksi myös epävarmuutena.Lähes viidesosa, 19 % vastaajista ei osaa sanoa tulevan auton käyttövoimaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteen epäilystä luo kyselyn mukaan muun muassa hankintahinta, rajallinen toimintamatka ja latauspisteiden saatavuus.Tulevan auton käyttövoimaksi bensiinin nimeää 38 % ja dieselin ainoastaan 14 %, eli perinteisillä polttoaineella toimivaa autoa suunnittelee ainoastaan puolet.Eniten päätään nostaa hybridiautot, jollaista seuraavaksi autoksi suunnittelee 21 % vastaajista. Kaasuauto on suunnitelmissa kolmella sadasta ja täyssähköauto viidellä prosentilla.Käyttövoimien vertailuKäyttövoimista edullisimman ja vähäpäästöisimmän valitsemisessa vaikuttaa nykyään ajoneuvoveron, polttoaineen hinnan ja kulutuksen lisäksi moni muu valintaa vaikeuttava tekijä.Moottori on tehnyt laajat käyttötestit Vuosi Sähköllä ja Kesä Kaasulla, joiden kautta voi tutustua vaihtoehtoisten käyttövoimien eroihin arjessa. Lisäksi lataushybridiarkea tutkitaan parasta aikaa Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon muodossa. Käyttövoimien kuluja ja päästöjä voi myös vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin laskurilla.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Danske Finance Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Mikä käyttövoima sopisi parhaiten sinulle – uusi laskuri arvioi päästöt ja kustannukset Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Vuosi sähköllä: Hakusessa sama palvelutaso käyttövoimasta riippumatta Niin mikä oli: tämän takia automaailma puhuu 95 g/km hiilidioksidirajasta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla