22.7.2024

Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla

Kuva Moottori
routa

Kysely paljastaa tiestön heikentyneen kunnon vaikuttavan suomalaisten ajotapoihin. Lähes 70 prosenttia kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo väistelevänsä päällystevaurioita vaihtamalla ajolinjaa.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä selviää, että 69 prosenttia vastaajista kertoo väistelevänsä päällystevaurioita vaihtamalla ajolinjaa ja 38 prosenttia välttävänsä huonokuntoisilla teillä ajamista aina kun mahdollista.

LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtajan Tapani Alaviirin mukaan teiden rapautuminen on pitkän ajan trendi, jonka kaikkia seurauksia ei suinkaan ole vielä nähty.

– Kunnossapidon resurssit ovat olleet pitkään riittämättömät. Kuoppien väistelystä on tullut monille jo arkea. Samaan aikaan Suomen teillä ajetaan keskimäärin entistä vanhemmilla autoilla, ja monet ovat joutuneet säästämään huolloista ja lykkäämään uusien renkaiden hankintaa. Tämä on tavattoman vaarallinen kehitys. Ennakoivan ja huolellisen ajamisen merkitys vahinkojen ennaltaehkäisemiseksi on kasvanut, Alaviiri kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilanteen arvioidaan heikkenevän entisestään

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huonokuntoisten maanteiden päällysteiden määrä on noin kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viime vuonna julkaistun tiedon mukaan päällystetyistä teistä noin 17 prosenttia eli 8 800 kilometriä on huonokuntoisia. Vuoteen 2030 mennessä huonokuntoisia päällystettyjä teitä arvioidaan olevan 12 500 kilometriä.

Väylävirasto ehdotti toukokuun lopussa maanteiden nopeusrajoitusten laskemista 100 kilometristä tunnissa 80 kilometriin tunnissa yhteensä noin 1 800 tiekilometrillä. Ehdotus on paraikaa lausuntokierroksella.

Vakuutusyhtiön kyselyyn vastanneista 80 prosenttia kertoo hidastavansa nopeutta kuoppaisilla tai muuten huonokuntoisilla tieosuuksilla. Alaviirin mukaan nopeuden laskeminen huonokuntoisilla teillä ja tietöiden kohdalla onkin helpoin tapa ennaltaehkäistä vahinkoja.

– Tilannenopeus vaikuttaa päällystevaurioon osumisen voimaan. Äkilliset liikkeet vievät myös helposti auton hallinnan, jos kuoppia yrittää väistää nopeassa vauhdissa.

Tiestön heikentyminen keskeyttää yhä useamman matkan

Rengasrikon aiheuttamat matkan keskeytymiset ovat lisääntyneet viime vuosina, LähiTapiolan vahinkotiedot kertovat. Alaviiri uskoo, että kaikki rengasvahingot eivät tule vakuutusyhtiöiden tietoon. Korvausvaatimuksia esitetään myös suoraan tienpitäjälle.

Kyselyyn vastanneista autoilijoista vain 16 prosenttia kertoo tarkistavansa ennen lähtöä, että mukana on vähimmäistarpeet sen varalta, että matka keskeytyy rengasrikon takia.

– Teiden kunnon heikentyminen lisää matkan keskeytymisen riskiä. Kesän reissuilla myös ajetaan usein vähän liikennöidyillä teillä, joiden kunnossapito voi olla yllättävän huonolla tolalla. Mukaan kannattaa pakata vähintään varoituskolmio, riittävästi vettä ja ladattu puhelin, jolla voi soittaa apua. Jos autossa on vararengas ja sen on valmistautunut vaihtamaan itse, renkaan ilmanpaine kannattaa tarkistaa ennakkoon. Etenkin lapsiperheiden kannattaa varata mukaan myös sen verran syötävää, että tunnelma ei käy synkäksi, vaikka matkan jatkumista joutuisikin odottamaan.

Autojen paino on kasvanut ja renkaat ovat muuttuneet aiempaa leveämmiksi ja matalaprofiilisemmiksi, mikä lisää myös renkaiden pistovahinkojen riskiä. Hankalia vahinkoja ovat vakuutusyhtiön mukaan laajemmat pyöräntuennan ja jousituksen vauriot ja viat, kuten esimerkiksi kierrejousien katkeamiset, ilmajousien viat ja tukivarsien vääntymiset.

Sähköautojen akut alttiita vahingoille

Täyssähköautojen ja hybridien alustan pohjassa sijaitsevat ajoakustot ovat myös alttiita vahingoille päällystevaurioihin ajettaessa. Pienetkin vauriot voivat vakuutusyhtiön mukaan johtaa kalliisiin korjaustoimenpiteisiin valmistajan korjaussuositusten takia.

– Nopeuden laskeminenkaan ei tietysti auta, jos huomio on muualla kuin tiessä, esimerkiksi puhelimessa. Puhelin kannattaa laittaa niin kauas, ettei ajaessa tule houkutusta edes vilkaista sitä. Sähköautolla ajavien on hyvä suunnitella pysähdykset jo ennen lähtöä, ja jos mukana on kartturi, hänen kannattaa ladata ennakkoon tarvittavat lataussovellukset, jotta kuski voi keskittyä ajamiseen, Alaviiri sanoo.

Tutkimusyhtiö Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 053 henkilöä huhti- ja toukokuussa 2024. Tiestön kuntoa koskeva kysymys esitettiin niille 468 vastaajalle, jotka omistavat auton tai ovat ajaneet autolla kuluneen 12 kuukauden aikana. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin + 3,1 prosenttiyksikköä.

Lähde: LähiTapiola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat