19.4.2021 Liikenne Suomessa yksi pikalatauspiste 26,6 sähköautoa kohti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore raportti: Julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien ja markkinalähtöisen kasvun varassa – mutta tukitoimiakin tarvitaan. Sähköisen liikenteen puolestapuhuja, Sähköinen liikenne -yhdistys, toteaa tuoreessa raportissaan vallitsevan tilanteen Suomessa: ladattavien autojen julkisen latausverkoston kehitys on pääosin yritysten ja yhteisöjen liiketoimintainvestointien varassa.Raportin mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla yksi julkinen pikalatauspiste 26,6 täyssähköautoa kohti (9 697 sähköautoa / 365 latauspistettä).Ja jos täyssähköautot ja ladattavat hybridit lasketaan yhteen, oli niitä viime vuoden lopussa 55 318, ja kun peruslatauspisteitä oli raportin mukaan tuolloin 4 406, tarkoittaa se yhtä latauspistettä 12,6 täyssähkö/hybridiautoa kohti. EU-tason niin sanotun jakeluinfradirektiivin (2014/94/EU) suositus on, että julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTihentyy markkinalähtöisestiSähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020 -raportissa tuodaan esiin myös, että latausverkoston tihentyminen edellyttää, että latauspaikkojen rakentamisprosessin markkinalähtöisyyttä ja sujuvuutta.Raportissa on laskettu latauspaikkojen määrää ja sen kehitystä: olipa lataustapa mikä tahansa grafiikoiden käyrät ovat jyrkähkössä kasvussa kun lähtökohtana on loppuvuoden 2018 tilanne.Tavoitteisiin on vielä matkaaMikäli kansalliset tavoitteet sähköisen liikenteen suosion kasvusta tulevat toteutumaan lähitulevaisuudessa, heittää se haasteita latausverkoston toimivuudelle.Tavoitteisiin on tosin vielä kosolti matkaa, sillä Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.Liikenteen päästötavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.Myös muuta kuin kotilataustaSuomen teillä lisääntyvä ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrän kasvu tietää samassa suhteessa myös julkisten latauspaikkojen käyttäjien määrän lisääntymistä – kaikilla kun ei ole kotilatausmahdollisuutta ja kotilataajatkin käyttävät autoaan myös pidemmillä taipaleilla ja poissa kotiympyröistä.Yhdistys linjaa raportissaan, että ”yli 350 000 täyssähköautoon kasvavan (auto)kannan palvelutason säilyttäminen edellyttää julkisen pikalatausverkoston voimakkaampaa laajentamista ja määräaikaisia tukia latausinfrainvestoinneille.”Yhdistyksen mukaan olisi koko maan kattavan pitkät matkat mahdollistavan pikalatausverkoston lisäksi huomioitava arjen sähköautoilun tarpeet asutuskeskuksissa.Yhdistyksessä on jäseninä laaja katras kotimaisia yrityksiä, etujärjestöjä ja oppilaitoksia. Yhdistyksestä lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköinen liikenne ry: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2020, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti